×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کرج شهردار شش دانگ ندارد
زهره رزمی اذر

طنز/زهره رزمی آذر: از آنجایی که کلان‌شهر کرج چهارمین شهر پرجمعیت ایران و بیست و دومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است باید دید اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری کلانشهر کرج در زمینه خدمات شهری و مدیریت در این شهر بزرگ چگونه بوده است.

حال نمی خواهیم به سال های گذشته عقب گرد بزنیم و داستان هزار و یک شب عملکرد مدیران شهری و پنج شورای قبل را بررسی کنیم چراکه نیاز به کتابت ۱۰۰۰ صفحه دارد، از اینرو همه را فاکتور گرفته و فقط توان مدیریت شورای ششم یک ساله و اندی انتخاب شهردار را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

شورای شهر ششم: شهردار خود را چگونه انتخاب کنیم؟

با روی کار آمدن شورای ششم شهر کرج در سال ۱۴۰۰ یکی از دغدغه های اعضای ۱۳ نفره شورا با رویکرد انقلابی، پرشور و جهادی، انتخاب شهردار بود.

اعضا شورای ششم: «آقا کی و انتخاب کنیم کی و انتخاب نکنیم؟ حرف گوش کن باشه؟ صبح زود بیاد سر کار نصف شبم سر پروژه ها باشه، هر چی بهش امر کنیم بگه چشم ! اطاعت، پرتوان، انقلابی و جهادی باشه عین خودمون! »

با این رویکرد گزینه های متعدد روی میز اعضا شورا قرار گرفت.

هر کدام از ۱۳ عضو شورا، ۲ الی ۳ مهره برای خود چیدند و قصد داشتن در صحن علنی شورا « مهره ها» گزینه های انتخاب شهردار خود را اعلام کنند.

در همین راستای انتخاب شهردار جدید کرج، ۲۸ گزینه پیشنهادی برای انتخاب شهردار کلان شهر کرج از سوی اعضای شورای شهر کرج برای تصدی شهردار کرج معرفی شدند که از خانم فاطمه آجرلو نماینده اسبق کرج در مجلس شورای اسلامی گرفته تا گزینه ۲۸ که امیر یزدی را می توان در لیست مشاهده کرد.

«گویا اعضای شورا تصمیم داشتند یک تیم فوتبال با تعداد زیادی بازیکن ذخیره به جام جهانی بفرستند»

از این تعداد پس از بررسی در مرحله اول به لیست یازده نفره « تیم فوتبال» کاندیدهای شهرداری رسیدند که الی ماشالله…

و در مرحله دوم از ۲۸ گزینه ۴ گزینه روی میز قرار گرفت.

«در حاشیه انتخاب شهردار سخنان اعضا شورا قابل تامل بود»

یکی از اعضا شورای شهر کرج عنوان کرد: «انتخاب شهردار حق الناس است باید تمام جوانب و درنظر بگیریم»

سخنگو شورا از جای خود بلند شد و گفت: «آقا امروز برای انتخاب شهردار، بدون اینکه مردم را نامحرم بدانیم، رأی شفاف بدهیم»

عضو دیگر شورا: «بماند در جلسه های آتی، فعلا پشت درهای بسته به شور برسیم!»

یکی از بانوان عضو شورا: «باید همینجا و حالا جلو چشم دوربین ها و خبرنگاران اسامی کاندیدها نوشته و شهردار انتخاب شود»


خلاصه تمام جوانب را در نظر گرفتند و با کش و قوس های فراوان در برابر تعداد بسیاری از خبرنگاران و عکاسان خبری به گزینه آخر مصطفی سعیدی سیرایی رسیدند که برادر یکی از اعضا شورای شهر بود.

این جوان انقلابی و پرشور که در روز معرفی برنامه های خود در جلسه علنی به دلیل ابتلا به بیماری منحوس کرونا حضور نداشت و در بیمارستان به سر می برد از طریق ویدیو کنفرانس از راه دور در چند کلام ،اجرای برنامه ها و پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی خود را کوتاه و خلاصه مطرح کرد.

بنده خدا هرزگاهی چند سرفه کوتاه هم می کرد که شاید از دست این ویروس منحوس خلاصی یابد و از بیمارستان بازگشته، فی الفور سکاندار شهرداری شهر کرج شود.

«بماند که پس از انتخاب وی فردای آن روز، بیماری واگیردار کرونا را شکست داده و در مجالس و محافل عمومی حضور بهم رسانید»

با انتخاب مصطفی سعیدی سیرایی به عنوان شهردار انقلابی، شهر جان دیگر گرفت این شهردار جوان روزهای تعطیل هم سر پروژه ها بی وقفه کار می کرد غافل از اینکه در زمان مدیریت اش اتفاقاتی جدید خواسته یا ناخواسته سر راهش علم  شده و حاشیه های زیادی دامنگیر این شهردار جوان جهادی و انقلابی می شد، حاشیه هایی چون«ماشین شهردار و جاده های شمال» که رسانه های معاند هم به آنها پرداختند.

