×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 14 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارانیوز، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز با اشاره به اینکه بحث مدیریت منابع آبی کشور به درستی مدیریت نشده است، گفت: در حالی که ظرفیت های خوبی در این بخش داریم از اینرو نقش و مشارکت مردم‌ در مدیریت بحران و منابع آب بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: موضع بحران آب فقط مختص به استان البرز و کشور نیست در حالیکه این  مبحث در کل دنیا شرایط حاد و حتی موضوعی سیاسی هم شده است.

نجفیان با اشاره به اینکه کشوری همچون ترکیه در تلاش است تا منابع آبی را در بالا دست گرفته و تبعاتی در پایین دست ایجاد کرده است، افزود: این محصول سیاست هایی نادرست بین المللی در منطقه است که باعث مشکلات کم آبی در کشورهای همسایه شده است.

نجفیان با اشاره به مدیریت آب در سنوات گذشته بیان کرد: خیلی زودتر از ۵۰ سال زنگ چالش خطر کمبود آب به صدا در آمده و نزاع های بسیاری در زمینه مشکل کمبود آب در سراسر دنیا وجود دارد و آب نقش بسزایی در نزاع های بین المللی دارد.

۱۰۰ درصد منابع آبی ترسیم شده، مصرف شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به این مهم که توزیع مناسب جمعیتی در سراسر دنیا و از جمله ایران باید با سیاست های مناسب شکل می گرفت، گفت: متاسفانه بافت کشورمان از توزیع مناسب جمعیتی مستثنی نبوده برای تامین این‌نیاز به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و سیاست‌گذاری‌های نادرست  و … سبب هزینه های چندصد برابری شده است..

وی ادامه داد: بارگذاری های اشتباه در بخش صنایع و جمعیت به صورت قطع اتفاق افتاده و هم اکنون شاهد تبعات آن هستیم بنابراین ما ۱۰۰ درصد منابع آبی و سهم ترسیم‌شده در استانداردهای بین المللی را مصرف کرده ایم‌ و سرمایه های نسل آینده را که به امانت در دست ما بود در بسیاری بخش ها از دست رفته از جمله مشکلات در این زمینه می‌توان به دریاچه ارومیه اشاره کرد.

نجفیان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل نسخه پیچی های نادرست هزینه های کلان بسیاری باید بپردازیم و اگر توسعه کشاورزی که بدنبال آن هستیم مشکلاتش رفع و ترمیم نشود این مهم نیز از بین خواهد رفت.

این مقام مسئول با بیان این که به جایی رسیده ایم که برای تامین آب شرب به مشکل رسیده ایم تصریح کرد: شاید وزارت نیرو در چند دهه گذشته نگران این که منابع آب شرب را از دست بدهد نداشت و بیشتر به فکر سیستم های ارسال آب به مردم بود و کسی  فکر نمی‌کرد در چنین محدوده جغرافیایی به جایی رسیده‌ایم که در خشکسالی ترین شرایط قرار گرفته و با مشکلات ناشی از آن روبرو شده ایم.

وی با اشاره به منابع آب‌های زیرزمینی و روند شکل گیری آن گفت: به دلیل تدوام دوران خشکسالی و بارگذاری روی آبخوانها باعث شده دغدغه بسیاری برای تامین آب شرب داشته و آبخوانها و ظرفیت های آن نیز با تهدید روبرو است.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اظهار این  که تدابیر و سیاست‌های سخت وزیر سبب شد کمتر با تنش های آبی روبرو شویم گفت: وزیر همواره توصیه و سیاست‌گذاری در بخش آب را با نگاه بدبینانه به وقایع توجه کرده اند تا بتوانیم به سیاست‌های پیشگیرانه و نگاه جدی تری در این زمینه دست یابیم و زیر ساخت‌ها و نگاه به جلو در امور مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز مدیریت مخزن انجام شده و کاهش بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها و متوسط بلند مدت و مدت مشابه نزدیک ۱۲۶ میلی‌متربرشمرد و گفت: علی‌رغم کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به بلند مدت (۵۹ میلیمتر امسال، ۱۲۶ میلیمتر میانگین بلند مدت) سد طالقان با ۱۶۸ میلیون مترمکعب ذخیره نسبت به پارسال هشت درصد بیشتر آب دارد.

وی ادامه داد: سد کرج هم سال گذشته در چنین روزهایی به حجم مرده رسیده بود و در شرایط حادی قرار داشت ولی امسال با ۵۴ میلیون مترمکعب ذخیره نسبت به پارسال ۵۰ درصد بیشتر آب دارد.

نجفیان در خصوص میزان ورود آب به سد کرج و خروجی سد اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود بارش، میزان ورودی نصف میزان خروجی است و از ذخیره مخزن در حال برداشت هستیم. متأسفانه بارش برف امسال استثنایی بوده و اگر این شرایط تداوم پیدا کند نگرانی بسیار جدی به وجود خواهد آمد و ناچار به تصمیمات سخت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم بارش ها و مشکلات موجود مجبور به تصميم‌گیری های سخت در مدیریت منابع آبی هستیم

نجفیان با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی هم باید الگوی کشت استان را کنترل کند، گفت: با هماهنگی با دستگاه قضا و جهاد کشاورزی مقرر شد تا مدیریت کشت مورد توجه قرارگیرد و قبل از کشت و سطح سبز باید جلوی کشت‌های آب بر گرفته شود تا با مشکلات اجتماعی ناشی از آن مواجه نشویم.

