×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۳ مرداد , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Monday, 4 August , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«فواد» ماموریت رسیدگی آنی به شکایات مردم از کیفیت و نحوه ارائه خدمات نظام اداری را دارد
تارانیوز

 به گزارش تارا نیوز، نشست تخصصی تبیین مأموریت‌های سامانه فوریت‌های اداری (فواد۱۲۸) با حضور دکتر عبدالرسول فلاح‌زاده، معاون مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور و جمعی از مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان البرز برگزار شد.

فلاح زاده در این نشست با اشاره به نقش کلیدی روابط عمومی‌ها در نظام پاسخگویی، اظهار کرد: روابط عمومی‌ها باید خط مقدم شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی به موقع و پاسخگویی دقیق به مردم باشند. بی‌اطلاعی مردم از قوانین، فرآیندها یا تصمیمات اجرایی، پیش از آن‌که ناتوانی مردم تلقی شود، نشانه‌ای از ضعف اطلاع‌رسانی در دستگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه حدود ۴۶۰۰ خدمت شناسه‌دار در نظام اداری کشور وجود دارد، افزود: سامانه فواد طراحی شده تا با تمرکز بر کیفیت ارائه خدمات ماهیت آن شکایات و نارضایتی‌های مردمی را به صورت فوری مورد بررسی و رسیدگی و تا حصول نتیجه توسط دستگاه اجرایی مربوطه پیگیری نماید.

فلاح‌زاده ادامه داد: این سامانه رسیدگی فوری به شکایات مردم از نحوه و کیفیت ارائه خدمات نظام اداری را بر اساس هفت شاخص اصلی در دستور کار دارد از جمله اختلال، نقص یا نقض در اطلاع‌رسانی قوانین و فرآیندها، اختلال در سامانه‌های ارتباطی، برخورد نامناسب یا تبعیض‌آمیز، عدم رعایت زمان قانونی شروع و‌پایان ارائه خدمت، موکول‌کردن خدمت به زمان نامعلوم یا موکول بودن ارائه خدمت به حضور اشخاص خاص و عدم پاسخگویی و اطلاع رسانی شفاف و به‌موقع تصمیمات اداری در این سامانه پیگیری می‌شود.

در همین راستا وضعیت دستگاه های اجرایی مبتنی بر شاخص های عملکردی از جمله سرعت عمل در رسیدگی به شکایات مورد سنجش قرار می گیرد. وی با تأکید بر اینکه دو شاخص از این شاخص های هفت‌گانه مستقیماً به عملکرد روابط عمومی‌ها بازمی‌گردد، خطاب به مدیران روابط عمومی گفت: دستگاه اجرایی شما اگر تصمیم جدیدی گرفته که فرآیند یا مراحل یا مدارک مورد نیاز خدمت را تغییر داده، موظف به اطلاع‌رسانی عمومی، شفاف و به موقع است. اگر مردم از این تصمیم‌ها مطلع نباشند و سرگردان شوند، مسئولیت با روابط عمومی است.

معاون مرکز بازرسی سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: سامانه فواد از طریق شماره تماس ۱۲۸ و با استفاده از چهار سطح راستی‌آزمایی، شکایات مردم را دریافت و ثبت می‌کند و تنها مواردی که مرتبط با این شاخص‌های هفت‌گانه باشند، در دستور پیگیری و رسیدگی فوری قرار می‌گیرد. سایر موارد که نوعا به آن ها شکایات زمان بر اطلاق می شود به مراجع ذی ربط یا سامانه‌های تخصصی کشور مانند سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور یا سامانه‌های اختصاصی دستگاه ها راهنمایی می‌شوند.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد سامانه فواد در استان‌های پایلوت مانند قزوین و البرز گفت: در ۴۷ روز کاری، ۴۱۵ شکایت معتبر ثبت شده که میانگین زمان رسیدگی به آن‌ها کمتر از چهار ساعت بوده است. این عملکرد منجر به ۲۵ مورد تشویق، ۱۸ تذکر به کارمندان، ۲۳ تذکر به مدیران و ۲ عزل مدیریتی شده است.

فلاح‌زاده خاطرنشان کرد: اطلاعات و گزارش های تحلیلی این سامانه در قالب کارنامه عملکردی دستگاه ها به‌صورت مستقیم در اختیار رئیس‌جمهور، معاون اول و هیئت وزیران قرار می‌گیرد و هیچ امکانی برای مداخله وجود ندارد.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت رفتار محترمانه، دقیق و قانون‌مند در برخورد با مردم، افزود: مردم شریف ایران در تمام سختی‌ها در کنار نظام ایستاده‌اند؛ کم‌ترین وظیفه ما این است که خدماتی با کیفیت، شفاف و مبتنی بر کرامت انسانی به آنان ارائه دهیم. روابط عمومی‌ها باید صدای مردم باشند، نه فقط تریبون دستگاه‌ها.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});