×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی اذر

به گزارش تارا نیوز، تور رسانه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با محوریت پایداری تولید در امنیت غذایی و بازدید از مزارع تحقیقاتی بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی، ذرت و گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی، غلات و بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران با حضور معاونین و رؤسای بخش های تحقیقاتی این موسسه و اصحاب رسانه برگزار شد.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر با قدمتی بیش از ۶۰ سال سابقه تحقیقاتی در شش بخش غلات، ذرت و گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی، سبزی ، صیفی و حبوبات آبی، ژنتیک و ذخایر توارثی، خدمات فنی و تحقیقاتی وظایفی را بر عهده دارد.

شایان ذکر است موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر در ابان ماه ۱۳۳۸  تصویب و ستاد موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در شهرستان کرج تاسیس شد و در حال حاضر این موسسه در ستاد مرکزی با ۲۸ مرکز تحقیقات و ۴۲ ایستگاه تحقیقاتی در سطح کشور با حدود ۲۰۰ عضو هیئت علمی و محقق با تخصص های مختلف فعالیت می کند.

پس از بازدید اصحاب رسانه از بخش های مختلف این موسسه، محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بخش کشاورزی که وظیفه تامین امنیت و پایداری غذایی با اتکا بر تولید ملی است با چالش هایی روبرو است.

وی در ادامه افزود: بحران کم آبی که چالش جدی بخش کشاورزی است، ناپایداری منابع کشاورز، پایین بودن بهره وری زمین و آب انرژی  از جمله چالش هایی است که برای تولید پایدار مواد غذایی برای جمعیت رو به رشد ایران ایجاد کرده است.

زمانیان به اهداف و وظایف بخش های تحقیقاتی این موسسه  اشاره کرد و گفت:طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی، تولید هسته های اولیه بذور محصولات استراتژیک و کنترل آن ها، مدیریت منابع ژنی و ذخایر توارثی، کمک به فعالیت های آموزشی و ترویجی و پژوهش و فناوری از جمله مهم ترین اهداف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر هستند.

وی عنوان کرد: عمده ترین دستاوردها و فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری را اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی، معرفی ارقام اصلاح شده، تولید هسته های اولیه بذور محصولات استراتژیک، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، اجرای پایلوت های زراعی، تهیه نقشه کیفیت گندم تولید داخل و همکاری و تعاملات بین المللی است.

زمانیان با اشاره به ارقام اصلاح شده و تولید هسته های اولیه بذور مطرح کرد: طی ۹ سال اخیر ۱۴۰ رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی، سبزی و صیفی و جبوبات آبی، اصلاح و به کشاورزان معرفی شده اند که بیشترین آن ها از مقاومت و تحمل بالا یا مطلوب در برابر تنش های زنده و غیر زنده از جمله آفات و بیماری های مهم، خشکی و کم آبی برخوردار بوده اند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر هدف اصلی تولید بذر را حفظ اصالت ژنتیکی و خلوص بذر رقم های اصلاح شده از محصولاتی که ویژگی های مطلوب تری نسبت به محصولات مشابه خود دارند عنوان و اذعان کرد: بذور اصلاح شده به عنوان مهم ترین ابزار انتقال فناوری در راستای توسعه ارقام جدید معرفی شده به منظور تحقق امنیت عذایی با پایداری تولید محصولات زراعی به شمار می روند.

زمانیان همچنین منابع ژنتیکی گیاهی را یکی از ارزشمندترین ثروت های ملی و منابع پایه ای هر کشور دانست و خاطرنشان کرد: ایران به عنوان ‌مهد کشاورزی و منشأ بسیاری از گیاهان زراعی و اقتصادی، یکی از غنی ترین مراکز تنوع دخائر توارثی گیاهی دنیا و یکی از مهم ترین کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا برای حفاظت از تنوع زیستی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه حفاظت از این منابع عظیم ملی و ظرفیت سازی در راستای استفاده بهینه از آن ها اهمیت فوق العاده ای دارد، یادآور شد: با تاسیس بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران در سال ۱۳۶۲، بخش مذکور به عنوان یکی از دو بانک ژن اصلی حفاظت کننده منایع ژنتیکی گیاهی در کشور نقش مهمی در حفظ و استفاده از این منابع ژنتیکی بر عهده داشته و دارد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر افزود: این بخش در حال حاضر ۱۳ واحد کلکسیون گندم، جو، برنج، سایر غلات، خویشاوندان وحشی غلات، حبوبات، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ای، سیزی و صیفی، گیاهان دارویی، زعفران زراعی و وحشی، سایر گیاهان و کلکسیون درون شیشه ای را در خود جای داده و دارای یک موزه، چهار بانک و یک هرباریوم است.

زمانیان گفت: جمع آوری و حفاظت از بیش از ۷۳ هزار نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی و خویشاوندان وحشی آن ها در قالب نگهداری های داخل و خارج از زیستگاه های طبیعی در سردخانه های پایه و فعال، شناسایی و احیای اکثر نمونه های جمع آوری شده و تعیین خصوصیات مورفولوژیکی بیش از ۶۰ درصد از کلکسیون های بذری موجود در این مجموعه از دیگر دستاوردهای بخش ژنتیک و بانک گیاهی ملی ایران هستند.

وی شناسایی نمونه های ژنتیکی، انتخاب نمونه های متحمل به تنش های غیرزنده، تشکیل کلکسیون های خاص، تهیه و نگهداری بیش از ۱۲ هزار نمونه گیاهی، احیای کشت و صیانت از دانش بومی مرتبط با منابع ژنتیکی را از دیگر دستاوردهای بانک ژن گیاهی ملی دانست و عنوان کرد: پنبه بومی مله در منطقه خوسف خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شد.

زمانیان با تاکید بر سهیم بودن و نقش موثر این مجموعه در معرفی اقلام اصلاح شده از منابع ژنتیکی بومی گیاهی زراعی،گفت: معرفی سه گونه جدید یونجه و یک واریته جدید اسپرس برای فلور ایران و دو گونه اسپرس برای فلور جهان و نیز کسب رتبه اول جهانی در کلکسیون پسته، رتبه سوم‌ جهانی در خویشاوندان و گندم های وحشی و کلکسیون زیتون، رتبه چهارم در عدس و … را از جمله افتخارات این موسسه است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});