×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 21 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارانیوز،  داوود نجفیان صبح روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند پاکسازی رودخانه کرج بعد از سیل اخیر، با اشاره به اینکه پس از سیل و رانش جاده، خروجی آب از سد به رودخانه کرج مسدود شد، گفت: تاسیسات بیلقان و تصفیه خانه شماره شش تهران از مدار خارج شد که بلافاصله اولین تیم و تجهیزات در استان البرز بسیج و اعزام شدند.

وی در ادامه افزود: حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوبات وارد رودخانه کرج شده بودد و کار سنگینی بر دوش ما گذاشت.

نجفیان با اشاره با هماهنگی های وزیر نیرو، مجموعه هوا-فضا، ارتش و سپاه امکانات خود را در حداقل زمان بسیج کرده و تیم فنی را به منطقه اعزام کردند و شبانه روز جهادی کار کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز به اعزام نیرو و ماشین آلات استان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در منطقه سیل زده این بود که نحوه ارسال ماشین آلات سنگین با توجه به رسوبات و باتلاقی بودن حاشیه رودخانه که ارتفاع آن گاها به ۸ متر هم می رسید بسیار دشوار بود.

وی اضافه کرد: با این شرایط حتی انتقال ماشین آلات با هلی‌کوپتر هم مطرح شد اما امکان پذیر نشد اما در نهایت روز سوم حادثه یک بیل مکانیکی از یک معبر هدایت و پس از چهار ساعت، بخشی از رسوبات جمع‌آوری و آب از پشت سد داخل رودخانه و پایین دست رهاسازی شد..

نجفیان به مشکل دیگری از پاکسازی منطقه اشاره کرد و گفت: در پایین دست و تاسیسات بیلقان و تصفیه خانه شماره یک به دلیل رسوبات انباشت شده،  آب شرق کرج را از مدار خارج کرده بود. و مشابه همان واریزی از سمت سد در محل تلاقی جاده، رسوبات و تخریبات و واریزی های مسیر با شیب تند پیرامون رودخانه را تا ارتفاع دو تا دو و نیم متر رسوبات جمع شده بود که گاها عمق رسوبات تا ۷ متر هم می رسید.

حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوبات وارد رودخانه کرج شده بود

وی ادامه داد: طبیعی است آبی که از بالا رها سازی می شود مسدود شود از اینرو منطقه شرق کرج قطعی آب داشته که اولین کاری که  کردیم با تمام ماشین آلات شروع به جمع‌آوری رسوبات کردیم و طبق برآوردها حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوبات وارد رودخانه کرج شده بود که در کوتاه مدت مسیر رودخانه از این رسوبات باز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز خاطرنشان کرد: برای به کارگیری ماشین آلات حدود ۴۰ تا ۵۰ ماشین آلات نیاز بود از اینرو برای تأمین این تعداد ماشین آلات، ۸ دستگاه بیل مکانیکی، ۴ دستگاه لودر، ۲ دستگاه بولدوزر و ۲۵ دستگاه کامیون برای فعالیت در نقاط حادثه اعزام شد و در حال کار هستند.

وی ادامه داد: اولین مجموعه ای که در این حادثه ما را یاری کردند شهرداری کرج بود که ۷ کامیون و دو بیل مکانیکی در اختیار ما قرار دادند همچنین بنیاد مسکن دو کامیون، شهرداری کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت نیز چندین ماشین آلات در اختیار ما قرار دادند.

نجفیان با اشاره به اینکه به دلیل مسدود شدن رودخانه، غرب تهران و مناطقی از کرج قطعی آب داشتند، گفت: جا دارد در همینجا از مردم به دلیل قطعی آب عذرخواهی کنم ، همه تلاش خود را کردیم تا شرایط را در حداقل زمان ممکن به حالت عادی بازگردانیم. باید از مالکین همجوار مناطق حادثه دیده هم تقدردانی کنیم چون که در عملیات جهادی سنگ تمام گذاشتند.

سال گذشته که ۳۵ درصد تصرفات حاشیه رودخانه کرج آزادسازی شد

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید از تعرض به حریم و بستر رودخانه جلوگیری کرد، گفت: سال گذشته که ۳۵ درصد تصرفات حاشیه رودخانه کرج آزادسازی شد؛ برنامه آزادسازی امسال هم در اولویت قرار دارد و به طور جدی و با حکم و همراهی دستگاه قضایی دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در پایان ادامه داد: تاکنون ۲ نفر درجریان این حادثه مفقود شده اند که  ۲ رستوران و یک واحد مسکونی روستایی نیز خسارت دیده اند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});