×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 29 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تالاب صالحیه به عنوان اولین تالاب کشور به نام محیط زیست البرز سند خورد
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارانیوز، مجید درگی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز پیش از ظهر امروز ۸ مهرماه در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل محیط زیست استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: کار اصلی ما حفاظت از محیط زیست است و درکل کشور ۵۰ درصد چارت اداری سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل است و تمام وظیفه ای که بر دوش ما گذاشته شده است ۲ برابر استاندارد کاری اداری است که به ما محول شده است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر در کل کشور کمبود ۷ هزار نیرو در اداره حفاظت از محیط زیست وجود دارد که ده درصد به ناوگان حمل و نقل اداره کل محیط زیست افزوده شده است و چارت سازمانی در سال ۱۳۹۰ اصلاح شد و ۶۰ درصد افزایش نیرو داشته ایم.
درگی با اشاره به اینکه در بحث اعتبارات سفر ریاست حمهوری اداره کل محیط زیست اعتباری نداشته است، گفت: بیشترین بودجه سفر ریاست جمهوری صرف حوزه عمرانی، آموزشی و بهداشتی شد و اداره کل حفاظت از محیط زیست همچون سایر ادارات از این اعتبارات بی بهره ماند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: با پیگیری های مستمر اداره کل توانستیم مصوبه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به استان اختصاص دهیم که در مرحله امضا و ابلاغ اعتبارهستیم.
درگی به حوزه پسماند و فاضلاب اشاره کرد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته ابلاغ جریمه آلودگی خاک برای مرکز دفن زباله حلقه دره کرج به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان برای اولین بار در کشور انجام شد .
وی ادامه داد: تعطیلی و جمع آوری مرکز تخلیه نخاله پسماندهای شهری و صنعتی مرکز راشته ماهدشت به مساحت ۵۴ هکتار بعد از ۳۰ سال فعالیت غیر اصولی و پاکسازی بیش از ۲۰۰ هکتار اراضی منطقه از کیسه‌های پلاستیکی با کمک و مشارکت مردم و فعالان محیط زیست استان انجام شد.
درگی با اعلام اینکه اجرای برنامه پایش شبانه ناوگان حمل و نقل پسماندهای شهری استان البرز در جاده منتهی به مرکز دفن زباله حلقه دره کرج بیش از ۱۶۵۰ دستگاه ماشین آلات حمل پسمان مورد بازرسی قرار گرفته است، افزود: با اجرای این برنامه منجر به رفع نواقص ناوگان دفع زباله تا حدود ۹۰ درصد گردیده است.
تالاب صالحیه به عنوان اولین تالاب کشور به نام محیط زیست البرز سند خورد
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تالاب صالحیه در غرب استان البرز اشاره کرد و گفت: تالاب صالحیه در سال ۹۷مشمول قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور گردیده و به نام صالحیه و آل آباد ثبت شده است.
درگی وسعت حریم و بستر دو تالاب به طور مشترک را ۴۸ و ۵۸۹ هکتاربرشمرد و گفت: تعیین سهم تالاب صالحیه ۱۶ هزار و ۸۱۳ هکتار و طالب آل آباد ۳۱ هزار و۷۷۶ هکتار در استان قزوین برآورد شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با توجه به اینکه تغذیه،شارژ آب‌های زیرزمینی، دفع و کنترل سیلاب، تنوع زیستی، تنظیم آب و هوا، کاربردهای گردشگری و تفریحی، از مهمترین کارکردها و خدمات تالاب صالحیه می باشد، افزود: در چند دهه گذشته ورودی آب به سمت تالاب صالحیه به دلایل مختلف کاهش یافته است و شترهای رها شده بدون مجوز حداقل پوشش گیاهی این منطقه را از بین برده و متاسفانه این تالاب تبدیل به بیابان شده است.
