×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نکات حقوقی مهم در خرید و فروش زمین های قولنامه ای
زهره رزمی آذر

عباس اسدی کارشناس حقوقی شهرداری کرج در گفتگو با خبرنگار تارا نیوز در خصوص نکات مهم حقوقی در هنگام خرید و فروش زمین های قولنامه ای گفت: در وهله اول  نکته مهم احراز هویت فردی  و  گواهی های اثبات مالکیت فروشنده است.

وی در ادامه افزود:در انتهای قولنامه مهر و امضای دهیاری و اعضای شورای روستا حتما باید ضمیمه شود .

اسدی با اشاره به اینکه بایستی از اداره کشاروزی، برای انتقال ملک استعلام گرفته  که مصادره ای نباشد، افزود:  چراکه ملک نباید مشکلات حقوقی اراضی  داشته باشد و کاربری ملک به طور دقیق احراز گردد .

کارشناس حقوقی شهرداری کرج در ادامه افزود: از اداره منابع  طبیعی استعلام بگیرید برای اینکه زمین مرتع نباشد ،دولتی نباشد ، و حریم جنگل یا رودخانه و سد و… نباشد و مشکلات دیگر حقوقی مربوط به منابع طبیعی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: برخی از این زمین ها دارای سند تک برگ یا منگوله دار و یا  برگه مخصوص گواهی مالکیت هستند و برخی هم قولنامه ای هستند ، که وضیعت آن باید در توضیحات قولنامه ذکر شود.

اسدی توضیح داد: ذکر این جمله که (( چنانچه هر گونه فسادی در معامله مشخص شود  فروشنده متعهد است علاوه بر فسخ فلان مبلغ را به عنوان خسارت به خریدار پرداخت کند))

وی با اشاره به اینکه بهتر است تعهد محضری از فروشنده  برای محکم کردن معامله دریافت شود، خاطرنشان کرد: جهت محکم کاری تحقیق محلی از اهالی روستا ، همچنین دریافت امضا از مالک زمین مجاور و یا امضا از مالک قبلی میتواند در محکم کردن خرید شما کمک کند .(  این کار باعث شفافیت برخی موارد میشود مثلا غصبی نبودن ، فروش مال غیر و مالک نبودن ، بدهی های احتمالی زمین ،توقیفی نبودن ،مدعی های دیگر و…)

اسدی اضافه کرد: در مورد حق پشیمانی یا مدعی شدن شخص دیگر و یا قابل انتقال نبودن ملک در قولنامه توضیح دهید (مثلا  حق پیشمانی ده درصد از مبلغ کل بدون تشریفات قانونی)

کارشناس حقوقی شهرداری کرج  خاطرنشان کرد: بین طرفین شرط شود که چنانچه هر یک از چکها به هر علت در موقع ارائه به بانک پرداخت نشود ، بیع و قرارداد به خودی خود منفسخ خواهد شد و فروشنده می تواند ملک را به دیگری منتقل کند در این حالت صرفا مبلغ پرداختی خریدار به کسر ۱۰ درصد قابل استرداد خواهد بود ”

وی تاکید کرد: اگر زمین  یا باغ دارای سند باشد  قبل از عقد قرارداد ، توسط دفترخانه از اداره ثبت ، در مورد اینکه توفیقی نبودن ملک و یا ممنوع المعامله نبودنمن مالک و یا وکیل ، استعلام کنید .

اسدی در ادامه گفت: در مورد کلیه متعلقات از جمله داشتن یا نداشتن چاه و داشتن مجوز و باطل شدن یا نشدن آن مجوز صریحا در قولنامه بنویسید و  بهتر است در مورد مجوز ازاداره آبیاری استعلام به عمل آورید.

وی در پایان به زمین هایی که لب جاده هستند، اشاره کرد و گفت:  باید فاصله حریم قانونی را داشته باشند که در مورد آن میتوان از اداره راه استعلام لازم را دریافت کرد که مثلا در طرح توسعه  و راهسازی جاده نبا‌شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.