×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری نخستین رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی به میزبانی البرز
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، در رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی، که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در استان البرز برگزار شد، مخاطبان اصلی، شرکت‌های کشت و صنعت، گلخانه‌داران و کشاورزان بودند که ۶۵ شرکت فعال در حوزه بکارگیری هوش مصنوعی در کشاورزی توسط پژوهشگاه، شناسایی شده‌اند، این شرکت‌ها در زمینه هوش مصنوعی ارائه خدمات داشته و همین امر، زیرساخت‌های لازم برای توسعه بکارگیری هوش مصنوعی را در ایران ایجاد کرده است.

برگزاری رویداد هوش مصنوعی  با حضور شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در این حوزه، محصول و خدمت دارند و مصرف‌کنندگان شامل کشاورزان پیشرو، گلخانه‌داران، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های کشت و صنعت هستند.

اهداف برگزاری رویداد ایجاد فضایی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق و چالش‌های پیش‌رو در استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی میان شرکت‌ها و فعالان این حوزه همچنین فراهم‌کردن فرصت‌هایی برای شکل‌گیری پروژه‌های مشترک بین شرکت‌ها و مزارع پیشتاز به منظور توسعه راه‌حل‌های نوآورانه و بررسی و تحلیل نیازها و چالش‌های موجود در بازار کشاورزی به منظور شناسایی فرصت‌های جدید برای نوآوری و سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی است.

این رویداد که صبح چهارشنبه به میزبانی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تات در «کرج »استان البرز برگزار شد.

۶۵ شرکت فعال از سراسر کشور تمایل خود را برای شرکت در رویداد اعلام کردند

دکتر «محمدرضا غفاری» دبیر علمی رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی» ، در این رویداد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که آینده کشاورزی را در جهان تغییر خواهد داد، هوش مصنوعی است، اظهارکرد: با توجه به حجم  وسیع از کلان داده‌ها و اطلاعاتی که در بخش‌های مختلف کشاورزی تولید می‌شود، با اطمینان می‌توان گفت هوش مصنوعی می‌تواند انقلابی در بهره‌وری و توسعه پایدار ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: نقش کلیدی در پاسخ به چالش‌های پیش‌رو در بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی است چراکه در شرایط امروز که تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع طبیعی روزبه‌روز بیشتر ما را به چالش می‌کشند، بهره‌برداری از هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف منابع ایفا کند.

غفاری این رویداد را فرصتی برای شبکه‌سازی و ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان کشت و صنعت‌های پیشتاز، نوآور و پیشرو و فعالان فناوری‌های هوشمندانه برشمرد و گفت:پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، این رویداد را زمینه‌ای برای ایجاد یک شبکه قوی و مؤثر میان شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی قلمداد کرده تا از این طریق، دانش و تجربه‌ در شرکت‌ها و در بین نخبگان به اشتراک گذاشته شود و به شکلی هماهنگ‌تر و مؤثرتر در مسیر استفاده از این فناوری قدم برداشته شود.

دبیر علمی رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی»  خاطرنشان کرد: ۶۵ شرکت فعال از سراسر کشور تمایل خود را برای شرکت در رویداد اعلام کردند که این نشان‌دهنده پتانسیل بالای ایران در حوزه کشاورزی هوشمند است.

وی  با بیان اینکه هدف برگزار کنندگان این رویداد این بود که شرکت‌های پیشرویی انتخاب شوند که علاوه بر پتانسیل‌های فناورانه، قابلیت اجرایی‌سازی ایده‌های خود را نیز داشته باشند، افزود: پس از این ارزیابی‌ها، ۱۸ شرکت به عنوان سخنران اصلی رویداد و ۱۳ شرکت نیز در بخش نمایشگاهی انتخاب شدند.

غفاری  ادامه داد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به‌عنوان برگزار کننده این رویداد، با برخورداری از زیرساخت‌های پیشرفته محاسباتی و پردازشی و تیم‌ علمی توانمند، قادر است این امکان و ظرفیت‌ را ایجاد نماید تا با همراهی شرکت‌های پیشرو در این حوزه شاهد توسعه و پیاده‌سازی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش کشاورزی باشیم.

تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است

در ادامه این رویداد دکتر «محسن مردی» رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی»  اظهار کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از ۲۱ مؤسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با دارابودن قریب به ۲۰۰۰ عضو هیئت‌علمی و ۸۰۰۰ محقق و پشتیبان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان است که قدمت برخی مؤسسات آن به بیش از یک قرن می‌رسد.

وی در ادامه  افزود: در ۴۰ سال گذشته تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است که ۳۵۰ درصد این افزایش رشد به واسطه زحمات بسیار زیاد همکاران ما در سازمان تات و کشاورزان و معاونت‌های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است که مهم‌ترین دلیل آن نفوذ دانش و افزایش بهره‌وری بوده است.

دکتر مردی با بیان اینکه تغییر الگوهای آب‌وهوایی و تغییرات اقلیم الگوهای تولید در آینده تغییر خواهد کرد، گفت: ما اگر بخواهیم امنیت غذایی پایداری در کشور داشته باشیم، ضروری است که با استفاده از حکمرانی کشاورزی دانش‌بنیان الگوهای تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم غذای کافی، سالم و قابل‌دسترس برای هم‌وطنان تأمین نماییم.

وی خاطرنشان کرد: نیازی که امروز به‌شدت در کشور احساس می‌شود، تحلیل و نظریه‌پردازی برای پدیده‌هایی است که در آینده اتفاق می‌افتد. برای انجام این کار ما به احصای اطلاعات، داده‌های دقیق و تحلیل آنها نیاز داریم چرا که معتقدیم با تحلیل حال و گذشته است که می‌توان آینده بهتری را پیش‌بینی و خلق کرد.

رئیس رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی»  با بیان اینکه ما به‌زودی مجبور هستیم کشاورزی دقیق را عملیاتی کنیم و برای تحقق آن ضروری است، ادامه داد: از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی برای تهیه داده‌های دقیق و استفاده توأمان از ماهواره و الگوریتم‌های هوش مصنوعی و سخت‌افزارهای لازم برای تجزیه و تحلیل محصولات در همه مراحل کاشت، داشت، برداشت و زنجیره تأمین ارزش استفاده نماییم تا بهره‌وری کشاورزی در کشور ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲ پژوهشکده «هوش مصنوعی» و «کلان‌داده» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حال تأسیس است؛ ولی روش متفاوتی را برای تحقق آن دنبال می‌کنیم.

دکتر مردی  گفت: در این رویداد تلاش می‌کنیم با ۴۰ شرکتی که در زمینه هوش مصنوعی فعال هستند و دارای تولید و ایده هستند، آشنا شویم و از ظرفیت‌های آنها برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی استفاده کنیم و اگر لازم است در بخش‌های سیاست‌گذاری و یا اجرا تغییرات انجام شود آنها را پیگیری نماییم.

انتهای پیام/

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});