×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 21 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش تارانیوز،مهدی عسگری در نشست مطبوعاتی شامگاه (۲۹ آذرماه)، با اشاره به آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی به کشور اظهار کرد: بحث واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده از دو سال نیم گذشته در مجلس در حال پیگیری بود که در نهایت تبدیل به قانون شد.

وی ادامه داد: امسال تعدادی خودروهای خارجی نو به کشور وارد شده و واقعیت این این است که واردات این خودروها به دلیل مشکلات تخصیص ارز به صورت قطره چکانی انجام می‌شود.

عسگری توضیح داد: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده هم هنوز به تصویب نرسیده است.
عسگری با اشاره با اینکه واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده خارجی باعث تعادل بازار خودرو خواهد شد، گفت: با این اقدام بخشی از شکاف میان نیاز مردم و تولید داخل برطرف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرونده فساد چای دبش اشاره کرد و گفت: این شرکت علاوه بر واردات و صادرات چای، یکی از بزرگ ترین صادرکننده‌های قیر کشور بود.

عسگری تصریح کرد: یکی از لایه‌های پنهان این بود که این شرکت یکی از بزرگترین صادرکنندگان قیر در کشور است که خیلی به این لایه پرداخته نشده است. این شرکت بدون پشتوانه از بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، بی حساب و کتاب خط اعتباری می‌گرفت و با استفاده از آن قیر صادر می‌کرد، یعنی بخشی از ارز تخصیصی به قیر بوده و به دلار نبوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این شرکت چای را با ارز دولتی وارد و آن را به ارز آزاد تبدیل می‌کرد، یعنی در این زمینه هم زنجیره‌ای از رانت ایجاد کرده بود. مشکل اینجاست که ما به جای اصلاح سازوکارها در چنین موضوعاتی با افراد برخورد می‌کنیم. زمانی که رانت در این حد بزرگ است، امکان دارد هر کسی را دچار لغزش کند، در صورتی که سازوکارها نباید اجازه چنین خطاهای بزرگی را در سیستم بدهد.

نماینده مردم کرج، فردیس و ساوجبلاغ افزود: خط اعتباری ای که از سوی بانک‌ها به این شرکت تخصیص یافته بی حساب و کتاب بود و زنجیره‌ای از رانت را به وجود آورده است.
این مسئول تصریح کرد: ما در مجلس از زمستان سال گذشته تذکراتی را در خصوص این شرکت دادیم و از بهار امسال بررسیهای نهادهای نظارتی افزایش یافت تا در نهایت منجر به افشای ۳ میلیارد دلاری این شرکت شد.

وی تاکید کرد: باید سازوکار تخصیص ارز به چنین شرکتهایی تصحیح و مدیریت شود تا شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

عسگری در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله کمبود دارو در البرز هم اشاره کرد و گفت: این مشکل مساله‌ای کشوری است و صرفا محدود به البرز نیست و مهمترین علت آن حدف ارز ترجیحی از برخی از داروها بوده است.

وی گفت: این مساله گریبان شیر خشک را هم گرفته و اگر راه حلی برای آن ارائه نشود به زودی با کاهش عرضه و افزایش قیمت شیرخشک مواجه می شویم و تلاطم پیش آمده در این حوزه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: طی این مدت با توجه به مهاجرپذیری بالای البرز و شرایط خاص جمعیتی آن، در بحث کمبود برخی داروهای خاص از جمله انسولین به طور مستقیم با وزیر بهداشت مکاتبه شد و بخشی از نیاز موجود مرتفع شد.

وی همچنین به پیگیری صورت گرفته در طول سه سال و نیم اخیر در بحث تامین مسکن اشاره کرد و افزود: در شهرهای بزرگ بیش از نیمی از قیمت تمام شده مسکن به قیمت زمین مربوط است و با تلاشهای صورت گرفته ظرفیت سکونتگاهی کشور افزایش یافته تا از این طریق بخشی از مشکل زمین برای تامین مسکن حل شود.

نماینده مردم کرج، فریس و اشتهارد به پیگیری برای شناسایی خانه های خالی و مدیریت آنها هم اشاره کرد و گفت: مقرر شده اگر شهرداریها بتوانند خانه‌های خالی را شناسایی کنند، مالیات این خانه به حساب آنها واریز شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});