×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، محمد اسلامی روز شنبه در حاشیه بازدید از موسسه های تحقیقات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج  با اشاره به اینکه فناوری هسته ای سال هاست که در دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته در زمینه غذایی و سلامت محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: از سه دهه پیش سازمان انرژی اتمی با وزارت جهاد کشاورزی همکاری های تحقیقاتی خود را آغاز کرد که طی این سال ها شاهد بودیم که پروژه های تحقیقاتی متعددی صورت گرفته است .

وی در ادامه افزود: برنامه ریزی مشترک با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این زمینه فناوری هسته ای انجام شد تا بتوانیم دامنه اجرایی ، عملیاتی و صنعتی کردن یا تجاری سازی فناوری ها را با استفاده از فناوری هسته ای گسترش دهیم.

اسلامی با بیان اینکه برنامه ریزی مشترک در تمام حوزه های کشاورزی شامل آب و خاک ، محصولات مختلف و تولید بذر و فرآوری محصولات صورت گرفته است، افزود: بهره گیری از دانش هسته ای تمام ۱۲۵ میلیون تن محصولات تولیدی بخش کشاورزی را شامل می شود.

این مقام مشئول خاطرنشان کرد: در این خصوص تفاهم نامه ای مبادله و کارهای اجرایی آن شروع شد و سند آمایش خود را با سند آمایش سازمان تات تطبیق دادیم و اصلاح و بهبود صورت گرفت و در مرحله نخست تصمیم بر آن شد تا در حوزه صنعتی سازی و تجاری سازی با استفاده از پرتودهی ماندگاری محصولات را افزایش دهیم.

معاون رییس جمهور افزود: همچنین با اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترکی درصدد هستیم تا در راستای رفع نیاز کشور همکاری بیشتری داشته باشیم که این همکاری های مشترک در بحث بین الملل و آموزش و سمینارهایی است که بین آژانس انرژی اتمی و فائو به صورت مشترک تعریف و هدفگذاری شده که از این تفاهم نامه ها سازمان انرژی اتمی و وزارت جهاد کشاورزی نیز استفاده می کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به راه اندازی دهکده کشاورزی اشاره کرد و گفت: یک دهکده مشترکی است که در قالب فناوری ایجاد خواهیم کرد تا با تسهیلاتی، مشارکت سازمان انرژی اتمی و تات بتواند تاثیرگذار باشد و برای بهسازی، به فرآوری، توسعه ظرفیت های بازدهی ارقام و بذر و سایر محصولات اثرگذار باشد.

وی از جمله دستاوردهای مطالعات و کاربرد دانش هسته ای بر روی محصولات کشاورزی را بر روی بذر برنج عنوان کرد و افزود: با استفاده از این دانش تولید برنج در هکتار حدود ۱۱ تن افزایش داشته است.

وی استفاده از این دانش را در محصولاتی همچون حبوبات، گندم، سیر یا سیب زمینی منجر به بهره وری و بازدهی بالا دانست و گفت: از این دانش در بحث نگهداری محصول هم استفاده می شود که در این آزمایشگاه ها سیب زمینی پرتودهی شده نسبت به پرتودهی نشده حدود هشت ماه ماندگاری بیشتری داشته است.

اسلامی نخستین تاثیر استفاده از این دانش بخصوص پرتودهی محصولات را در بازدهی، فراوری و نگهداری محصولات دانست و افزود: این دانش در معیشت خانوار و اقتصاد ملی و صادرات تاثیرات هنگفتی خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});