×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، حسین فاضلی هریکندی با تبیین اقدامات دادگستری کل استان البرز در حوزه زندانیان محکوم به سالب حیات اظهار کرد: قصاص نفس یکی از احکام و مجازات هایی است که ریشه در مبانی فقهی و شرعی داشته و در قانون چارچوب و حدود اجرای آن مشخص است اما همزمان بر ارجحیت عفو و گذشت تاکید شده و آن را بر اجرای قصاص، مقدم دانسته است.

وی در ادامه افزود: کارکنان دادگستری کل استان به ویژه معاونت توسعه حل اختلاف و اجرای احکام کیفری، در پرونده‌های قصاص اهتمام جدی برای عفو اولیای دم و گذشت از حق قصاص دارند که به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی، از سال گذشته ماموریت ویژه‌ای به معاونت نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان محول شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه حسب این ماموریت پرونده‌های کلیه زندانیان مشمول حکم قصاص مورد بررسی قرار گرفت، متذکر شد: بر این اساس در سال گذشته با تلاش های انجام شده ۲۰ فقره و در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نیز هشت فقره از پرونده‌های قصاص نفس منتهی به گذشت اولیای دم شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال قبل پنج فقره گذشت اولیای دم ثبت شده بود، در سال جاری رشد ۶۰ درصدی گذشت و اعلام رضایت در پرونده های موضوع قصاص نفس را نسبت به مدت مشابه قبل شاهد هستیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز در پایان گفت:پس از گذشت اولیای دم و منتفی شدن قصاص، مطابق مقررات برای این اشخاص، مجازات حبس به جهت جنبه عمومی جرم قتل از سوی دادگاه های کیفری یک استان البرز تعیین و برخی با احتساب مدت بازداشت قبلی از زندان آزاد و مابقی نیز پس از اتمام محکومیت حبس آزاد خواهند شد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});