×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، مجید نامی نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری شانزدهمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران که در سالن همایش اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، با اشاره به فرآیند انتخاب دبیرخانه انجمن اظهار داشت: نزدیک به  ۴ سال است که دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران فعالیت خود را با هدف همگرایی و تشریک مساعی برای حل مشکلات موجود در صنعت پوشاک و نساجی داخل کشور آغاز کرده است.

وی بحث ورود پوشاک قاچاق به کشور را مساله مهمی خواند و افزود: این مهم تولیدکنندگان داخلی را به چالش کشیده است و ما برای حل این مشکل و یکی شدن صدای تولیدکنندگان و انتقال به مسئولین تصمیم به تشکیل این دیبرخانه مشترک گرفتیم.

نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه هدف اصلی تشکیل این دبیرخانه را هماهنگی جلسات، تهیه بیانیه و همچنین پیگیری امور دانست و افزود: بعد از برگزاری انتخابات، اتحادیه تولید و صادرات به عنوان اولین دبیرخانه برای به سرانجام رساندن امور محوله انتخاب شد.

نامی با اشاره به این مطلب که بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور یکی از موارد مطرح شده در این دبیرخانه است، ادامه داد: قوانین بسیار زیادی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور وجود دارد؛ جلوگیری از ورود کالای قاچاق از جمله پوشاک خارجی در مبادی ورودی کشور یکی از مواردی است که انتظار می رود توسط دستگاه های مسئول مد نظر قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تعدد راه های ورود کالای قاچاق از طریق مرزهای کشور فعالان صنعت نساجی و پوشاک بارها خواستار رسیدگی به این مسئله شده اند، افزود: اما متاسفانه در حال حاضر اعمال نظارت های لازم تنها به هنگام عرضه در فروشگاه های پوشاک صورت می گیرد.

نائب رئیس دوم اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه حدود ۴سال پیش دستورالعمل چگونگی فعالیت برندهای خارجی را داشتیم، افزود: نظارت بر برندهای خارجی و نظارت بر کالای قاچاق در حال انجام است، ولی این سیاست ها باید با جدیت بیشتر و به صورت مستمر انجام شود.

وی همچنین نصب شناسه کالا برای کالاهای تولید داخل، بحث اتصال صندوق مکانیزه فروش به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کنترل شناسه کالا و همچنین اعلام موجودی انبارهایی که در اختیار برندها و کالاهای خارجی قرار دارد را از جمله راههای کنترل و جلوگیری از قاچاق کالا دانست.

در ادامه این نشست بهرام شهریاری نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: پوشاک خارجی که اکنون در کشور وجود دارد، تماما وارداتی و قاچاق است، زیرا چند سالی می شود که واردات پوشاک به کشور ممنوع شده است، البته در برخی موارد با نام یک برند خارجی در داخل تولیدات غیراصل و تقلبی تولید شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود بحث قاچاق پوشاک است که البته یک روزی این دستورالعمل ها در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله مرزنشینان، کولبران و یا ته لنجی ها وضع شده بود.

نائب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: امروز همان قوانین وضع شده که قرار بود مشکلاتی از جامعه را حل کند، زمینه ساز قاچاق پوشاک در کشور شده است، از طرفی مناطق آزاد ایران هم به کانال هایی برای قاچاق پوشاک تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق پوشاک این مهم را از ارگان های متولی پیگیری خواهیم کرد، افزود: یکی از دلایل قاچاق پوشاک جذابیت آن به دلیل بالابودن قیمت تمام شده برخی تولیدات در کشور است، در این راستا باید قیمت محصولات تولید داخل را تا حد امکان کاهش دهیم.

شهریاری بیان کرد: از دیگر مشکلات موجود در زمینه پوشاک این است که برخی تولیدکنندگان داخلی و حتی قاچاقچیان برای فروش بیشتر، پوشاک تقلبی با نام برندهای خارجی را روانه بازار کرده اند. در این رابطه باید کار کارشناسی انجام شود تا مجرای فرار قاچاقچیان بسته شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی میان تولید کنندگان برای جلوگیری از  ورود قاچاق پوشاک خارجی به کشور عنوان کرد: از دیگر راهکارهای مهم در این زمینه درج شناسه کالا، استفاده از کد رهگیری و یا صندوق های مکانیزه است.

در بخش دیگری از این گفتگو مجید فخار عضو هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران و عضو انجمن نساجی، پوشاک و چرم البرز گفت: نزدیک به ۱۰ سال است که تشکل های مختلف در زمینه جلوگیری از ورود کالای قاچاق پوشاک و همچنین واردات بی رویه پوشاک به کشور با وزارت صنعت ، معدن وتجارت رایزنی کرده اند ولی هنوز نتیجه مورد قبول تولید کنندگان پوشاک حاصل نشده است.

وی افزود: برای نحوه فعالیت و ورود برندهای خارجی به کشور دستورالعمل هایی تدوین شده که با چالش های زیادی نیز روبه رو بوده است که در نهایت  قاچاق بودن تعدادی از برندهای خارجی موجود در کشور محرز شد ولی علی رغم چندین بار مقابله با آنها در سطح عرضه همچنان تعدادی از این برندهای خارجی که گواهی فعالیت در کشور را ندارند ، مشغول به کار هستند.

فخار با اشاره به این مطلب که بیش از ۳ سال است دستورالعمل ممنوعیت ورود پوشاک به کشور اجرایی شده است، بیان کرد: متاسفانه همچنان در سطح عرضه فروشگاهی این پوشاک به فروش می رسند؛ هموطنان ما باید بدانند اغلب این پوشاکی که وارد کشور می شود قاچاقی بوده و از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیست و می توانند مشکلات بهداشتی ایجاد کنند و عملا پوشاک دست دومی است که از سراسر دنیا وارد کشور شده است.

وی در ادامه با بیان این نکته که اغلب پوشاک تولید داخل توسط برخی از عرضه کننده های ما به نام کالای خارجی توزیع و عرضه می شود، گفت: باید این فرهنگ سازی در کشور انجام شود که بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار کالاهای صددرصد ایرانی هستند  و مردم بدانند که ما در داخل تولیدکنندگان بسیار قوی داریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});