×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی اذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، علی اسحاقی عصر امروز یکشنبه در حاشیه بازدید امام جمعه کرج از موسسه رازی با اشاره به اینکه این موسسه در دو بخش تحقیقات و تولید واکسن در حوزه دامپزشکی و تولید واکسن و سرم در حوزه بیماری‌های انسانی فعالیت دارد، اظهار کرد: در حوزه تولید واکسن در حوزه دامپزشکی بیشترین تمرکز بر تولید واکسن‌های مربوط به بیماری مشترک انسان و دام است.

وی در ادامه افزود: هدف از تولید واکسن پیشگیری از شیوع بیماری‌های است که ممکن است دام، طیور و انسان‌ها را درگیر کند.

اسحاقی با اشاره به مشکلات موجود موسسه گفت: بحثی که در میان است می گویند موسسه رازی اجازه نمی دهد شرکت های دانش بنیان واکسن ساز شکل بگیرند و این موضوع یکی از چالش های ما شده و هدف ما فقط واکسن سازی نیست.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه موسسه رازی درتولید واکسن کووید۱۹ از خود ویروس استفاده نکرده است، افزود: این در حالی است که واکسن برکت و فخری ازخود ویروس برای ساخت واکسن استفاده شده است.

اسحاقی گفت: از فرایند تولید یک واکسن تا عرضه آن به بازار بین ۵۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد که تامین آن از عهده اغلب شرکت‌های خصوصی بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: فرآورده ایی که تولید می شود هزینه بالایی می خواهد و اگر در این فرآیند موسسه رازی پیشرفت داشته از سرمایه گذاری های گذشته و عقبه صد ساله استفاده کرده است.

این مقام مسئول با گلایه ازاینکه متاسفانه سرقت تکنولوژی اتفاق می افتد، گفت: چون در شرکت های خصوصی پول بیشتری می دهند همکاران ما را جذب خود می کنند هر چند از ته قلب نمی خواهند بروند ولی بخاطر مشکلات اقتصادی و فضای بهتر نمی توانیم از آنها انتظار داشت بمانند از این رو بایستی ساز وکاری ایجاد شود که همکاران از سود حاصل از فروش فرآورده‌ها سودی کسب کنند.

اسحاقی با اشاره به اینکه فرسودگی زیرساخت ها مشکل دیگری از موسسه رازی است، گفت: برخی از این زیر ساخت ها در طول ۷۰ سال فرسوده شده اند.

وی درادامه افزود: در سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد بودجه موسسه رازی را دولت تامین می کرد ولی این رقم در سال جاری به ۷ درصد رسیده است.موسسه رازی خودگردان است و دولت حمایت کافی نمی کند و فرآورده را به قیمت نمی خرد چون می گوید حقوق کارکنان را می دهم در حالیکه سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ میلیون دلار فرآورده فروخته شد و ارز آوری داشتیم.

وی در ادامه افزود:امروز هر واکسن فلج اطفال حدود هزار و ۸۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که برای موسسه رازی حدود ۳۴۰۰ تومان هزینه دارد و این مختص واکسن فلج اطفال نیست و تمام فرآورده‌ها هم همین وضعیت را دارد و این مشکلات سالها انباشته شد و امروز مشکلات بیشتر شد.

اسحاقی با تاکید بر اینکه اگر این مشکلات نبود از بسیاری از موسسه های تحقیقاتی دنیا جلوتر بودیم، افزود: قیمت تمام شده واکسن فلج اطفال ۳ دلار است در حالی که ۱۲۰۰ تومان از ما خریداری می کنند و فقط ضرر می دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایان گفت: کمبود منابع انسانی در موسسه اسفناک است. سال گذشته قصد داشتیم ۸۰ نفر نیرو جذب کنیم ولی اجازه این کار را نمی دهند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});