×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، دکتر حسین کریم رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی البرز در نشستی تخصصی با اصحاب رسانه استان البرز که عصر چهارشنبه در خصوص چالش‌های حوزه بهداشت و درمان  به دلیل شرایط موجود در استان و شیوع کرونا در کشور برگزار شد، گفت: شاید به ظاهر البرز استانی کوچک و حاشیه ای برای پایتخت است اما اینگونه نیست، چرا که بسیاری از امور پایتخت از البرز اجرایی می شود و بسیاری از ثروت تهران در البرز خوابیده است.

وی با اشاره به اینکه البرز مرکز اصلی صنعت کشور است و از پتانسیل اقتصادی خوبی برخوردار است، افزود: فرصت های بیشماری در این استان نهفته است اما متاسفانه با وجود چنین پتانسیل هایی نظم و انضباطی که مدنظر است، وجود ندارد.

دکتر کریم به کنارگیری از سمت خود در استان اشاره کرد و گفت: در مورد دلیل کنار گذاشتنش از سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز بنده استعفا ندادم بلکه مرا کنار گذاشتند و جابجا کردند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه که حفظ و ارتقاء سلامت مردم و توسعه کشور و سیستم بهداشت و درمان برای من مهم بود و به دنبال میز قدرت و منصب نبودم، ادامه داد: در مدت حضورم در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز بر پایبندی به رسالت خود باقی ماندم و همین موجب شد که خیلی ها با من دچار مشکل شوند؛ چون حاضر به انجام خواسته های آن عده خاص نبودم.

دکتر کریم در ادامه گفت: زمانی که داشتم به البرز می آمدم در حال گذراندن دوره فلوشیپ پیوند بودم و شش ماه مانده بود که دوره درس من در آن مقطع تمام شود و آن زمان پیشنهاد کار جدید از وزارتخانه داشتم و در نهایت با ورود دکتر نمکی و به پیشنهاد و پیگیری های مجدد از سوی وزارتخانه پیشنهاداتی برای گیلان، فارس، البرز و… داشتم که در نهایت به البرز آمدم.

وی افزود: در همان ابتدای کار، از سوی وزارتخانه به من گفته شده بود که به محض ورود به البرز و قرار گرفتن در جایگاه ریاست دانشگاه با چالش های جدی مواجه خواهم شد و حتی ممکن است پرونده سازی هایی بر علیه من درست شود‌.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: با توجه به اطلاعات دریافتی از البرز کار را شروع کردم، البته وضع دانشگاه خیلی بدتر بود و در واقع همانند یک شرکت سهامی بود که آزمایشگاه، بیمارستان ها و یا رادیولوژی آن هر کدام در اختیار دیگری بود و هر کدام ناهمگونی با باقی بخش ها داشت.

وی با اشاره به اینکه ماهانه هر کدام از سهم داران برای دریافت طلب های میلیاردی خود به دانشگاه مراجعه می کردند، گفت: این موجب میشد که هزینه برای دیگر کارها باقی نماند و حتی به تراز منفی برسیم همچنین  زمانی که دانشگاه علوم پزشکی البرز را در از ریاست پیشین آن تحویل گرفتم، میزان تراز منفی دانشگاه بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان بود و این  تنها بدهی های باقیمانده از قبل بود.

دکتر کریم ادامه داد: در این میان خیلی ها به من گفتند که بر منصبی که عهده دار شده ام،  بنشین و به آنچه گذشته و بدهی های که از قبل به بار آمده کاری هم کاری نداشته باشم.

وی بیان کرد: پشت هر کدام از قراردادها کوهی از مشکلات و پشت پرده ها و داستان ها بود، هر قراردادی را که ابطال می کردم کلی داستان درست می شد، با ابطال هر کدام روز به روز بر لیست دشمنانم و حجم شرارت ها و سنگ اندازی و مانع تراشی آنها برای جلوگیری از پیشبرد کارها بیشتر می شد.

دکتر کریم با بیان اینکه که زمانی که دیگر به آخرین روزهای کاریم در دانشگاه علوم پزشکی البرز نزدیک می شدم تنها دو قرارداد ابطال نشده باقی مانده بود، که یک مورد مربوط به بیمارستان امام حسین(ع) بود، ادامه داد: یک سری افراد از داخل و خارج استان که می خواستند جلوی ابطال قراردادها را بگیرند متاسفانه با ارسال یکسری گزارش های نادرست و با وارونه جلوه دادن اقدامات انجام شده دست آویزی برای خود درست کردند و موجب شدند که  از سوی وزیر بهداشت فرا خوانده شوم.

وی در پاسخ وزیر بهداشت به اینکه ارسال این گزارش ها در پاسخ به چه مواردی است، گفتم: دقیقا همان اتفاقی افتاد که روز اول در مورد اذیت و آزارهایی که در البرز خواهم دید، به من گوشزد کرده بودید.

دکتر کریم اضافه کرد: حتی کارشناسانی هم از سوی وزارتخانه به دانشگاه علوم پزشکی البرز آمدند و تمام پرونده ها و گزارش های ساختگی بر علیه من را بررسی کردند، اما به هیچ مورد تخلف و منفی نرسیدند و به وزیر پاسخ دادند که همه گزارش ها و تمهت ها دروغ محض بوده است.

