×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 24 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
البرز ویترین امنیت غذایی کشور  است/ رتبه چهارم کشوری در تولید گاو اصیل و شیر هستیم
زهره رزمی آذر

به گزارش تارا نیوز، علیرضا رفیع‌پور، صبح امروز _دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه نخستین نقش دامپزشکی در حوزه امنیت غذایی به معنای در دسترس بودن غذای سالم برای آحاد مردم است، گفت: ۳۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی توسط حوزه دامی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقش دامپزشکی در تولید و اشتغال حائز اهمیت است، افزود: حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ثابت و در گردش حوزه دامی کشور است، دامپزشکی وظیفه دارد در حفظ و حراست سرمایه دامی تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: ۵۰ درصد بیماری‌هایی که انسان را می‌تواند درگیر کند، بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که بازهم نقش دامپزشکی در این خصوص حائز اهمیت است‌.

تولید گاو اصیل و شیر رتبه چهارم کشور

رفیع‌پور با اشاره به اینکه پیشرو در حوزه کریدور و علمی هستیم، اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و محل عبور ۱۴ استان دیگر، البرز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کشور تولیدات دامپروری در استان البرز افزود: برای مثال تولید گاو اصیل و شیر رتبه چهارم کشور، رتبه ششم در تولید تخم‌مرغ و مرغ تخم‌گذار و رتبه ششم ماهیان زینتی از آن استان البرز است.

این مقام مسئول یادآور شد: وجود تعداد سه هزار و ۹۰۵ واحد عرضه تولیدات دامی در استان البرز و ۲۷۰ واحد فعال پرورش مرغ اجداد، مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و شترمرغ از دیگر ظرفیت‌های استان البرز است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان، البرز در پیشگیری واکنش سریع بیماری‌های حیات وحش در کشور پایلوت بوده، همچنین در خصوص تب برفکی در کشور سرآمد است.

رفیع‌پور البرز را ویترین امنیت غذایی کشور برشمرد و ادامه داد: هزار نفر در بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی البرز فعال هستند که برای جامعه هدفی به بزرگی استان و کشور تلاش می‌کنیم، در این میان ۲۸۹۶ دام در استان البرز تولید و مراقبت می‌شوند.

وی گفت: در حوزه دامی موظف هستیم در راستای واکسینه کردن دام‌ها اقدام کنیم، در شش ماه گذشته مجموع واکسیناسیون یک میلیون ۸۴۷ هزار و ۷۷۹ انجام شده است که در زمینه کنترل بیماری‌هایی همچون هاری، سیاه زخم، تب برفکی، طاعون و کزاز در دستورکار قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: در شش ماه دوم سال گذشته یک میلیون تخم چشم‌زده ماهی وارد کردیم که همگی تبدیل به ماهی قزلحصار می‌شوند، در این خصوص تولیدات خود استان نیز حدود ۳۰۰ هزار تخم می‌رسد.

رفیع‌پور با تاکید بر اینکه هیچیک از تولیدات دامی معدوم نمی‌شود، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری، تاکنون ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه مرغ کشتار شده است و ۳۸ هزار کیلوگرم از چرخه مصرف خارج شده‌اند، به این معنی که به پودر مرغ و گوشت و یا خوراک دام تبدیل می‌شوند.

فعالیت سه هزارو ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده دامی و ۲۷۰ واحد پرورش مرغ اجداد در استان

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به واردات ۲۶۱ هزار کیلوگرم گوشت گوسفند و بز تازه، افزود: اکنون استان البرز ۱۷۸ کشتارگاه و کارخانه جوجه کشی و خوراک دام ، ۲۳۰ واحد تشخیص و درمان و ۵۰ کارخانه تولید واکسن را دارد که در تولید واکسن های دامی این استان دارای رتبه اول کشور است.

این مسئول با اشاره به فعالیت سه هزارو ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده دامی و ۲۷۰ واحد پرورش مرغ اجداد در این استان، خاطرنشان کرد: چند مورد مرکز پرورش آبزیان در استان وجود دارد که سال قبل واردات بیش از یک میلیون تخم چشم زده ماهی(قزل آلا) انجام شده است.

رفیعی پور از واکسیناسیون بیش از ۱۱۱ طیور به منظور عدم انتقال بیماری از حوزه روستایی به حوزه صنعتی خبرداد و مطرح کرد: براین اساس واکسیناسیون بیماری نیوکاسل طیور انجام شده است. خوشبختانه در ۶ ماه گذشته استان البرز هیچ کانونی از بیماری های آنفلونزا، سیاه زخم و طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});