×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در همایش بزرگداشت روز جهانی عصای سفید و آئین تجلیل از نابینایان موفق استان البرز که در دانشگاه خوارزمی برگزارشده بود با اشاره به اینکه ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید نامگذاری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سه هزارو۵۱۹ نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی البرز قرار دارند.

وی ادامه داد: این سازمان بر اساس اهداف و شرح وظایف خود تلاش می‌کند با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت‌های این افراد، فرایند خدمت رسانی به آنها را براساس نیازهای روز گسترش داده و به سهم خود زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی آنها را فراهم کند.

وی با اشاره به مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا توضیح داد: حق دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشت وسلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از مهمترین مطالبات روشندلان است.

این مسئول اضافه کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی تلاش میکند از طریق رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی مسائل نابینایان را مطرح و مطالبات آنها را پیگیری کند.

مدیرکل بهزیستی البرز تصریح کرد: بدون شک ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر آنها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود.

وی گفت: متاسفانه افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های زیادی که دارند اغلب از دستیابی به شغل مناسب محروم هستند.

محمدی فلاح در ادامه به بخشی از خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و افزود:از ابتدای سال تا کنون بیش از یک و نیم میلیارد تومان در قالب کمک هزینه موردی به این افراد پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: نابینایان و کم بینایان استان از پرداخت هزینه های مرتبط با ساخت مسکن،؛ انشعابات آب، گاز و برق معاف بوده و برای ساخت مسکن از تسهیلات چهار درصدی هم بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزارو ۵۹۴ از مددجویان کم بینا و نابینا به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی البرز معافیت یک فرزندی که پدر یا مادر نابینا دارد، معافیت مالیانی والدین شاغلی که فرزند نابینا دارند، تامین وسایل کمک توانبخشی از قبیل عصا و …، پرداخت کمک هزینه مسکن و هزینه مناسب سازی محیط زندگی به عنوان بخش دیگری از خدمات بهزیستی به این افراد نام برد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر دوهزارو ۸۶۷ نفر از کم بینایان و نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات بیمه ای برخوردار هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});