×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بیش از ۷۰ درصد سطح کشت کشاورزان کشور زیر ۵ هکتار بوده است
زهره رزمی آذر

به گزارش تارا نیوز، محمد ابراهیمی نیا رئیس امور آب ، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور ظهر امروز سه شنبه ۲۷ شهریور در حاشیه بیست و یکمین گرد هم آیی سالانه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران بخش های پژوهشی ستاد موسسه تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی که در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:یکی از مؤسسات توانمند که در آینده هم بر رشد و تعالی کشاورزی بسیار اثرگذار خواهد بود، مؤسسه تحقیقات و آموزشی است که با ترویج و نیروی انسانی قوی فعالیت می‌کنند و مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی زیر مجموعه آن است و این گردهمایی در این مؤسسه برگزار شد.

وی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم بخش کشاورزی را از حالت فعلی خود خارج کنیم و به سمت بهره برداران و کشاورزان ثروتمند شده  سوق دهیم باید شرایط معیشتی آتها بهبود یابد و کشاورزی را از حالت معیشتی خارج نماییم.

ابراهیم نیا با بیان اینکه طبق اعلام وزارت کشاورزی بالغ بر ۷۰ درصد سطح کشت کشاورزان کشور زیر ۵ هکتار بوده است،افزود: در زیر ۵ هکتار تمی توانیم کشاورزی صنعتی داشته باشیم و برای یک پارچه کردن اراضی کشاورزی باید یافته های خود را در بخش های مختلف تحقیقاتی و فنی و مهندسی در عرصه و میدان استفاده کنیم.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد؛ حلقه گمشوده کشور که بین بخش دولتی و نظام تسهیل گری است باید وارد میدان شود و نظام یکپارچه سازی اراضی و شرکت های دانش بنیان  بهره وری بهتر و عملکرد مطلوب را به سمت مزارع و کشاورزی سوق دهند و بایستی کشاورزی هوشمند و دانش بنیان را جدی تر بگیریم.

وی با اعلام اینکه شاخص ناخالص داخلی بخش کشاورزی حدود ۷ درصد است، افزود در ده سال آینده می شود این عدد را به عدد معنا داری رساند .

ابراهیمی نیا با بیان اینکه در قانون برنامه توسعه ۹۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی در بخش امنیت قضایی کشور ، باید خود کفا شویم، افزود: اما عدد آب مصرفی خود را از ۸۲ میلیارد به ۶۵ میلیارد برسانیم که این عددبسیار زیاد است و نیاز به تلاش‌های بسیار زیاد دارد تا بخشی از آب های ذخیره شده را به تالاب‌ها برسانیم.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در چندین سال گذشته بودجه جاری کشور در این حوزه به شدت افزایش یافته است و طرح های تملک و دارایی سرمایه که همان طرح های عمرانی بوده تغییرات محسوسی با توجه به افزایش قیمت دلار داشته است،گفت: تسهیلات بخش کشاورزی بسیار بالا است اما ظرفیت های خوبی در بحث بودجه است.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت پشت کشاورزان باشد تا صادرات بیشتری داشته باشند، افزود: در اینصورت کشاورزان دیگر نیاز به حمایت دولت ندارد.

ابراهیم نیا در پاسخ به سوال خبرنگار تارانیوز مبنی بر اینکه با توجه به تنش آبی در کشور چه راهکاری برای کشاورزان برای مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی داده شده است، افزود: اقلیم کشور بسیار خاص بوده و کشاورزان ما به بارش‌های سال قبل کشاورزی خود نیازمند هستند، در شرایطی که کشور دچار تنش آبی شده است و طبق مصوبات قوانین بالا دستی اولین وظیفه حاکمیت تامین آب شرب است و بعد آن حق آبی زیست محیطی باید تامین شود سپس بخش کشاورزی باشد.

این مسئول با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه مقرر شد تا بخش آبخوان ها را به کشاورزان واگذار کنند و دشت. ها را صیانت گفت: این کشور برای اینکه بتواند رشد و تعالی برس باید بخش خصوصی خود را تقویت کند و دولت کمتر وارد عرصه شود.
وی در پایان گفت: برای احیای جنگل های زاگرس باید جدی تر عمل کرد و مردم خود از جنگل ها صیانت کنند و اجازه ندهند معیشت مردم از جنگل تامین شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});