
زهره رزمی آذر
به گزارش تارانیوز، زهره رزمی آذر؛ وابستگی رسانهای، زمانی شکل میگیرد که یک جامعه بهجای تولید محتوای بومی و بازتاب دادن ارزشها و واقعیتهای درونی خود، مصرفکننده منفعل محتوای خارجی میشود. در چنین وضعی، رسانههای خارجی میتوانند به تدریج باورها، سلایق و حتی اولویتهای جامعه هدف را بازتعریف کنند.
این روند، به تضعیف زبان ملی، فروپاشی هویت فرهنگی و بیتفاوتی نسبت به مسائل بومی منجر میشود.
برای حفظ استقلال فرهنگی، توسعه رسانههای داخلی قوی، مستقل و متعهد به فرهنگ ملی ضروری است. رسانهای که خودآگاه، خلاق و برآمده از دل مردم باشد، نه تنها مانع نفوذ بیگانگان میشود، بلکه میتواند به صادرکننده فرهنگ نیز بدل شود.
استقلال رسانه ای؛ پیشرفت جوامع
هر چقدر رسانه ها مستقل تر باشند به همان میزان ما شاهد پیشرفت جامعه با دولتی پاسخگو با پشتوانه قوی رسانه ها خواهیم بود چراکه رسانه های مستقل می توانند به راحتی و بدون دغدغه هر حکمران و سیاستمداری را وادار به پذیرش خطای خود کنند.
وقتی رسانه ی یک کشور می تواند استقلال داشته و وابستگی رسانهای نداشته باشد؛ یعنی اینکه آن رسانه در انجام فعالیت حرفه ای خود تنها متعهد به چارچوب های حرفه ای، اخلاقی و قانونی باشد.
همچنین استقلال رسانه ای به این معنی است که در فعالیت رسانه ای نوع نگاه و جهت گیری ها در پوشش اتفاقات، رسانه ای باشد و تابع و وابسته به نهادی که از آن بودجه دریافت می کند نباشد. اما نبود استقلال رسانه ای باعث می شود یک رسانه به دستگاه تبلیغاتی، روابط عمومی یا ارگان رسانه ای ان دولت تبدیل شود که در اینصورت نمی توانیم به عملکرد بد دولت ها انتقادی داشته باشیم، به همین دلیل میان میزان استقلال حرفه ای یک رسانه و کیفیت فعالیت و تاثیرگذاری آن، رابطه مستقیم وجود دارد.
اقتصاد رسانه ای؛ حفظ استقلال
اما موردی که حائز اهمیت است و می تواند استقلال رسانه ها و مطبوعات را حفظ کند بحث اقتصاد آنها است و این مسئله به همان ميزان ميتواند وابستگي مطبوعات را به برخی از نهادها و ارگان ها کاهش دهد؛ در حقيقت رسانهها بايد به صورت خودكفا خود را اداره كنند؛ در این میان دولتمردان نیز می توانند با برنامهريزي ميزان وابستگي رسانه به حمايتهاي دولتي را هدفمندتر كنند تا شرايط ارتقاي سطح رسانهها و همچنين زمينههاي مديريت اقتصادي آنها فراهم شود.
در پایان این مهم بايد گفت که استقلال رسانه در بخش فكري بایستی شفاف شود اما در حال حاضر هيچ رسانهاي نيست كه بگويد واقعا مستقل است به اين معنا كه نگاه جانبدارانه ندارد.
در فعاليت رسانه ايي هيچكس رسانهاي را راهاندازي نميكند براي اينكه حرفهاي بيطرفانه بزند و مستقل عمل کند اگر قرار باشد رسانه تاثيرگذاري لازم را در كشور داشته باشد و در بيرون از مرزها بتواند بروز و ظهور داشته باشد بايد از انبساط خاطر نسبت به مسايل مالي بهرهمند باشد.
https://taranews.ir/?p=19802