×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

زهره رزمی آذر / خبرنگار تارا نیوز گزارش می دهد؛ نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته همچون سال های گذشته از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران برگزار شد.

هدف از ایجاد این نمایشگاه که آشنایی بیشتر بازدید کنندگان و گردشگران خارجی با اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری کشور بود.

در این نمایشگاه استان های مختلف کشور، آداب و رسوم اقوام های مختلف را به نمایش گذاشتند؛  شاهد برگزاری آئین های سنتی و موسیقی با لباس های محلی و آشنایی با خوراکی های سنتی هر استان، محیطی با نشاط و شاد را برای بازدید کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرد که از جذابیت فوق العاده ای برخوردار بود.

یکی از مزیت هایی که این نمایشگاه داشت حضور نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری از ۱۱ کشور جهان شامل روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمبابوه، تانزانیا و سریلانکا در ۲۰ سالن و ۶۰ هزار مترمربع بود.

در محیط بیرونی نمایشگاه که بازدید کنندگان بسیاری حضور داشتند؛ نیسان‌های آبی کانون اتومبیل‌رانی ایران به صف شده بودند؛ خودروهایی که برای اهالی سفر جاده‌‌ای یادآور خاطرات خوب و بد بسیاری داشت.

اما متاسفانه رسانه‌های اندکی در حوزه گردشگری به‌صورت فعال در نمایشگاه گردشگری حضور داشتند و انعکاس این رویداد بیشتر بصورت عکس و فیلم در فضاهای مجازی و سایت های خبری بود.

در این راستا غرفه استان البرز با حضور چندین خبرنگار و عکاس این رویداد بزرگ را در رسانه های استانی منعکس و هر لحظه این رویداد را گزارش می کردند.

غرفه استان البرز در اولین روز از هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگی و صنایع وابسته میزبان حضور استاندار و برخی از مدیران کل استانی، اعضای شورای شهر کرج و بسیاری از گردشگران، رسانه های داخلی، خارجی و استانی و در روزهای پایانی نیز میزبان مسئولین کشوری و بازدیدکنندگان خارجی بود.

 معرفی شهرستان چهارباغ به عنوان قطب گردشگری کشاورزی و گلخانه‌ای در البرز

رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز که در زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری به طور مداوم در غرفه البرز حضور داشت و میزبان مهمانان بود در خصوص برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگار تارانیوز، اظهار کرد: امسال با حضور فعال شرکت گردشگری سیمرغ در برپایی غرفه استان البرز و مشارکت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در ارائه هر چه بیشتر توانمندی های گردشگری استان شاهد حضور قدرتمند البرز در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته بودیم.

وی در ادامه افرود: انجمن حرفه‌ای دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی، انجمن راهنمایان گردشگری، انجمن حرفه‌ای هتلداران و مراکز اقامتی استان، موسسات آموزش گردشگری، در غرفه حضور فعال داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز به متراژ وسیع ۶۰۰ متری و جانمایی مناسب غرفه استان البرز در نمایشگاه بین المللی اشاره کرد و گفت:  امسال البرز با تم گردشگری کشاورزی در نمایشگاه حضور یافته و  شهرستان چهارباغ به عنوان قطب گردشگری کشاورزی به خصوص در زمینه ارائه محصولات گلخانه‌ای ظرفیت‌های خود را در گردشگری کشاورزی به نمایش گذاشت.

وی نمایشگاه را فرصتی مناسب برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: در این مدت بسته های سرمایه گذاری برای جذب و مشارکت سرمایه گذاران در حوزه گردشگری ارائه شد و دفاتر خدمات مسافرتی به ارائه بسته های متنوع گردشگری به خصوص در زمینه طبیعت گردی و گردشگری ورزشی استان پرداختند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز برنامه‌های متنوع از جمله حضور غرفه‌های صنایع‌ دستی، معرفی موسیقی و آئین‌های اقوام و سمنو البرز در غرفه البرز حضور داشتند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های البرز در زمینه گردشگری صنعتی و همچنین سلامت گفت: مجموعه گردشگری سلامت محب به عنوان اولین دهکده سلامت کشور در هفته گردشگری به بهره‌برداری رسید و حضور فعالی در غرفه استان البرز داشت.

