×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سالانه حدود ۱۵۰ میلیون واکسیناسیون در جمعیت هدف انجام می‌ شود
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، سعید کرمی صبح امروز دوشنبه_۲۹ مهرماه _ در حاشیه همایش یک روزه آنفولانزای پرندگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث واکسن آنفولانزای کم حدت یا فوق حاد برنامه هایی داریم و آنفولانزای کم حدت که در حال انجام است تا ببینیم ویروس‌هایی که در گردش هستند چه میزان تغییر ایجاد خواهد شد تا به همان نسبت چنانچه ضرورت داشته باشد به سراغ بذر واکسن برویم و اگر تغییر نداشته باشد سیاست واکسیناسیون و نوع واکسن را تغییر خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های فوق حاد برنامه خاص خود را دارد که ما در قالب برنامه پایش در تابستان انجام داده ایم چراکه ۲۸۰ هزار نمونه برداری انجام شده است.

دکتر کرمی با اشاره به اینکه این کار بزرگ را در کشور ما انجام شده است، گفت: ویروس در گردش در مناطقی که داشتیم برنامه ریزی های آن انجام شد که از بین مناطق مشخص شده‌ مراقبت برای هر منطقه خاص خود خواهد شد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یک منطقه کم خطر نیاز به نمونه برداری زیاد ندارد افزود در بحث واکسن در این مناطق به صورت اختیاری انجام می‌شود و در زمان مشخص هم واکسیناسیون در این مناطق خارج می شود و این برنامه امسال و در سال آینده در سازمان انجام می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه در حال حاضر آنفولانزای پرندگان در کشور دیده شده است یا نه گفت در طیور وحشی و پرندگان مهاجر که در فصل سرما به ایران که یکی از مسیرهای پرواز از سمت سیبری وارد مناطق شمالی ایران می‌شود و ما در این موارد آلودگی‌هایی در کشور خواهیم داشت.

دکتر کرمی با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته تلفاتی در پلیکان ها در مرداب انزلی داشته‌ایم تصریح کرد: کار نمونه برداری ویروس در این مناطق انجام داده ایم شباهت صد درصدی با ویروسی که فنلان و سوئد دیده شد و این‌ها با هم مرتبط هستند همچنین درگیری‌هایی در مباحث پرندگان وحشی ناشی از پرندگان مهاجر دیده شده است.

مدیر کل دفتر بداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: عمدتاً این پرندگان در مناطق شمالی هستند چرا که اکوسیستمی که در آنجا وجود دارد و آبگیری‌هایی که دارد پرنده‌های مهاجر در زمستان در آبگیرهای تالاب انزلی و مغان و شادگان در جنوب کشور مهاجر دارند و همیشه مراقبت در این مناطق را داریم.

وی اضافه کرد: این موضوع جود دارد که در حیات وحش اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی کانون‌های حیات وحش به سازمان بهداشت جهان گزارش می‌شود

دکتر کرمی در خصوص اهمیت واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون جز کنترل آنفولانزای فوق حاد در سال ۹۷ به عنوان اهرم کنترل کننده در نظر گرفته شده است و سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون واکسیناسیون در جمعیت هدف انجام می‌دهیم.

وی جمعیت هدف را طیور تخمگذار و مادر برشمرد و گفت این میزان واکسیناسیون توانسته است در مقابل تهاجم ویروس محافظت کند از این رو از سال ۹۷ در طیور صنعتی مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

این مقام مسئول عنوان کرد موسسه رازی یکی از مراکز کارخانه واکسن با قدمت ۱۰۰ ساله است که امروز هم رونمایی از واکسن بذر واکسن فوق حاد پرندگان با تکنولوژی جدید انجام شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});