×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۰۰ مزرعه شامل ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای آبیاری هوشمند است
زهره رزمی آذر

به گزارش تارانیوز، صفدر نیازی‌شهرکی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک پیش از ظهرامروز سه شنبه ۲۷ شهریور در گردهمایی سالانه اعضای هیأت علمی و پژوهشگران بخش‌های پژوهشی که در سازمان تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین وظایف وزارت جهاد ارتقا بهروری و امنیت غذایی است که این امر نیاز به هدف‌گذاری دارد.

وی در ادامه افزود: مشکل اساسی منابع آبی در حال حاضر تنش در حوزه‌ی آبی کشور  است و از طرفی هر روزه نیاز آبی در کشور بالا می‌رود که در این مورد باید بهره‌وری افزایش یابد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه بهره وری ۳ شاخص دارد، افزود: اصلی‌ترین شاخص‌ها شامل به زراعی که مدیریت بر مزرعه، شخم، بذر است و دیگری، به نژادی که در حوزه تحقیقات است و در ارقام خشکی و ژن گیاه کار می کند و دیگری در حوزه آب و خاک است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک اشاره کرد و گفت: خاک باید مناسب باشد تا محصول خوبی به بار آید و مجموعه اقداماتی که باید انجام دهیم در ارتقاء راندمان آبیاری است.

وی با تاکید بر اینکه بحث هوشمند‌سازی آبیاری مهم است؛ گفت: این روش بررسی اقلیم، دما، سرعت آب، میزان انرژی خورشید و پارامترهایی که درون خاک و طول رشد گیاه را مورد بررسی قرار می‌دهد

نیازی شهرکی با بیان اینکه با این تکنولوژی درصدی از مشکلات در حوزه‌ی آبیاری رفع خواهد شد، گفت: حدود ۱۰۰مزرعه که شامل ۱۰هزار هکتار می‌شود دارای آبیاری هوشمند است و ۱۷ شرکت دانش بنیان با این روش کار می کنند. و بحث آبیاری هوشمند باید جدی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از محصولات کشور در خاک‌هایی کشت می‌شوند که عملکرد بالایی ندارند و مصرف آبی بالایی دارند از اینرو باید یا خاک را حاصلخیز کنیم یا منابع آبی را در اختیار خاک‌های حاصلخیز قرار دهیم که باید الگوی کشت دیده شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: الگوی کشت را باید دید کدام محصول در کجا و به چه میزانی و با چه عملکردی باید کشت شود که بالاترین عملکرد را داشته باشیم،  و این بحث خاک شناسی در الگوی کشت دیده شودو

این مقام مسئول در ادامه گفت: در قانون که در سال ۹۸ ابلاغ شد که مقرر شد دولت ظرف ۵ سال نقشه‌های مطالعات خاک‌شناسی کشور را تهیه کند همچنین حاصلخیزی خاک را مورد توجه قرار دهند.

وی با اعلام اینکه برای حاصلخیزی خاک تفاهمنامه ایی نوشته شده تا ۵۰ درصد کشاورز و مابقی دولت پرداخت می شود، افزود: سالیان سال بخش کشاورزی محکوم به کاهش بهروری آب است زمانی می توانیم این انتقاد را داشته باشیم بدانیم چه میزان آب در اختیار کشاورزان باید قرار داد.

نیازی شهرکی با اشاره به اینکه کل آبی که در اختیار بخش کشاورزی قرار داده می‌شود باید حجمی و مشخص باشد، افزود: در بخشی از چاه‌ها از موتورهای هوشمند به هزینه خود کشاورز استفاده می‌شود مانند خراسان رضوی که بالای ۹۰درصد به این موتورهای شمارشگر متصل شده است اما منابع آبی ما فقط چاه‌ها نیستند.

وی با بیان اینکه در کشور سرمایه گذاران بسیار خوبی داریم، گفت: هنر این است چگونه بتوانیم سرمایه گذاران را به بخهش کشاورزی هدایت کنیم .

وی اضافه کرد: در سال حدود ۱۴۷ همت نیاز داریم تا بتوانیم عملیات زیرساختی آبی و خاک را انجام دهیم باید به سمت جذب سرمایه گذاران خصوصی باشیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در پایان به بخش جذب اعتبارات در این حوزه اشاره کرد و گفت: حدود ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی بابت پروژه های قنوات، آب بندها و … اختصاص داده شده بعد از شهریور طبق سنوات گذشته اختصاص پیدا خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});