×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارانیوز

به گزارش تارانیوز، اصغر بیات روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار گرد:  امسال ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان با هدف مقابله با کانون های ریزگرد نهالکاری و بوته کاری شده است.

وی افزود: از این میزان ۵۰۰ هکتار آن در بیابان های اشتهارد اجرا شده که در هفته منابع طبیعی بهره برداری می شود.

بیات با اشاره به اینکه اجرای ۴۰۰ هکتار جنگل کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد با مشارکت راهداری و بسیج سازندگی  و هلال احمر آغاز می شود، افزود: یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور کاشت خواهد شد که هشت میلیون اصله نهال در سطح ۲۰ هزار هکتار از عرصه های استان البرز هدفگذاری شده که در طول چهار سال اجرا خواهد شد.

وی نهالستان بزرگ کرج را به عنوان نهالستان مادری کشور بزرگترین ظرفیت بخش دولتی در این حوزه برشمرد و گفت: سهم البرز در تولید یک میلیارد اصله نهال ۱۶ درصد است در حالیکه بیش از تعهد البرز در استان تولید نهال داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اینکه البرز مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار دارد که تراکم جمعیت در آن ۱۰ برابر ظرفیت موجود است، بیان کرد: بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار آن که شامل جاده چالوس و طالقان است تراکم جمعیت ندارد که میزان تولید کربن در مناطقی متراکم بسیار بالا است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البرز استانی کوهستانی و با شیب بسیار بالا است که شرایط آن به گونه ای است که بیش از ۷۵ درصد مناطق استان سیل خیز است از اینرو هر ساله شاهد سیلاب در مناطق مختلف استان هستیم.

۲۲۰ هکتار از عرصه ها با نوع عملیات برنامه آبخیز داری است

بیات با اشاره به اینکه هم اکنون در البرز در بیش از ۲۲۰ هکتار از عرصه ها با نوع عملیات با نقشه دقیق دارای برنامه ابخیز داری است، ادامه داد: اگر با تخصیص ملی و استانی این اقدامات انجام شود جلوی مخاطرات استان گرفته می شود تا وارد مرحله بحران نشویم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از آب استان البرز به دیگر استان ها منتقل می شود که به همین دلیل تولید آب در البرز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با اجرای این طرح ها حدود هفت میلیون متر مکعب استحصال آب و ۱۳ میلیون مترمکعب تغذیه سفره های زیرزمینی انجام شد

بیات  با اشاره به وجود ۲ سد مهم کرج و طالقان در استان البرز، گفت: این اقدامات در بالادست سدها عمر مفید سد را افزایش می دهد و کمک به تامین آب شرب البرز و تهران می کند که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نمونه بارز عدم اجرای این طرح ها را در سیلاب خرداد ماه سال گذشته شاهد بودیم که منجر به بسته شدن خروجی سد کرج شد و مشکلات زیادی برای تهران و البرز ایجاد کرد که یک مشکل در امنیت ملی بود.

وی اضافه کرد: آبخیزداری می تواند امنیت زیستی و حیاتی را در پی داشته باشد، برای سال آینده قرار است در سطح پنج هزار و ۱۴۹ هکتار طرح های آبخیزداری اجرا شود که به دلیل کمبود اعتبارات کاهش سطح اقدامات را داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در پایان با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز استان ۱۱ متر در مناطق شهری است باید به ۲۰ متر برسد، گفت:  اگر در هر هکتار ۴۰۰ نهال کاشته شود سالی ۵ هزار هکتار جنگلگاری خواهد شد و بعد از ۴ سال ۲۰ هکتار جنگل‌کاری در استان ایجاد شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 


});