×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، به نقل از المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین (ع) به زیارت اربعین و تاریخچه این زیارت اشاره کرد و گفت: بر اساس اسناد و منابع تاریخی، اولین کسی که به زیارت اربعین (چهلمین روز شهادت شهدای کربلا) رفت، جابر بن عبدالله انصاری بود و او اولین زائر اربعین امام حسین (ع) بود. این مراسم در طول تاریخ بود ولی در دوران معاصر و زمان حکومت بعث، رژیم صدام از برگزاری مراسم اربعین مقابله می‌کرد و اجازه راهپیمایی به شیعیان را نمی‌داد و حتی در برخی سال‌ها این رژیم اقدام به هدف قرار دادن زوار امام حسین (ع) کرد.

وی افزود: امام حسین (ع) در متن حوادث حضور داشت و به دلیل نسبتی که با پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهما السلام) و همچنین به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی که داشتند، در بین مردم شناخته شده و معروف بودند.

نصرالله با اشاره به حدیث نبوی «الحسینُ منی و أنا من الحسین» بیان کرد: منظور پیامبر اکرم (ص) تنها رابطه نسبی- جسمی نبود بلکه فراتر از این موضوع، ناظر به رابطه اخلاقی و شخصیتی بین ایشان است و امام حسین (ع) در خیلی از جهات و ویژگی‌های شخصیتی به جدشان شباهت داشتند.

وی در ادامه در توضیح این حدیث خاطرنشان کرد: منظور این است که اگر او را حمایت کنی گویا که مرا حمایت کردی و اگر با او دشمنی کنی، مانند این است که با من دشمنی کرده‌ای. کسی که او را دوست بدارد گویی که مرا دوست داشته است. یعنی اینکه او را تنها نگذارید و از او حمایت کنید.

دبیرکل حزب الله لبنان اربعین امام حسین (ع) را از جمله رویدادهای بزرگ دانست و گفت که باید دید، راز اینکه این رویداد با گذشت زمان و به رغم اقداماتی که برای مقابله با زنده نگه داشتن آن شده است، فراموش نشده چیست.

نصرالله تاکید کرد: موانعی که حاکمان مستبد در برابر زیارت اربعین ایجاد کردند از امویان و عباسیان تا رژیم صدام هرگز مانعی در برابر برگزاری این مراسم ایجاد نکرد. رژیم صدام با برگزاری مراسم اربعین مقابله می‌کرد و اجازه راهپیمایی به شیعیان را نمی‌داد و حتی در برخی سال‌ها این رژیم زوار امام حسین (ع) را با هواپیما و بالگرد هدف قرار می‌داد. دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که وی به همراه شهید سید عباس موسوی، دبیرکل سابق این حزب و جمعی از طلاب در آن زمان، شاهدان عینی این جنایت صدام بودند.

وی با بیان این مطلب افزود: پس از آغاز جنبش بیداری اسلامی در چند کشور اسلامی به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تحول بزرگی که در منطقه حاصل شد و همچنین پس از سقوط رژیم صدام در عراق زمینه برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شد.

سید مقاومت افزود: هزاران نفر از مردمی که در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند, اقدامی فولکلور یا ظاهری و نمادین گونه انجام نمی‌دهند بلکه با عشق و دلی پر از حب و شوق حسین (ع) آمده‌اند. زیباترین صحنه مراسم اربعین زمانی است که زائر امام حسین (ع) به شهر کربلا می‌رسد و از دور مناره طلایی و گلدسته‌های مرقد امام حسین (ع) را مشاهده می‌کند. تصور کنید هنگامی که حبیب به محبوبش می‌رسد چه اتفاقی رخ می‌دهد.

سید حسن نصرالله گفت که امسال به دلیل شیوع کرونا و نگرانی از انتشار این ویروس، این مراسم محدود شده است. دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امسال شیوع ویروس کرونا, روادید ندادن به زائران خارجی و در پیش گرفتن تدابیر علیه انتشار این ویروس در بیشتر کشورها بر مراسم اربعین تأثیر گذاشت, ولی در داخل عراق می‌بینیم که میلیون‌ها عراقی از شهرهای مختلف عراق به سوی کربلا و برای زیارت مرقد امام حسین (ع) پیاده روی می‌کنند.

منبع خبر : مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});