×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و قدردانی از زحمات اصحاب رسانه موسسه رازی، برنامه ای در قالب تور رسانه ای و تجلیل از خبرنگاران در این موسسه اجرا شد.

در ابتدای این برنامه، اصحاب رسانه از برخی بخش های این مجموعه استراتژیک کشور،همچون موزه دائمی روابط عمومی، کتابخانه، بخش جانوران سمی، ساختمان واکسن های نوترکیب و بخش بانک ژن و سلول موسسه رازی دیدن کردند و از نزدیک با نوع فعالیت ها، تولیدات و ظرفیت ها و توانمندی های این مجموعه ملی آشنا شدند.

در ادامه بازدید دکتر علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در نشست خبری به تولید فرآورده های بیولوژیک و پزشکی را از جمله وظایف موسسه رازی اشاره کرد و گفت: هفت واکسن و سرم های ضد مار و ضد عقرب در این مجموعه تولید و حدود ۹۰ درصد نیاز کشور در حوزه دام با تولیدات موسسه رازی تامین می شود.

وی از تولید سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دز واکسن دام و سه و نیم تا چهار میلیارد دز واکسن طیور خبر داد و گفت: تحقیق و توسعه ماموریت اصلی موسسه رازی بوده و تمرکز اصلی مجموعه بر این حوزه است و فرآورده هایی که در سبد تولیدات موسسه سرم سازی رازی قرار دارند، محصول تحقیق و توسعه مجموعه هستند.

دوران کرونا دوران طلایی موسسه رازی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به دوران کرونا علیرغم تمام مشکلات و دشواری ها اشاره کرد و گفت:، فرصت مفیدی برای کشور و موسسه رازی در این دوران ایجاد شد و چند دستاورد مهم را رقم خورد.

وی ادامه داد: کووپارس اولین واکسنی بود که از کشف (دیسکاوری) تا بازار را تجربه کرد، در صورتیکه در طول عمر ۱۰۰ ساله موسسه رازی، هیچ واکسنی چنین شرایطی را نداشت.

اسحاقی، توسعه واکسن در حوزه کشف تا تولید انبوه و صنعتی را تجربه گرانبها دانست و گفت: این تجربه آسان و ارزان به دست نیامد و هزینه، زمان، انرژی و نیروی انسانی بسیاری برای آن صرف شد، چراکه کووپارس، اولین واکسن ترکیبی تزریقی – استنشاقی در دنیا بود که مطالعه مجزایی روی دز استنشاقی آن به عنوان دز بوستر انجام شد که نتایج خوبی را به دنبال داشت.

وی  ادامه داد: واکسن تولیدی موسسه رازی به عنوان دز بوستر برای سایر واکسن ها از جمله پاستور، نورا، فخرا، سینوفارم و … نیز مورد استفاده قرار گرفت، از راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های پروتئین نوترکیب در این موسسه بود.

اسحاقی گفت: با پیگیری های صورت گرفته، تخصیص ارز از سوی دولت انجام شد و موسسه رازی با اخذ وام از بانک، آن را به ریال تبدیل و تجهیزات موردنیاز را خریداری کرد.

 مشکلات موسسه رازی در حوزه نوسازی زیرساخت ها و منابع انسانی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی از آغاز به کار خط تولید، موسسه رازی به تولید واکسن های نسل سوم و چهارم خبر داد و گفت: با توجه به پراکندگی اقدامات انجام شده در حوزه تحقیقات دامپزشکی، سال گذشته شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی تشکیل و نیازهای این حوزه در هفت گروه احصا و موسسه رازی مکلف شد پروژه های مدنظر سازمان دامپزشکی را اجرا کند که چند مورد آغاز شده است.

وی به برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه در تولید و تحقیقات موسسه رازی اشاره کرد و گفت: با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله این مجموعه، ممکن است بسیاری از زیرساخت های موجود فرسوده باشد که نوسازی آن ها در حوزه تاسیسات، بناها، آزمایشگاه ها و تجهیزات به صورت جدی در دستورکار قرار گرفته و این امر نیازمند اعتبارات بسیاری است که با توجه به بالا بودن قیمت ارز، درآمد موسسه رازی پاسخگوی این نیازها نیست.

وی  با تاکید بر اینکه یکی از معضلات و مشکلات ما در حوزه نوسازی زیرساخت ها و منابع انسانی بوده و میزان بازنشستگی کارکنان بیش از ورودی نیرو است، افزود: شدت نیاز به نیروی متخصص در این مجموعه احساس می شود که شرایط برای انجام این امر مهیاست اما نیازمند اخذ مجوزهای لازم هستیم. در صورت اخد مجوز از سازمان امور استخدامی، آمادگی جذب ۱۵۰ نیرو و پرداخت حقوق آن ها را داریم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایان با بیان اینکه در طول چند سال اخیر، علیرغم تشدید تحریم ها، تولیدات موسسه رازی حدود ۹۰۰ تا یک میلیون دز افزایش یافت. افزود: تفاوت صنایع واکسن سازی و صنایع داروسازی در این است که صنایع داروسازی ماده فعال دارویی را وارد و سپس فرموله می کنند اما صنایع واکسن سازی، ماده فعال و آنتی ژن را خودشان تولید می کنند.

تولید ۹۰ درصدی واکسن های پزشکی و دامپزشکی در موسسه رازی

گفتنی است؛ موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در سال ۱۳۰۳ با هدف مقابله با بیماری کشنده طاعون گاوی تاسیس شد. از آن سال تا کنون فعالیت های متعددی در حوزه پزشکی و دامپزشکی در این موسسه انجام و بیش از ۸۰ فراورده و محصول بیولوژیک تولید شده است.

موسسه رازی، تولید کننده ۸۵ درصد واکسن های پزشکی، ۹۵ درصد واکسن های دام و حدود ۳۰ درصد واکسن های مورد نیاز طیور کشور است و بسیاری از بیماری های مسری و خطرناک، همچنین بیماری های مشترک بین انسان و دام در کشور با واکسن های تولید این موسسه، کنترل، حذف و یا ریشه کن شده است.

این مجموعه دارای ۶ شعبه در شهرهای اهواز، شیراز، مشهد، کرمان، مرند و اراک است و در این شعب علاوه بر تولید برخی واکسن ها و فراورده ها، مسائل و چالش های استان های همجوار در زمینه تحقیقات بیماری های دامپزشکی دنبال می شود.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دارای ۱۵ آزمایشگاه مرجع ملی و یک آزمایشگاه مرجع بین المللی در زمینه آبله گوسفندی و بزی است که تنها آزمایشگاه تشخیصی مرجع بین المللی و رفرنس سازمان بهداشت جهانی در حوزه دامپزشکی در کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});