وی با بیان اینکه طبق رای ریاست جمهوری تمام تالاب‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت در چند سال گذشته سند خورد اما در کشور اجرایی نشد ، گفت: با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست و کمک دادستانی استان البرز برای اولین بار سند تالاب صالحیه به عنوان اولین تالاب کشور به نام حفاظت محیط زیست البرز به نمایندگی از دولت سند خورد.
 
۳۰۰ اخطاریه زیست محیطی برای رفع معضلات زیست محیطی بزرگراه، تهران- شمال
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان البرز در پاسخ به خبرنگار تارانیوز مبنی بر اینکه در پروژه های عمرانی استانی و ملی بخصوص پروژه آزاد راه تهرا- شمال و هشتگرد-طالقان بحث موارد زیست محیطی رعایت شده است یا در شرایط اجبار مجبور به اخذ مجوز بوده اید، گفت: اجرای پروژه جاده هشتگرد_طالقان در دو دهه گذشته شروع شد و مجوزی از محیط زیست برای آن جاده گرفته نشد چراکه این پروژه ملی بود.
وی ادامه داد: بزرگراه ها، جاده ها و اتوبان ها مشمول گزارش ارزیابی در هر مقیاسی هستند و پس از ارائه ارزیابی و بررسی های عمل آمده مجوز توسط سازمان محیط زیست صادر می شود.
درگی با بیان اینکه اجرای پروژه ایی در استان در یک دهه اخیر بخواهد با فشار مسئولی به محیط زیست مجوز بگیرد، نداشته ایم و پروژه های شهری نیز الزامی به تاییدیه از محیط زیست ندارند و بستر قانونی از اخذ مجوز باید وجود داشته باشد، افزود: تمام واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی باید با تاییدیه محیط زیست مجوز آغاز به کار کنند.
وی  خاطرنشان کرد:  آزاد راه تهران – شمال در دهه ۷۰ مجوز آن توسط هیئت دولت صادر شده است و به عنوان پروژه ملی دستور ساخت آن داده شده بود، این پروژه ۴ فاز دارد که دو فاز آن در استان مازندران و یک فاز آن درالبرز و دیگری در استان تهران انجام گرفت این در حالی ایست که این پروژه مجوزی مستقیما از سازمان محیط زیست دریافت نکرده بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مقرر بود مطالعات ارزیابی در سازمان محیط زیست بررسی شود و سپس فاز به فاز پروژه عملیاتی شود، افزود: اشکالاتی در اجرای این پروژه وجود داشته اما برطرف نشد از اینرو با پیگیری های صورت گرفته حل مشکلات پروژه ملی آزادراه تهران شمال به منظور صدور مجوز زیست محیطی آن با تشکیل جلسات متعدد در سطح معاونین تخصصی سازمان مرکزی و طرح موضوع مربوطه برای اولین بار در شورای عالی محیط زیست کشور با حضور ریاست جمهور انجام گرفت.
وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه با اشکالاتی روبرو بوده اما برطرف نکرده اند و عملیات اجرایی را شروع  کردند و ۳۰۰ اخطاریه زیست محیطی از سازمان محیط زیست به عنوامین مختلف صادر و به دستگاه های قضایی هم ارجاع شد اما هیچوقت عملیات این پروژه متوقف نشد.
این مسئول با بیان اینکه۲۸۱ اخطاریه زیست محیطی برای رفع معضلات زیست محیطی مربوطه از آلودگی‌های وارده به رودخانه حفاظت شده کرج گرفته تا دپو ۲۰ میلیون تن نخاله‌های آزادراهی در دره لاهوار شهرستانک استان البرز صورت گرفت، افزود: الزام شرکت‌های پیمانکار به رعایت الزامات زیست زیست محیطی پروژه انجام شدهمچنین ابطال سند زمین ۷ هکتاری واگذار شده در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی به شرکت آزادراه تهران شمال و برگشت زمین مربوطه به منطقه بعد از ۳۸ سال انجام گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});