×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت تغییر در جمعیت هدف واکسیناسیون برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز دکتر عبدالحمید شوشتری در همایش آنفلوانزای پرندگان که آستانه صدمین سال تاسیس موسسه رازی برگزار شد در حاشیه پانل تخصصی با موضوع “ویروس آنفلوانزای H5: از پانزئوسی تا پاندمی” اظهار کرد: در این پانل به این موضوع اشاره شد که همه گیری در حیوانات چگونه می تواند پتانسیلی برای تغییرات ویروس ایجاد کند و با توجه به خطرات ویروسی، امکان دارد از لحاظ بهداشتی برای انسان مشکل ساز شود.

وی افزود: این ویروس دائما در حال تغییر است و بر همین اساس در صورت استفاده از واکسن به ویژه برای ویروس آنفلوانزا H5 و با توجه به تنوع آن، در نهایت گروهی از ویروس ها از سد واکسن رد می شوند و ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور موسسه رازی با اشاره به راه حل این موضوع گفت: واکسن تنها راه مقابله با این بیماری نیست و باید اقدامات دیگری علاوه بر واکسن برای پیشگیری انجام شود. باید پایش های مختلف داشته باشیم و واکسیناسیون را منعطف انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هدف در حال حاضر بیشتر مرغ های صنعتی است ولی ویروس امکان دارد در بازارها و مرغ های عمومی در چرخش باشد و شاید لازم به تغییر در جمعیت هدف باشد، یعنی جایی که در ابتدا ویروس انتقال می‌یابد.

شوشتری با تاکید بر اینکه در این حوزه بیشتر منظور اردک های خانگی و در بازارها است، گفت: اردک جمعیتی است که می تواند ویروس را بدون علائم حمل کند، یعنی حامل و مخزن ویروس است درحالی که مرگ و میر ندارد و راحت می تواند ویروس را پخش کند.

وی اضافه کرد: بنابراین باید بررسی های لازم برای واکسیناسیون و جمعیت هدف انجام شود و شاید لازم باشد جمعیت هدف در واکسیناسیون تغییر کند و مرغ های بومی و اردک سانان در اولویت قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});