دراین بین رسانه ها دو دسته شدند یک دسته شروع به تخریب شهردار انقلابی کرده و در صدد عزل یا استعفای شهردار بودند گروه دیگر هم با حمایت های بی وقفه از شهردار میدان را خالی نمی کردند.« خلاصه داستانی داشتیم در شهر که بماند»

استیضاح شهردار کرج اعلام وصول شد

 

پس از کش و قوس‌های بسیار در حدود ۱۰ ماه تنش‌ها میان شهردار و شورای شهر و رسانه ها، بالاخره طرح سوال از سعیدی سیرایی در شورا کلید خورد و سرانجام به استیضاح رسید.

«البته در گذشته نیز با انتخاب نابجای شهرداران سابق بارها دودش به چشم مردم این شهر و سرمایه‌های شهری فرو رفته بود و در این بین عده ایی زیاده خواه، دلالان و مافیای زر و زور که موجب جابه‌جایی مدیران شهری می شدند در پشت پرده دست ازطراحی برنامه های خود بر نمی داشتند و در آخر هم پروژه‌های نیمه تمام مانده در شهر و هدر رفت سرمایه های شهر و تضییع بیت المال به ضرر مردم تمام می شد.»

سرانجام اعضای شورای شهر انقلابی کرج پس از چند ماه نشست علنی و غیرعلنی، گمانی زنی ها و شور و نشست های متعدد «حالا این هفته نه هفته بعد»، بالاخره با ۱۱ رأی موافق از مجموع ۱۳ رأی ادامه مسئولیت مدیریت شهری کرج را از سعیدی سیرایی سلب کردند.

برخی از موافقان استیضاح شهردار کرج ناتوانی شهردار را در اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و انتصاب مدیران ناکارآمد، عنوان کردند در حالیکه که همین اعضای شورا سال گذشته، بومی بودن شهردار، جوان بودن و سیره انقلابی را از شاخصه‌های مهم این شهردار جوان اعلام کرده بودند.

در نهایت سعیدی سیرایی در دفاع از عملکرد خود، موفق نشد اعضا شورای ششم را قانع کند و تصمیم شان صرفنظر کنند و در جایگاه مدیریت شهری بماند.

«شایان ذکر است وقتی شهردار کرج عزل شد گویا پاندمی عزل شهرداران در استان البرز شروع شد که پس از کرج به فردیس، هشتگرد و نظرآباد هم رسید »

پس از فراز و نشیب‌های فراوان دوباره شورای انقلابی ششم در پیچ و خم کوچه های انتخاب شهردار قرار گرفتند تا چگونه فردی شایسته را برای مدیریت شهر انتخاب کنند و گزینه های از قبل تعیین شده دوباره روی میز قرار گرفت.

اما تا زمانی که به نتیجه برسند منوچهر غفاری، مدیر منطقه شش شهرداری کرج که پیش از این نیز سابقه اولین شهردار شهر فردیس را در کارنامه مدیریتی خود داشت را به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب کردند.

اکنون حدود چندین ماه از سرپرستی این بزرگوار می‌گذرد، شورای اسلامی شهر کرج همچنان میان گزینه‌های تصدی صندلی شهرداری کرج سرگردان به دور خود می گردند.

سرانجام اعضای شورای اسلامی شهر کرج با گزینه های روی میز با هفت رای، مجید سریزدی را به عنوان دومین شهردار منتخب شورای ششم برگزیدند.

امیدواریم این بار شهردار منتخب اعضای شورای ششم پس از طی مراحل قانونی و تائید وزارت کشور فعالیت خود را در شهرداری کرج آغاز کند اما در حال حاضر حکم شهردار کرج پس از ماه ها

بلاتکلیفی در وزارت کشور مانده و این شهر با سرپرست شهرداری اداره می شود.

اینگونه است که اعضای شورای شهر ششم کرج در انتخاب مدیر شهری توانمند، اندر خم یک کوچه مانده اند.

البته خبر های ضد و نقیضی هم به گوش می رسد که حکم مجید سریزدی در وزارت کشور تائید نشده است چراکه همین شخص در دوره قبل شورا هم کاندید تصدی گری شهردار کرج بود که از طریق وزارت کشور تائید نشد و چرا مجدد در این دوره به عنوان یکی از گزینه های اعضا شورا بود سوال دیگری است که جوابش بعدها معلوم خواهد شد.

در نتیجه چندین ماه است کلانشهر کرج با سرپرست شهرداری اداره می شود و کرج شهردار شش دانگ برای ۴ سال متوالی هنوز به خود ندیده است.

به طور کل عمر شهرداران نه تنها در کرج بلکه در استان البرز کوتاه است و شوراهای شهرهای استان البرز برای سرنوشت شهر وشهروندان خود نتوانسته اند مدیر شهری توانمند،انتخاب کنند.

خلاصه انتخاب شهردار آینده برای کرج به طنزِ تلخی در بین رسانه ها و مردم تبدیل شده است و به نظر می رسد وزانت و وجهه شورا در چند سال اخیر در بین شهروندان کرجی به شدت در حال خدشه دار شدن است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.