×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، اصغر بیات صبح روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته خبرنگار در نهالستان بزرگ کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از چالشهایی که منابع طبیعی استان با آن روبرو است مجاورت با استان تهران است، اظهار کرد: بحث انتقال آب البرز به تهران از مشکلات عمده استان است چراکه با خروجی آب از البرز که ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال از دو سد کرج و طالقان است که یکی از علل های فرو نشست زمین و تهدید محیط زیست استان است.

وی افزود: حداقل انتظار ما این است که بخشی از پساب تهران از آب البرز به استان برگردد و بخشی از نیازهای کشاورزی تامین شود.

۴۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی در جنوب البرز کانون ریزگرها است

بیات با اشاره به اینکه البرز در بحث ریزگردها نیز با مشکلات عدیده ایی روبرو است، افزود: ۴۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی در جنوب استان کانون بروز ریزگرد و گرد و غبار است که ناشی از تغییرات در منابع آبی استان و تغییرات اقلیمی است.

وی در بخش دیگری از سخانش گفت: یکی از این پروژه هایی که در دست اقدام داریم با توجه به اینکه ظرفیت خیلی خوبی در جنوب استان  دارد، توسعه فضای سبز به مساحت ۴۰۰ هکتار اراضی در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد را می توان برشمرد.

وی ادامه داد: پروژه دیگر نیز در حاشیه اتوبان غدیر در وسعت ۶۰۰ هکتار با استفاده از گیاهان بومی انجام  خواهد شد که انتظار می رود دستگاه های دولتی مخصوصا آب منطقه ایی و آبفا برای تامین آب همکاری کنند چراکه این کار برای حفظ سلامت و امنیت ۲۵ میلیون جمعیت است.

بیات با اشاره به اینکه ظرفیت خیلی خوبی در جنوب استان در شهرک های صنعتی  وجود دارد، ادامه داد: انتظار داریم شرکت شهرک های صنعتی در قبال مسوولیت و تعهدی که برای توسعه فضای سبز دارند در این پروژه  همراه ما باشند.

مدیریت دام های سرگردان تالاب صالحیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به پروژه دیگری  در ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: بحث مدیریت چرا  یکی از مشکلاتی که در جنوب استان و تالاب صالحیه نظرآباد داریم، بحث شترهای سرگردان است که سالهای سال مطرح بود  و بهره برداران علیرغم اینکه پروانه چرا نداشتند ولی از اراضی این منطقه استفاده می کردند.

وی  اضافه کرد: علیرغم اینکه بارها این دام ها توسط ماموران یگان از منطقه خارج می شدند ولی دوباره به این اراضی صالحیه در نظرآباد یا قزوین بازمی گشتند که مدیریت این موضوع نیازمند اقدام جامع دو استان البرز و قزوین بود.

بیات با اشاره به اینکه  حدود ۹۰ نفر شتر با دستور دادستان توقیف شد، گفت: مالکان این دام ها امیدوار بر رها کردن این شترها بودند ولی ما آن ها را حدود ۹ روز نگه داشته و در نهایت با مشارکت مردم صالحیه و شورا و دهیاری کار به سرانجام رسید و مالکان پس از مراجعه تعهدات  لازم بر رعایت چرای دام خود دادند، که اقدم خوبی در این ۲۰ سال اخیر بود.

تولید ۱۶۴ میلیون اصله نهال بومی در طی ۴ سال اخیر

بیات در بخش دیگری از سخنانش به تولید یک میلیارد اصله نهال در طی چهار سال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی و تاکید رییس جمهور آغاز شد که با مشارکت مردم طی چهار سال یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور تولید و کاشته شود.

وی افزود: نهالستان مادری کرج با ۶۰ سال قدمت به عنوان یک پایلوت برای ستاد سازمان منابع طبیعی در نظر گرفته شد،  که ۱۶ درصد تعهد استان البرز است.

بیات با بیان اینکه سالانه بایستی ۴۱ میلیون اصله نهال تولید شود، گفت: در طی چهار سال ۱۶۴ میلیون اصله نهال بومی سازگار با اقلیم استان البرز و استان های همجوار تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز به موضوع سیل اخیر در جاده چالوس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سالهای گذشته بخش هایی از مناطق روستایی جاده چالوس آبخیز داری انجام شد، شاهد خسارت های  کمتری بودیم.

انتهای پیام/

َ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});