×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران در زمینه بذر هسته های اولیه ارقام ذرت حدود ۹۰ درصد خودکفاست
صدیقه صباغیان

به گزارش تارا نیوز، محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذرصبح امروز در بیست و دومین تور رسانه ای سازمان تات به سابقه بیش از ۶۵ ساله موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذراشاره کرد و گفت: در زمینه تحقیقات روی ۳۵ محصول زراعی وابسته به امنیت غذایی کشور در قالب پنج بخش تحقیقاتی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی در این موسسه اجرا می شود.

وی در ادامه افزود: از تولید سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تن بذر هسته های اولیه در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر انجام می شود و تاکنون توانسته ۳۹۵ رقم را به محصولات مختلف معرفی کند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به جهش تولیدات کشاورزی از ۲۵ تن در قبل از انقلاب به بیش از ۱۳۰ میلیون تن اشاره کرد و گفت: قطعا بخش زیادی از این جهش مرهون ارقام اصلاح شده ای که است که توسط این موسسه معرفی شده و در سطح کشاورزی کشور در حال کشت هستند.

وی با بیان اینکه در بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای نیز روی محصولاتی مانند ذرت، یونجه، شبدر، ارزن، سورگوم، اسپرس و … تحقیقات انجام می دهد ف ادامه داد:  سالانه حدود ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی را اجرا می کند که ۱۵ درصد کل پروژه های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر را شامل می شود.

وی با اشاره به تولید حدود ۹ تن هسته های اولیه ارقام ذرت و بیش از چهار تن هسته های اولیه گیاهان علوفه ای در سال گذشته عنوان کرد: امروز ایران در زمینه بذر هسته های اولیه ارقام ذرت حدود ۹۰ درصد و در زمینه گیاهان علوفه ای صددرصد خودکفاست. تاکنون حدود ۴۶ رقم در بخش ذرت و گیاهان علوفه ای معرفی شده که ۱۲ درصد کل ارقام معرفی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به اینکه این بخش تاکنون توانسته حدود ۳۰ رقم را به بخش خصوصی واگذار کند، از تولید سالانه یک میلیون تن دانه ذرتخبر داد و خاطرنشان کرد: معرفی ارقام پرمحصول و متحمل به کم آبی و ارقام علوفه ای کم آب بر و پاییزه از جمله مهمترین اهدافی است که در این بخش دنبال می کنیم.

زمانیان از معرفی ارقام هیبرید ارزن و سورگوم علوفه ای در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این موسسه در بخش دانه های روغنی روی پنج محصول کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ تحقیقات انجام می دهد و سالانه نسبت به اجرای ۵۶ پروژه تحقیقاتی اقدام می کند. در سال گذشته حدود ۲۷ تن هسته های اولیه دانه های روغنی تولید شده است.

وی تعداد ارقام دانه های روغنی معرفی شده در این موسسه را حدود ۶۱ رقم و ارقام واگذار شده به بخش خصوصی را ۱۶ رقم عنوان و مطرح کرد: در بخش دانه های روغنی از نظر میانگین عملکرد کنجد و گلرنگ بالاتر از میانگین جهانی، در زمینه عملکرد کلزا تقریبا در سطح جهانی و در زمینه سویا و آفتابگردان پایین تر از میانگین جهانی هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تولید ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان، معرفی ارقام پرمحصول روغن، معرفی ارقام پرمحصول و زودرس گلرنگ و در نهایت معرفی ارقام متحمل به ریزش در کنجد را از جمله مهمترین اهدافی عنوان کرد که این بخش در موسسه آنها را دنبال می کند.

سالانه حدود ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و یک میلیون تن دانه ذرت در کشور تولید می شود

در ادامه این تور علی ماهرخ، رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  با اشاره به آغاز فعالیت این بخش در سال ۱۳۴۹ گفت: در همان سال تحقیقات ذرت در کشور آغاز شد و به نوعی هدف توسعه سطح زیر کشت و گیاه ذرت در ایران بود.

وی افزود: در سال ۱۳۶۳ بخش تحقیقات علوفه راه اندازی شد و فعالیت خود را با گیاه یونجه آغاز کرد و در سال ۱۳۷۷ بنا بر سیاست های موجود، این دو بخش با یکدیگر ادغام شدند و در قالب بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای به فعالیت خود ادامه دادند. این بخش در زمینه گیاهانی از جمله ذرت، یونجه، شبدر، اسپرس، سورگوم و ارزن ها فعالیت می کند.

رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مطرح کرد: این بخش تا به امروز ۴۶ رقم شامل ۲۳ رقم ذرت، هشت رقم سورگوم، پنج رقم یونجه، چهار رقم شبدر، سه رقم ارزن و سه رقم اسپرس را معرفی کرده است. این ارقام به صورت مستقیم در سبد تولید بذور برای زارعین کشور نقش مهمی دارند.

ماهرخ با اشاره به نقش بی بدیل این ارقام به صورت غیرمستقیم در تولید پروتئین و فرآورده های لبنی و دامی در سبد غذایی خانوارهای کشور بیان کرد: بر اساس سطح زیر کشت فعلی کشور، نیاز بذر ایران حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تن است که از این مقدار، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در داخل کشور و حدود دو هزار تن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اهداف تنوع ارقام تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: رقم ۷۰۴، ۷۰ درصد و رقم ۷۰۳ حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت ذرت کشور را شامل می شود، یعنی این دو رقم با هم ۸۰ درصد ضریب نفوذ بذر ذرت کشور را به خود اختصاص می دهند. سالانه حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و یک میلیون تن دانه ذرت در کشور تولید می شود.

رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه نیاز علوفه کشور برای تولید فرآورده های دامی و لبنی حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون تن علوفه های زیلویی و خشبی است، گفت: رقم ۷۰۴ در سال ۱۳۵۹ توسط محققان معرفی و وارد عرصه های ذرت کاری کشور شد و تا به امروز پایدار مانده است.

ماهرخ از این رقم به عنوان شاهکار طبیعت یاد کرد و متذکر شد: اگر به هر دلیلی خدشه ای در رقم ۷۰۴ ایجاد شود، بیش از ۷۰ درصد تولید ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و یک میلیون تن دانه ذرت مورد تخطی قرار می گیرد و سالیان سال زمان می برد تا به نقطه ای که امروز هستیم برگردیم. باید این رقم را به عنوان میراثی برای تولید ذرت در آینده حفظ کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});