×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 19 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
گردشگری استان البرز مغفول مانده است/شرکت‌های صاحب نام در حوزه دانش بنیان هستیم
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارانیوز، عزیزالله افضلی صبح امروز _شنبه بیست‌وهشتم مهر_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه استان البرز با دارا بودن ظرفیت‌های ویژه شرایط سوق‌الجیشی که در جغرافیای کشور دارد، اظهار کرد: استان البرز با توجه به همجواری با استان تهران و استان‌های دیگر جایگاه ویژه‌ای دارد، چراکه البرز کم‌وسعت‌ترین استان به لحاظ سرزمینی و متراکم‌ترین به لحاظ جمعیتی میان استان‌های کشور است.

وی افزود: البرز به دلیل دارا بودن راه‌های مواصلاتی جاده‌ای، ریلی و هوایی شرایط ویژه‌ای را برای جذاب سرمایه‌گذار ایجاد کرده و پذیرای مسافران از ۱۴ استان کشور است، از این‌رو راه ارتباطی و فضای ویژه اقتصادی مهم را در سطح کشور ایجاد کرده است.

معاون اقتصادی استاندار البرز با اشاره به اینکه وجود ترانزیت راه ریلی، هوایی و جاده‌ای البرز از دیگر مزیت‌های اقتصادی این استان است، خاطرنشان کرد: ۴۰۰۰ واحد صنعتی دارد که ۳۰۹۲ واحد دارای پروانه بهره برداری است و تعداد زیادی از واحدهای تولید کارگاهی که در مجموعه واحد صنعتی هستند به دلیل ممنوعیت استقرار نمی‌توانند پروانه بهره‌برداری صنعتی داشته باشند.

البرز ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشور

افضلی وجود واحدهای صنعتی مهم و برند ملی در حوزه غذایی به ویژه در حوزه غلات را از مزایای استان البرز دانست و تصریح کرد: در رتبه تولید محصولات دارویی در حوزه صادرات محصولات صیفی، در بخش تولید محصولات باغی از جمله تولید میوه‌های هسته‌دار گیلاس و آلبالو، در استقرار مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی در کشور، در تولیدات تجهیزات پزشکی و در زمینه تولید بذرهای هیبریدی جزو استان‌های برتر هستیم و رتبه اول را کسب کرده‌ایم، همچنین در بحث تولیدات پوشاک که بالغ بر ۲۴۰۰ واحدهای تولیدی که زنجیره تولید پوشاک در استان را ایجاد کرده است در کشور برتر هستیم.

وی تاکید کرد: در بحث تولید محصولات نیروگاهی به دلیل استقرار واحدهای صنعتی مپنا در البرز شاخصه تولید زنجیره توربین‌ها و تولیدات برقی در تولید داروهای گیاهی و در واقع سهم صنعت در کشور از تولید ناخالص داخلی (GDP) و درآمد سرانه (شاخص‌های کلان اقتصادی) بالغ بر ۳۰ درصد برای استان البرز است.

معاون استاندار البرز با بیان اینکه سهم زیادی از زمین‌های کشاورزی با ورود سودجویان زمین دستخوش تغییر کاربری شده است، اضافه کرد: در واقع ۵ درصد از GDP استان مربوط به حوزه کشاورزی است، همچنین بالغ بر ۶۰ درصد از GDP استان در خدمات است که شرایط استان شرایط ویژه‌ای دارد.

افضلی با تاکید بر اینکه در بخش گردشگری استان البرز مغفول مانده است، عنوان کرد: ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت گردشگری استان با توجه به شرایط اقلیمی استفاده کنیم در صورتی که البرز یک استان پرظرفیت در حوزه گردشگری و دارای اقلیم معتدل کوهستانی است و به دلیل همجواری با پایتخت این امکان وجود دارد که با ایجاد بسته‌های مناسب از گردشگری بهرمند شود اما تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به لحاظ استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان بین استان‌های کشور رتبه یک و به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در کل مجموعه‌های دانشگاهی رتبه چهارم را با ۴۵۰ شرکت دانش بنیان کسب کرده‌ایم، همچنین استان البرز ظرفیت‌های خوب دانش بنیانی از حضور جمعیت جوان دانشجو و دانشگاه‌های معتبر برخوردار است.

معاون اقتصادی استانداری البرز به شرکت‌های صاحب نام در حوزه دانش بنیان دارویی، کشاورزی، زیست و توسعه صنعتی و هایتک اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها هر کدام می‌توانند در بهره‌وری و افزایش ظرفیت‌های به روز علمی مؤثر باشند که در این زمینه تفاهمنامه‌های مرکز دانشگاهی و شرکت شهرک پارک علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی منعقد شده است.

افضلی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم توسعه اقتصاد کشور تأمین منابع مالی شرکت‌ها است که با توجه به نوسانات ارزی سال‌های اخیر تأمین منابع مالی یکی از دغدغه‌های واحدهای صنعتی، کشاورز، گردشگری و حوزه اقتصادی است.

به گردشگران خدمات مناسبی ارائه نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه درآمدهای ارزی استان البرز در سال جدید با توجه به نوسانات ارزی در واردات و صادرات چه میزان بوده است، گفت: ۲۸ درصد صادرات از لحاظ وزنی کاهش و ۳۶ درصد ارزشی نسبت به ۶ ماه مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته‌ایم.

معاون اقتصادی استانداری البرز در پاسخ به این سوال که چرا از لحاظ گردشگری در استان مغفول مانده‌ایم و مشکل از کجا است که در جذب سرمایه‌گذار در این حوزه عقب افتاده‌ایم، گفت: علت‌های زیادی دارد چراکه هنوز اقدام خاصی در استان انجام نشده است که این موضوع ریشه فرهنگی دارد.

افضلی با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید یک مجموعه و پکیج داشته باشیم، افزود: ما نتوانستیم به گردشگران خدمات مناسب برای استقرار حتی یک روزه در البرز داشته باشیم، تنها یک تفرجگاه طبیعت داریم.

وی ادامه داد: یک اشکالی که در البرز است ناهمگونی است که میان دستگاه‌های مربوطه یک حوزه وجود دارد و سردرگمی‌ها در تصمیم‌گیری زیاد دارد.

معاون استاندار البرز گفت: مجموعه‌ای که برای برگزاری یک همایش در سطح ملی باید در استان داشته باشیم زیرساخت‌های مناسب را نداریم چراکه یک برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه گردشگری نیاز است البته در این حوزه با مشاورانی در حال گفت‌وگو هستیم و مجموعه مدیریت شهری سطح استان باید بسته حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});