×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارانیوز

به گزارش خبرنگار تارانیوز، حمیدرضا نامداری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به گرامیداشت روز ملی آب و با توجه به نوع نگاه در حوزه آب که از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار کرد:البرز به واسطه قرارگیری در منطقه خاص جغرافیایی و با آب و هوای مطلوب که در گذشته نیز به صورت باغ شهر بود متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت و مهاجر پذیری جمعیتی بیش ازشرایط و اکوسیستم در استان در این راستا سازمان آب البرز بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خدمت ارائه می‌کند.

وی به اقدامات مناسب در استان و بهبود شرایط استان در سال آینده اشاره کرد و گفت: از سال گذشته پروژه‌های بزرگی در حوزه تأمین آب آغاز خواهد شد و با توجه به انجام اقدامات لازم در این زمینه تا خرداد ماه و قبل از پیک مصرف تابستان با استفاده از آب سطحی به میزان تخصیصی استان شرایط بهتری دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز  با اعلام اینکه ساخت تصفیه خانه شماره ۳ با ظرفیت ۵۷۰ لیتر بر ثانیه محقق خواهد شد، افزود: برای تأمین نیاز آبی استان چند سناریو را مبتنی بر وضعیت بدبینانه، نرمال و خوش بینانه تعریف کرده‌ایم که با سناریوی بدبینانه در حال پیش رفتن هستیم.

علی رغم پیش بینی هواشناسی مبنی بر داشتن پاییز فرانرمال، از رحمت الهی بهره مند نشدیم

نامداری به حفر حدود ۱۲۰ حلقه چاه جدید و مهندسی مجدد، احیا و بازسازی حدود ۱۰۰ حلقه چاه برای تأمین آب طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تصفیه خانه شماره ۲ کرج، ظرفیت تصفیه خانه شماره ۱ نیز از ۱۶۵ لیتر بر ثانیه به ۴۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در بال غربی البرز یعنی شهرستان‌های مهستان، هشتگرد، نظرآباد، اشتهارد و در آینده نزدیک چهارباغ، با احداث و تکمیل تصفیه خانه آب با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در سال مشکلات موجود رفع خواهد، گفت:  نظرآباد و اشتهارد نیز به آب سد طالقان متصل شدند و با تکمیل آن تصفیه خانه، به حل کامل بسیاری از مشکلات کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز بیشترین میزان مصرف آب در سطح کشور را در حوزه کشاورزی بر شمرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیازمند ایجاد تغییرات اساسی است که باید با تغییر نوع کاشت و آبیاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز و گیاهان متناسب با اقلیم انجام شود تا بتوانیم از منابع موجود، بهینه استفاده کنیم.

نامداری تصریح کرد: باید مصرف بهینه در حوزه مصرف آب داشته باشیم و باید با فرهنگ سازی و آموزش در کنار جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و دیگر ارگان‌های ذیربط و با کمک رسانه‌ها در حفاظت و حراست از منابع آبی کوشا باشیم.

وی معضل اصلی استان البرز در حوزه مصرف آب را بیشتر در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز و باغ ویلاها و چاه‌های غیرمجاز دانست و ادامه داد: باید برخورد لازم در این خصوص انجام شود و امید است دستگاه قضائی به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کنند.

نامداری با بیان اینکه در حوزه مصرف، سالانه حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب تولید و استحصال آب داریم، افزود: حدود ۲۳ درصد آب بدون درآمد داریم که بخشی از این موضوع تلفات ظاهری هستند که به کنتورها و مصارف غیرمجاز استان باز می‌گردد و قسمت دیگر نیز که حدود هفت درصد را شامل می‌شود، نشت زمینه شبکه‌های آب و فاضلاب و حوادث است.

با مشترکان  بد مصرف برخورد خواهد شد تا نحوه مصرف خود را اصلاح کنند

این مقام مسئول به ۷۵ درصد مشترکان آبفای البرز در محدوده الگوی مصرف و کمتر از الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: از ۲۵ درصد مشترکانی که بالای الگوی مصرف قرار دارند؛ چهار درصد بد مصرف هستند که نظم آبرسانی و امنیت آب و زندگی دیگران را تهدید می‌کنند. آبفای البرز پس از صدور اخطارهای لازم، با این مشترکان برخورد خواهد کرد تا نحوه مصرف خود را اصلاح کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با اشاره به اینکه اگر بتوانیم پساب لازم را تأمین کنیم و در اختیار نیروگاه منتظر قائم فردیس قرار دهیم، افزود: دراین زمینه حدود ۱۱.۸ میلیون مترمکعب در سال باز می‌گردد و به حوزه آب شرب باز تخصیص می‌شود و می‌تواند به تأمین آب شرب مردم کمک کند.

وی به بحث محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی های ما فرونشست هایی است که روز به روز بیشتر می شود و ۷۰ درصد مصرف آب کشاورزی است که با حفر چاه های غیر مجاز  فرونشست ها بیشتر می شود و اگر در مصرف ۷۰ درصد کشاورزی یک درصد هم کاهش یابد در آب شرب ۷ تا ۱۰ درصد تاثیر گذار خواهد بود.

نامداری در پایان گفت: ظرفیت آب گیری در طالقان حدود ۵۰ درصد افزایش داده ایم و خط انتقال آب به فردیس تکمیل خواهد شد و امیدواریم -برای پیک تابستان شرمنده مردم نباشیم وخدمات بهینه به شهروندان ارائه دهیم.


});