وی در ادامه گفت: به وزیر گفتم من با همین شرایط ادامه خواهم داد، اما خود وزیر اصرار داشت که زیر بار این فشار و شرایط و ارسال گزارش ها نمی تواند شرایط را تحمل کند و همین موجب جابجایی من شد و البته از کلی دغدغه های سنگین که داشتم رها شدم.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به شرایط سختی که در زمان ریاستش در این دانشگاه به دلیل شیوع کرونا برای کنترل اوضاع بهداشت و درمان البرز داشت، افزود: علی‌رغم آن شرایط سخت در زمینه کارهای عمرانی اقدامات بزرگی انجام شد و کلینیک بیمارستان شهید رجایی را راه اندازی کردیم و معاونت غذا و دارو در محل جدید مستقر شد و شبکه بهداشت و درمان فردیس هم راه اندازی شد‌.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیمارستان فردیس علیرغم دریافت تمامی اعتباراتی که برای ساخت آن توانستیم دریافت کنیم، جای تعجب دارد که چرا هنوز به افتتاح نرسیده است، گفت: از طرفی در بحث ساخت مجموعه های دانشگاهی هم ساخت یک دانشکده  پزشکی بسیار ویژه را با همراهی یک خیر با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان که در کشور منحصر به فرد است را انجام دادیم.

دکتر کریم افزود: تراز منفی که در زمان شروع ریاستم در دانشگاه بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان بود را با لغو قراردادها و اعمال یکسری صرفه جویی ها به هنگام خداحافظی با این جایگاه به ۸۰ میلیارد تومان رساندم.

وی تشریح کرد: مهمترین مسئله برای یک مدیر این است که کاملا به کار خود مسلط باشد و برای کار خود زمان کافی هم بگذارد، از طرفی تعهد به مسئولیت، صداقت و مردمی بودن جزو مشخصه های او باشد تا به نتیجه مثبت برسد، باید این خصوصیت در یک مدیر سنجش شود.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی البرز اشاره کرد: برای جذب اعتبارات و امکانات در یک سیستم باید مجموعه ای از عوامل و ارگان‌ها در کنار هم باشد تا کار بزرگ بر مبنای جذب اعتبارات ویژه برای تحولات بزرگ سازنده صورت گیرد، در این میان نیاز به حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس، شهرداری و… ‌‌‌ است اما در این مورد در البرز هر نهادی جزیره ای عمل می کردند.

وی ادامه داد: در کرمانشاه  اجرای۴۰۰ پروژه و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار را برای آن استان در زمان تصدی کرسی ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان به انجام رساندم که کرمانشاه را به تحول عظیم در حوزه بهداشت و درمان و سلامت رساند.

دکتر کریم افزود: زمانی که برای پیشبرد اهداف و مطالبات مردمی به موانعی برخورد می کردم، از افکار عمومی کمک می گرفتم و آنها را به میدان دعوت می کردم تا به عکس العمل در برابر خواسته ها برسیم و راه انداختن این موج مردمی و مطالبه گر خیلی از مواقع کارساز بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه عقب نشینی از مطالبه گری های مردمی به مرور موجب سکوت محض و رضایتمندی ظاهری و نارضایتی های باطنی جامعه می شود و متاسفانه البرز امروز دچار آن شده است، گفت: اصحاب رسانه کلیدی ترین کانون حل مشکلات جامعه هستند چون می توانند مطالبات مردمی را از مسئولان طلب کنند.

دکتر کریم با اشاره به اینکه در همان ابتدای شیوع کرونا در استان های مجاور مانند قم و استان های شمالی از جمله مازندران و… آمار بالای ابتلا را شاهد بودیم و اما ما توانستیم شرایط را در البرز کنترل کنیم؛ افزود: همان ابتدای کار اخطار دادم که باید در شهرهای استان چه کارهایی انجام شود و چه محدودیت هایی را اعمال کنیم تا دچار سونامی کرونا و افزایش آمار ابتلا نشویم و نسبت به این هشدارها در افکار عمومی روشنگری کردم.

وی با بیان اینکه همان زمان اخطارهایی دریافت کردم و از من خواسته شد که خبرنگاران را مجددا جمع کنم و بگویم که صحبت هایم اشتباه بوده است، افزود: اما من در پاسخ به آنان گفتم که به هیچ عنوان حرفم را پس نمی گیرم، اگر کمک های اصحاب رسانه نبود به هیچ عنوان نمی توانستیم در ماه های اول شیوع بیماری کرونا شرایط را کنترل کنیم.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: مردم میفهمند که چه کارهایی صورت گرفته است و با نمایش و تظاهر نباید و نمیشود به مردم دروغ گفت

وی تصریح کرد: متاسفانه اعتماد مردم به نظام سلامت؛ گوهری است که با سوء مدیریت و شعار از دست رفته است‌ و برای احیای دوباره آن کار سخت و راه درازی در پیش است.

دکتر کریم در پایان گفت: سلب اعتماد عمومی از وزارت بهداشت خسارت های وحشتناکی را به نظام سلامت وارد کرد و باید جوری کار کرد تا این اعتماد به مردم بازگردد و وزارت بهداشت نیازمند احیای دوباره اعتماد عمومی برای بهبود وضع تلخ موجود است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});