×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جنایت‌ها علیه کودکان غزه، نقض آشکار کنوانسیون حقوق کودک است
سپیده حسینی

دکتر سپیده حسینی/ کارشناس مسائل بین الملل؛ کودکان غزه روز‌های کابوس‌واری را می‌گذرانند؛ آن‌ها طی بیش از یک ماه گذشته به‌صورت مداوم زیر بمباران رژیم صهیونیستی قرار داشته و زندگی را در شرایط جنگی گذرانده‌اند؛ کودکان غزه در هفته‌های اخیر در حالی به مدرسه نرفتند، که در این مراکز ساکن بوده و جیره‌بندی غذا و آب را تجربه کردند. آنچه در غزه بر کودکان می‌گذرد، نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است؛ جنایت‌های وارد شده بر کودکان غزه نقض واضح و آشکار کنوانسیون حقوق کودک نیز است.

براساس جدیدترین آمار‌ها از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک فلسطینی جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که براساس آمارها، از سال ۲۰۰۵ تا پیش از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، طی شش حمله این رژیم به غزه هزار کودک به شهادت رسیده بودند.

در عین حال، شمار نامعلومی از کودکان غزه زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده بر اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی مانده و مفقود شده‌اند. اعمال محاصره کامل بر نوار غزه به‌عنوان یک مجازات دسته‌جمعی و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح از سوی رژیم صهیونیستی، کودکان را به بی‌گناه‌ترین قربانیان یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌ها علیه بشریت تبدیل کرده است، زیرا نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری در غزه کودکان هستند. همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که براساس کنوانسیون حقوق کودک، همه کودکان باید به مواد ضروری از جمله غذا، آب و دارو دسترسی داشته باشند.

بررسی گزارش ۲۰۲۲ سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه و مطالعه موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO)، داده‌های هولناکی را درباره کودکان نشان می‌دهند. در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۲ هزار و ۹۸۵ کودک در ۲۴ کشور جهان کشته شده‌اند؛ مقایسه این رقم با شمار شهدای کودک فلسطین در پی دور جدید حمله رژیم صهیونیستی به غزه، هولناک است. حدود ۵ هزار کودک بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه جان خود را طی اندکی بیش از یک ماه از دست دادند.
خطرناک‌ترین کشور‌های جهان برای کودکان عبارتند از: افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، سومالی، مالی، نیجریه، کامرون، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});