َاز آنجایی که استان های بسیاری در این نمایشگاه حضور داشتند در سالنی که غرفه البرز جانمایی شده بود استان های به نام، همجوار غرفه البرز بود و مزیتی که همجواری با این استان ها داشتیم؛ زمینه ای برای ایجاد تعامل و گفتگو همچنین انعقاد تفاهمنامه های مختلف با این استان ها فراهم شد.

فضای سبز غرفه البرز تم زیبایی را به نمایشگاه داد

در بخش ورودی سالن ۳۸ اداره کل استان تهران جانمایی شده بود، رضا همتی معاون گردشگری و صنایع دستی استان تهران در گفتگو با تارانیوز در خصوص برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: امسال در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته استان تهران همچون سنوات گذشته حضور داشت اما متفاوت تر از گذشته برنامه های متنوعی را ارائه کرد.

وی در ادامه افزود: امسال سعی شد با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی مبنی برگردشگری سبز و فرصت های سرمایه گذاری بخشی از غرفه را به این امر اختصاص دهیم و بسته های سرمایه گذاری که در غالب لوح فشرده و کتابچه ها طراحی شده بود را ارائه دهیم تا سرمایه گذاران به اطلاعاتی در حوزه گردشگری استان تهران دست پیدا کنند.

همتی با اشاره به اینکه بخش وسیعی از غرفه به صنایع دستی اختصاص داده شد تا هنرمندان و صنعتگران برجسته استان تهران بصورت زنده هنرهای دستی خود را ارائه دهند، افزود: امسال سعی شده بود تا در بحث محتوا سازی فعالیت بیشتری انجام شود و با کلیپ های زیر دو دقیقه در غالب جاذبه های تاریخی استان تهران در فضای مجازی فعال تر باشیم.

معاون گردشگری و صنایع دستی استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به دستور مقام عالی سازمان مبنی بر هم افزایی بیشتر با دانشگاه ها، مراکز دانشگاهی، اتاق بازرگانی و ظرفیت بخش خصوصی تفاهمنامه ای با دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان بقیه الله، ستاد گردشگری شهرداری تهران و دستگاه های دیگر منعقد شده بود در نمایشگاه رونمایی شود.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز، رمضان کارت گردشگری  طراحی شد تا گردشگران از تخفیف های آژانس های مسافرتی و ایرانگردی، مراکز تفریحی و اقامتی استفاده کنند.

همتی در ادامه سخناش با اشاره به همجواری استان تهران و استان البرز و ارتباط خوبی که مدیر کل گردشگری البرز با استان تهران دارد مقرر شده است چند تفاهمنامه ای منعقد شود که حوزه سلامت یکی از آنها بود تا تعامل بیشتری جهت گسترش سلامت در دو استان داشته باشیم همچنین با وجود فرودگاه های مسافربری در البرز و تهران سعی شده است تا جذب گردشگران و خدمات هر چه بهتر به مسافران را در دستور کار قرار دهیم.

معاون گردشگری و صنایع دستی استان تهران به غرفه و طراحی بی نظیر استان البرز اشاره کرد و گفت: فضای سبزی که در غرفه جانمایی شده بود، تم زیبایی را در غرفه به نمایش گذاشت چراکه البرز از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه بخوبی استفاده کرد و در واقع یک طراحی نو و جدیدی انجام داد که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

تفاهمنامه خراسان شمالی و البرز برای زائرین مشهد مقدس

در قسمت ضلع جنوبی غرفه البرز، غرفه خراسان رضوی با فضا و وسعت بالایی قرار داشت که با طراحی ماکت حرم مطهر موسی بن الرضا (ع) فضای زیبا و معنوی را به نمایش گذاشته بود.

سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بین المللی تهران استان خراسان رضوی همچون سال های گذشته حضور پر رنگی داشته است، اظهار کرد: مزیتی که برگزاری این نمیشگاه نسبت به سال گذشته داشت و حائز اهمیت است بالا بودن متراژ غرفه و هماهنگی بین دستگاه های استانی است.