وی در ادامه افزود: سیاست کشت باید ساماندهی و از هر کشتی که خارج از سیاست اصلی بخش کشاورزی و مدیریت آبخوان است باید جلوگیری شود.

میانگین مصرف سرانه آب در روستا های البرز ۴۰۰ لیتر است

نجفیان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه مدیریت منابع آبی گفت: واقعیت این است که مصرف ما در زمینه آب بالاست و سرانه مصرفی آب بسیار بالا و برای روستاهای استان البرز بسیار بالاتر و بیشتر  از استانداردها و سرانه مصرفی است از اینرو.

متاسفانه نزدیک به ۸۵ درصد تولیدات صنایع غذایی از اراضی و تولیدات کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه میانگین مصرف سرانه آب در روستاهای کشور ۱۴۰ لیتر در روز است اما این رقم در استان البرز به دلیل وجود ویلاها و استخرهای این ویلاها ۴۰۰ لیتر است، افزود: به همین دلیل تصمیمی برای ویلاها گرفته شده که در بحث پروانه ساخت اگر در ساختمانی استخر وجود داشته باشد به آن ساختمان پایان کار داده نشود.

نجفیان بیان کرد:باید سرانه مصرفی ۳۰ درصد کاهش یابد و در بخش‌کشاورزی کاهش ۱۰ درصدی مصرف مشکل‌مان در صنعت و آب شرب حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اجرای طرح تعادل‌بخشی سفره‌های زیر زمینی در استان، گفت: در این بخش ما به سراغ چاه‌های غیرمجاز با بیشترین مصرف رفتیم..

۵۰۰ چاه در ساوجبلاغ پر شده است

داود نجفیان تصریح کرد:خوشبختانه عملکرد های خوبی در بحث نصب کنتور و نصب کنتورها و چاه‌های زیرزمینی صورت گرفته است و اگر چاه‌های آب باغ ویلاها پر شود تنها ۱۰ درصد مشکلات رفع خواهد شد و در ساوجبلاغ هزار حلقه چاه دستورات لازم برای پر کردن آن صورت گرفته و تا پایان سال باید انجام‌شود و هم اکنون ۵۰۰ چاه در این شهرستان پر شده است.

نجفیان اظهار کرد: هماهنگی های خوبی با توصیه وزیر صورت گرفته که تمامی چاههایی که برق دارند قبل از نصب کنتور به صورت آنلاین میزان مصرف آب را برآورد کنیم و میزان‌مصرف انرژی را مورد توجه قرار داده ایم.

این مسوول بیان کرد: از اول تشکیل شرکت ۴ هزار و ۸۲۱ چاه را در طول این‌ ده سال پر کرده و ۸۱ میلیون ‌متر مکعب را کنتور نصب کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز تصریح کرد:برای کنترل و جلوگیری از مشکلات باید همه مردم‌را حساس کنیم تا بتوانیم کارهای موثری را انجام دهیم و این مهم با مشارکت همه دستگاه‌ها و مدیران و مردم‌میسر خواهد شد تا بتوانیم آبخوانها و ‌.. را به وضعیت مطلوب برسانیم.

نجفیان در ادامه با ابراز نگرانی درباره فرونشست در استان البرز، گفت: در برخی مناطق استان البرز تا ۲۸ سانتیمتر در سال فرونشست داریم و میانگین فرونشست در کل استان به پنج سانتیمتر می‌رسد…

آزاد سازی حریم رودخانه کرج

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در زمینه آزادسازی سازی رودخانه کرج گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی قرار بود کل جاده چالوس خالی شود تا هیچ سازه‌ای در اطراف رودخانه وجود نداشته باشد ولی ما طرح ساماندهی را مطرح و اعلام کردیم با این طرح به هدف مورد نظر یعنی جلوگیری از آلودگی رودخانه خواهیم رسید که خوشختانه مورد پذیرش قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در فاز اول نزدیک به ۱۴ هکتار از حریم رودخانه در محدوده شهر کرج آزاد و در اختیار شهرداری قرار گرفت..

وی خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته ۱۰ سال گذشته ۱۸۴ آزادسازی صورت گرفته و نهایتا در امسال ۲۶۳ و کلا یک هزار و ۲۳۳ مورد آزادسازی در طول ۱۰ سال گذشته که حدود ۵۰ هکتار بوده صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در پایان گف: نباید بایک نسخه به همه کشور نگاه کنیم و بدون شک با برنامه‌ریزی تحقق این امر صورت خواهد گرفت اما انجام آن باید به عنوان مطالبه مطرح شود و این مطالبه بالاخره باید ایجاد شود. وبزرگترین نسخه مطالبه گری و هم افزایی است اگر این مطالبه صورت گیرد بسیاری از چالش ها و تصمیم های نادرست رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});