×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، بهزاد غفاری بنام صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مهارت در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز برگزار شد، با اشاره به عملکرد مرکز آموزش فنی و حرفه ای البرز از خرداد سال ۱۴۰۰ در بحث آموزشگاه های دولتی، گفت: ۷ آموزشگاه در البرز در حال فعالیت است که ۲ میلیون و ۱۰۵ میلیون ساعت در این مراکز آموزش داده می شود، همچنین بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۸۹ نفر در این مدت مهارت کسب کرده اند.

وی در ادامه افزود: آموزش در مراکز ثابت، مثل کسب مهارت در پادگان ها و آموزش سربازان را شامل می شود و دیگر آموزش در زندان ها برای افرادی که مدت محکومیت خود را طی می کنند تا مهارتی را کسب کرده و پس از آزادی شغل یا کسب و کاری را ایجاد کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با اشاره به اینکه در پادگان ها در مجموع  هزار و ۱۲۲ نفر دوره و در زندان ها ۳۰۶ دوره که برای هزار و ۷۵۵ نفر مددجو برگزار شده است، در ادامه افزود: در سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشینی های شهری ۳۸۰ نفر دوره کسب مهارت انجام شده است.

*** البرز در صنایع رتبه اول کشوری را دارد 

غفاری بنام به قرارگاه اجتماعی در البرز اشاره کرد و گفت: قرارگاه اجتماعی در البرز که بصورت پایلوت در کشور ایجاد شده با ۷ کار گروه  در حال فعالیت است که یکی از این قرارگاه ها در راس آن مرکز آموزش فنی حرفه ای البرز است که به ۵۵ محله مهارت های فنی آموزش می دهد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در حدود ۴۰۸ نفر در دوره مهارت آموزی، عملکرد واقعی داشته ایم، افزود: کارگاه های روستایی،عشایری، سیار شهری، صنایع اصناف، صنایع طلا و جواهر، صنایع ضمن کار و آموزش به افراد معلول و مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ آموزش های مهارتی کسب کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: استان البرز در بحث صنایع رتبه اول کشوری را دارد در ضمن ۹۵ واحد صنعتی شناسای شده که جواز کارگاهی و آموزشی به این واحدها داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش خصوصی نیز خدماتی شامل صدور مجوز و تمدید قراردادهاست که طی ۳ روز موافقت اصولی صادر می شود و در نهایت کمتر از یک ماه افتتاح می شود، افزود: صدور موافقت نامه اصولی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۷۱ مورد بود در حالیکه در چهار ماهه سال جاری ۱۱۹ مجوز صادر شده است. صدور پروانه تاسیس در سال گذشته ۴۱ مورد و در سال جاری ۶۴ مجوز آموزشگاه جدید صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ایی کشور اعتبار بین المللی دارد، گفت: در بحث اداره سنجش اجرای آزمون کتبی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۹ هزار و در آزمون های عملی ۱۵ هزار و ۴۰  آزمون داشته ایم.

***  اجرای طرح کهاد و نخلستان

غفاری بنام به طرح کهاد اشاره کرد و گفت: در دانشگاه ها دانشجویی که در حال تدریس است بنا به رشته تحصیلی خود مهارت عملی نیز آموزش می بیند که در این خصوص ۴ هزار دانشجو را تحت حمایت مهارت خود قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در طرح نخلستان نیز دانشجویی که فارغ التحصیل شده است و مهارتی آموزش ندیده در مراکز بخش خصوصی می تواند آموزش های مطابق با رشته تحصیلی خود را ببیند از اینرو با طرح کهاد و نخلستان آمادگی این را داریم که با آموزشگاه ها و دانشگاه ها تفاهمنامه ای ببندیم.

غفاری بنام در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری المپیادهای بین المللی اشاره کرد و گفت: این المپیاد ها که هر دو سال یکبار برگزار می شود در سال ۲۰۲۲، کشور فرانسه میزبان این المپیاد خواهد بود و تیم المپیاد جمهوری اسلامی ایران پیش تر با تعداد رشته های کمی در المپیادها شرکت می کرد اما به دستور رئیس سازمان فنی و حرفه ای، امسال باید ۳۱ نفر در مسابقات حضور داشته باشند.

***البرز، مهد برگزاری مسابقات المپیاد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه البرز، مهد برگزاری مسابقات المپیاد است، اعلام آمادگی کرده ایم که در این دوره، میزبان ۱۴ رشته باشیم همچنین سال گذشته تیم منتخب استان البرز در مسابقات شرکت و دو مدال طلا در رشته های نرم افزارهای تجاری برای کسب و کار و شبکه های کامپیوتر و یک مدال برنز در رشته فناوری وب را از آن خود کرد. سه تن از کارآموزان فنی و حرفه ای استان نیز در رشته های طراحی گرافیک، جواهرسازی و تأسیسات دیپلم افتخار کسب کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز به برنامه های هفته مهارت اشاره کرد و گفت: در این هفته افتتاح آموزشگاه فنی حرفه ایی در هشتگرد و نظرآباد خواهیم داشت، همچنین تفاهم نامه های مشترک با پارک علم و فناوری، پردیس کشاورزی، سازمان نظام مهندسی، اتاق اصناف، آموزش و پرورش، شهرداری کرج و اتاق بازرگانی منعقد خواهد شد.

وی دیدار با نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج و استاندار البرز با حضور کسب کنندگان مدال طلا و نقره و دیپلم افتخار در مسابقات مهارت همراه با تقدیر از آن ها، برگزاری نشست با مجمع خیرین مهارتی استان و برپایی مرحله دوم نمایشگاه مهارتی را از دیگر برنامه های ایام هفته مهارت برشمرد.

*** آموزش رشته های هایتک در البرز

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز در پایان به تفاهمنامه ای با سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در کشور مرکز آموزش بی ام اس (هوشمند سازی ساختمان) به همراه سازمان نظام مهندسی تاسیس خواهد شد که با استانداردهای روز دنیا آموزش داده م شود و انقلاب بزرگ در صنعت ساختمان خواهد بود، هدف از این اقدام، رفتن به سمت مهارت های پیشرفته و دنبال کردن رشته های هایتک است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});