وی در ادامه افزود: امسال مقرر شد مجموعه ها و دستگاه ها و سازمان ها، دهیاری ها و شهرداری ها و فرمانداری ها با ۳۱ شهرستان استان خراسان رضوی در یک فضا و غرفه قرار بگیرند چراکه مجموعه های ما در سال های گذشته پراکنده بودند.

موسوی به ظرفیت گردشگری استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ظرفیت اصلی این استان وجود شهر زیارتی مشهد مقدس و آقا موسی بن الرضا (ص) است که حول محور این امام مهربانی ها است اما در کنار این ظرفیت بحث گردشگری سلامت که شعار سال و سر لوحه کار ما قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی به وجود صنعت هتل داری این استان اشاره کرد و گفت: در کنار هتل ها بیمارستان هایی هستند که هماهنگ در حوزه گردشگری فعالیت می کنند از جمله بیمارستان رضوی و امام رضا که دارای ظرفیت های  بالا و رتبه یک کشوری هستند.

وی به گردشگری فرهنگی و تاریخی اشاره کرد و گفت: در کنار این ظرفیت ها گردشگری فرهنگی و تاریخی از جمله وجود آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، عطار، خیام و دیگر مشاهیر بزرگ ایران نیز مزیت دیگری در این استان است.

موسوی با تاکید بر اینکه امسال بیشتر با نگاه گردشگری خارجی حضور داریم، افزود: استان ما ۵۰ درصد ظرفیت گردشگری کشور را به خود اختصاص داده است که در کنار گردشگری سلامت در این نمایشگاه حضور داریم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان خراسان رضوی به حضور پر رنگ استان البرز درنمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: استان البرز استانی است که تمامی اقوام استان ها در آن تجمیع شده اند و استانی باقومیت های مختلف است.

موسوی با اشاره به اینکه با نشستی که با مدیر کل این استان انجام شد مقرر شد تا بحث خانواده محور را برای زیارت زائران البرزی اقدامات لازم انجام شود، عنوان کرد: در بحث زیارت زائران از مبدا به مقصد با امکانات مناسبت تر با قطار و پرواز ها به صورت کاروان محوربا تفاهم نامه ای با استان البرز انجام شد.

البرز تجمیع اقوام و سرآمد هزارهای تمدن است

در بخش مجاور و غربی غرفه البرز، استان فارس قرار داشت که به سراغ این استان رفتیم با چشم انداز زیبا و فضای وسیعی، در سالن قرار دارد و با برنامه های متنوع از جمله موسیقی سنتی، خوراکی های سنتی و صنایع دستی، بازدید کنندگان را مجذوب خود کرده بود.

در این دیدار در گفتگو با محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس  به گفتگو نشستیم و در خصوص فعالیت حوزه گردشگری استان فارس گفت: در این نمایشگاه تخصصی، متراژ غرفه استان فارس نزدیک به هزار متر مربع است که با طراحی فاخر و تولید محتوا تاثیر گذار به نمایش محصولات و جاذبه های گردشگری استان گذاشته شده است.

وی در ادامه گفت: معرفی جدیدترین محتواهای گردشگری استان فارس با استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان روبه‌رو شده است.

ثابتی گفت: در این برنامه مهم‌ترین جاذبه ها شامل: مجموعه جهانی تخت جمشید ، پاسارگاد، بیشاپور، قلعه‌های تاریخی استان، باغ‌ها و عمارت های تاریخی در سراسر استان به نمایش درآمده است.

دربخشی از غرفه فارس موسیقی محلی شیرازی و در بخش دیگری از این غرفه میزبانها همراه با لباس‌های محلی که بیانگر فرهنگ استان فارس است حضور دارند.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه استان البرز نیز با دکور متفاوت تری در نمایشگاه امسال حضور داشتند، افزود: امیدواریم جهت مشارکت خصوصی و حضور سرمایه گذاران به این استان تعامل بیشتری داشته باشیم و با تفاهمنامه دو جانبه در بخش گردشگری و ایجاد اقامتگاه ها همکاری مداوم داشته باشیم چراکه البرز سرزمین اقوام و هزارهای تمدن ایرانی است.

زیرساخت های فقیر بخش گردشگری تقویت شود

در انتهای این گزارش به سراغ یکی از کارشناسان گردشگری البرزی رفتیم که در نمایشگاه حضور مداوم داشتند.

