×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 22 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عباس اسدی

به گزارش تارا نیوز، عباس اسدی؛کارشناس وپژوهشگر / یکی از مباحثی که این ایام بسیار بحث برانگیز شده است موضوع محاربه هست که دقیقا به چه معنا می باشد.در این راستا باید دید که قرآن کریم کلمه(حرب)که ریشه مصدری مفهوم محاربه هست را به چه معنی و در چه مواردی بکار برده و اساسا شان نزول آیه محاربه برای چه موردی بوده است تا بتوان به نظر واقعی قرآن پی برد..

بطور خلاصه میتوان گفت که۱_ در زبان عربی که قرآن در آن زمان به وسیله آن نازل شده است واژه های مختلفی واسه جنگ بکار برده شده است و کلمه حرب،به معنای جنگ برای تسلط بر اموال دیگران بکار رفته است پس ازنظر لغوی و ترجمه کلمه کاملا مشخص است که منظور جنگ اقتصادی است .. برای جنگ سایر کلمات نیز وجود دارد مانند قتال(جنگ شدید به قصد ازبین بردن کامل دشمن) و بغی(جنگ نامشروع و متجاوزکارانه)

۲_ازنظر شان نزول آیه نیز در خصوص راهزنی اشخاصی در زمان پیامبر و بردن شتران نازل شده است که باز به سبب مصداق پیدا کردن مفهوم غارت و راهزنی،جنگ و حرکت مسلحانه با انگیزه های اقتصادی و مالی بوده است

۳_در بحث رباخواری که آن نیز جرمی اقتصادی و از نظر قرآن جنگ اقتصادی برای تسلط بر اقتصاد جامعه است باز هم در کمال تعجب قرآن،کلمه حرب را بکار برده است و این آیه کاملا مشخص میکند که آیه راجع به محاربه نیز حتما و قطعا بایستی با هدف مقابله با جرایم اقتصادی نازل شده باشد که با رجوع به شان نزول آن(راهزنی و غارت شترها و کشتن ساربانان)کاملا این فرضیه اثبات میشود.

۴_یکی از مجازات های ذکر شده برای جرم محاربه”قطع دست راست و پای چپ”است که شباهت بسیار زیادی به جرم سرقت دارد گه مجازات آن نیز قطع دست است و باز ملاحظه میشود که سرقت نیز در جمله جرایم اقتصادی است و میتوان ازآن وحدت ملاک گرفت و استنباط کرد که چون مجازات محاربه و سرقت در قسمتی باهم شباهت دارند پس در نتیجه ماهیت و جنس جرایم محاربه و سرقت نیز باید یکی باشد یعنی بازهم دلیلی بر این فرضیه که محاربه جرمی اقتصادی(برای تسلط بر اموال دیگران است)و نه جرمی سیاسی..

در نتیجه هرچند که در امور حقوق کیفری و مجازات ها نمیتوان دست به قیاس زد و بایستی به نفع متهم عمل کرد و تفسیر مضیق کرد اما به نظر نگارنده برای فهم و بکارگیری مجازات محاربه در قرآن همانطور که ذکر شد بایستی سراغ جرایم اقتصادی بزرگ رفت که منافع و اموال مردم را به خطر می اندازد و در خصوص جرایمی مثل غارت و راهزنی ورباخواری(نزول خواری)و حتی مصداق جدید آن در عصر حاضر یعنی اختلاس و تصرف غیر قانونی در اموال عمومی و حیف و میل بیت المال، به سراغ انتساب و بکارگیری مجازات محاربه رفت و برای مجرمان این قبیل جرایم مجازات محاربه را بکار بست زیرا حقیقتا همانند راهزنان و شاید بسیار بیشتر از آنان وارد جنگ اقتصادی علیه مردم شده اند و هدفی جز نابودی اقتصاد کشور و تصرف و تملک اموال و دارایی و منافع ملی و برهم زدن نظم و امنیت اقتصادی کشور و ملت ندارند وبرای جرایم سیاسی و امنیتی البته میتوان به سراغ جرایم تعزیری و وضع شده توسط مجلس در قانون مجازات اسلامی رفت و به استناد آن قوانین با جرایم امنیتی مقابله کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});