×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با بحران تامین مرغ و گوشت مواجه هستیم/ضرورت واردات مولدهای دامی
زهره رزمی آذر

به گزارش تارانیوز، علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  به طرح تشدید نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی از مبدا تا مقصد در ماه مبارک رمضان و نوروز  سال گذشته اشاره کرد و اظهار کرد: طی ۳۰ روز کاری، اکیپ های سیار و ثابت ما از سه هزار و ۴۰۰ واحد بازدید کردند که در این بازدیدها بیش از هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط شد.

وی در ادامه گفت: از این میزان، حدود ۶ هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و معدوم شدند همچنین در سال گذشته به منظور تامین پروتئین حیوانی شهروندان، بیش از ۱۶۱ هزار راس دادم سبک و سنگین ذبح شدند که از این میزان ۲۷ هزار کیلوگرم حین و بعد از کشتار ضبط شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز تاکید کرد: چنانچه فرآورده های دامی خارج از نظارت توسط مردم مصرف شود امکان انتقال ۸۰۰ نوع بیماری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه طیور حدود ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه ذبح داشتیم که از این تعداد ۷۳ هزار کیلوگرم طیور غیرقابل مصرف انسانی تشخیص داده و از چرخه مصرف خارج شدند، ادامه داد: همکاران ما در ۹۲ بازدیدی که از از مراکز تولید توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، انبارها، محل های نگهداری و سردخانه ها  انجام دادند به  بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد غیربهداشتی مواجه شدند و ۲۱۱ هزار کیلوگرم محصول غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

۴۸ واحد مرکز تولیدی نهاده های دامی «هایتک» در استان البرز

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش به صدور یک هزار و ۸۵۴ پروانه در حوزه های مختلف توسط دفتر نظارت بر بهداشت عمومی  اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب فقط یک مرکز تولیدی نهاده های دامی «هایتک» در استان داشتیم در حالیکه امروز این رقم به ۴۸ واحد رسیده است.

رفیعی پور با اعلام اینکه در حوزه نهاده های دامپزشکی در حوزه صادرات ۲۹ قلم دام و فرآورده های دامی از استان البرز به دیگر استانها و کشورهای همسایه صادر می شود، افزود:  به صادرات بیش از ۳۰۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۳۴۳ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ، ۳۰۰ هزار کیلوگرم پودر گوشت و حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی می توان اشاره کرد.

وی همچنین صادرات ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، ۷۲۶ کیلوگرم خاویار، ۵۷ هزار کیلوگرم خوراک دام، ۳۳۶ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل اختصاصی آبزیان، ۲۶۷ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل طیور، ۹۰۵ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۸۰ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی منجمد، ۲۹۰ هزار کیلوگرم موم عسل و ۵۶۰ هزار کیلوگرم میگو را از افتخارات این اداره کل برشمرد.

 واردات مولدهای دامی ضروری است

مدیرکل دامپزشکی البرز به بخشی از تولیدات سال گذشته استان اشاره کرده و گفت: طی این مدت ۳۰۸ هزار قطعه آبزیان صنعتی، ۳۴۳ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ، ۳۰۰ هزار پودر گوشت، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ کیلوگرم تخم مرغ، ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه و ۷۶۲ کیلوگرم خاویار در استان تولید شده است.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه جمعیت دامی با مشکل عدم تامین گوشت و مرغ گوشتی مواجه هستیم گفت: در دستورکار قرار دادن واردات مولدهای دامی یکی از این راهکارهاست لذا سرمایه گذاری در این زمینه را پیشنهاد می کنیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۴۸ مرکز تولید واکسن، مکمل و خوراک دام و طیور در البرز فعال است و برای این مراکز ۴۰۴ فقره پروانه ساخت صادر شده است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});