محمد عاشوری کارشناس و فعال گردشگر البرزی و اهل روستای کندر در گفتگو با تارانیوز به فعالیت خود در حوزه گردشگری در البرز و سایر استان های دیگر اشاره کرد و گفت: به طبیعت گردی و سفر علاقه بسیار دارم و در زمینه گردشگری کشاورزی، طبیعت گردی و بوم گردی تجربه کافی در سفرهای بسیاری داشته ام.

وی  در ادامه افزود: در بحث طبیعت گردی و بوم گردی توجه بیشتری به اقلیم ها داشته ام و معمولا طبیعت جنگلی خطه شمال که از خراسان شمالی تا استان اردبیل و نوار شمالی را برای گردشگری شناسایی و در زمینه بوم ها و اقلیم های کویری مطالعات بسیاری را در این سفر ها انجام داده ام.

عاشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر در بحث کویری و بیابان گردی کار می کنم، گفت: شب های کویری و زندگی در شرایط سخت کویر را تجربه می کنم و وقتی به این  مناطق سفر می کنم توجه ام به بومگردی هایی است که به آداب و فرهنگ آن منطقه توجه شده است.

این گردشگر البرزی به اقلیم و اقوام استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز با ویژگی های منحصر بفرد خود و چهار فصل بودن در عین حال که در دیزین تجربه اسکی را می توان داشت در شهرستان اشتهارد نیز تجربه بیابان ها و کویری را تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: طبیعت های زیبا در البرز شامل؛ تالاب ها، رودخانه شور اشتهارد، قایق سواری در رودخانه کرج ، آفرود در مناطق کوهیایه رشته کوه های البرز و در یک زمان گردشگران را به اقلیم های مختلف می برد.

عاشوری در خصوص نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران به غرفه استان البرز اشاره کرد و گفت: به دست اندر کاران حوزه گردشگری البرز خسته نباشید می گویم؛ هر چند شرکت درنمایشگاه هر ساله بایستی سال به سال بهتر باشد از نظر عقیده ی شخصی خود نمره صد به البرز تعلق نمی گیرد ولی با توجه به زحمات دوستان قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه فعالین بخش خصوصی بسیار فعال در این حوزه ورود کرده اند باعث امیدواری است که برنامه ها و رویکردهای جدیدی را در این حوزه ارائه دادند. گفت: اگر استان  به دنبال گردشگری استاندارد و پذیرش مسافرین کلاسک است باید زیر ساخت هایی که فقیر است را تقویت کرد و در بحث طبیعت گردی فعال تر باشند همچنین بخش اقلیم ها و اقامت گاه ها و خدمات گردشگری را تقویت کنند.

این گردشگر در پایان با ابراز امیدواری هر چه بهتر پیشرفت در زمینه جذب گردشگر و توجه به اقلیم ها و آداب و رسوم متنوع استان البرز تاکید کرد: جزء ضروریات است تا برای استان البرز یک هویتی تعریف شود و پیرو آن هویت حرکت کرد.

و در آخر هدف از این گزارش نگاه کوتاهی از فعالیت و حضور برخی از استان ها و البرز در نمایشگاه گردشگری بود همچنین دیدگاه استان های دیگرنسبت به استان البرز را بیان کنیم تا به قوت و ضعف های فعالیت حوزه گردشگری استان البرز توجه شود و با آشنایی بهتر اقامت های گردشگری در بخش خصوصی همچنین معرفی مناطق تاریخی این استان به گردشگران سایر استان ها معرفی کنیم.

استان البرز با حضور در چنین نمایشگاه های تخصصی و با انجام غرفه سازی با تکنولوژی های جدید و برنامه های متنوع تری می تواند برای معرفی بهتر البرز از نظر جغرافیایی و تاریخی تلاش بیشتری کند تا شاهد استقبال گردشگران خارجی وجذب سرمایه گذاران از استان های مختلف قرار بگیرد همچنین در حوزه گردشگری با وجود ظرفیت های بسیار بالا و  آثار باستانی و تاریخی و قومیت ها،خود را بهتر از گذشته معرفی کند.

انتهای پیام/

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});