×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه هجدهم شهریورماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج با اشاره به ۲۱ شهریورماه روز ملی سینما، بیان داشت: سینما گذشته از اینکه یک هنر است و کسانی که نقش می‌آفرینند هنرمند هستند و گذشته از اینکه سرگرمی و وسیله پر کردن اوقات فراغت است، یک رسانه است که مسئولیت و تعهد دارد؛ در اعتلای فرهنگی کشور تأثیرگذار است و در همین بحث جهاد تبیین، در پیشرفت کشور به سمت افق‌های بلند، امیدآفرینی، ترویج سبک زندگی، نهادینه شدن تفکرات و اعتقادات اصیل، گسترش فضائل اخلاقی و ارزش‌های انقلابی و امثال این‌ها نقش دارد و کسی نمی‌تواند این نقش را انکار کند.

وظیفه مسئولین و اصحاب سینما سنگین است

وی در ادامه بابیان اینکه سینما می‌تواند ضد همین‌ها هم عمل کند، پس وظیفه مسئولین مربوطه و خود اصحاب سینما سنگین است، عنوان داشت: گاهی دیده‌ می‌شود متأسفانه در فیلمی ارزش‌های اسلامی و احکام الهی و حتی هویت ملی به سخره گرفته می‌شود و یا سرتاسر فیلم سیاه نمائی و ناامیدی از آینده را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه مسائل متعددی که برای کشور پیش‌آمده مثل دفاع مقدس، خود انقلاب، دشمنی‌هایی که با اسلام و انقلاب کردند و می‌کنند، یا گسترش مسائل اخلاقی و معنوی و انسانی و اجتماعی و آموزش حقوق شهروندی، ایجاد انگیزه و مسئولیت‌پذیری و صدها موضوع مورد ابتلا و واقعیت‌های جامعه را می‌توان با استفاده از این هنر به مردم آموخت، گفت: با یک فیلم می‌شود مردم را منضبط کرد و با یک فیلم می‌شود انضباط اجتماعی را به هم ریخت، افکار مردم را متفرق و ناامیدی ایجاد کرد.

برای حضور در جشنواره‌ها باید از اصول تعریف‌شده برای سینمای ارزشی و متعالی خارج نشد

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه کم‌کاری در این حوزه کاملاً مشهود است و البته علل متعددی دارد، گفت: حتی برای حضور در جشنواره‌ها چه داخلی و چه خارجی باید از اصول تعریف‌شده برای سینمای ارزشی و متعالی خارج نشد و فیلم نساخت.

بعضی فیلم‌ها به هیچ اصلی پایبند نیستند

وی بابیان اینکه بعضی وقت‌ها دیده می‌شود بعضی فیلم‌ها به هیچ اصلی پایبند نیستند و مصالح فرهنگی را رعایت نکرده‌اند، گفت: سینمای جمهوری اسلامی باید اسلامی باشد و برای تقویت مبانی فرهنگ اسلامی و انقلابی فیلم بسازد تا فضای جامعه، انسانی، اسلامی و انقلابی شود.

گاهی تئاترها کاملاً ضد دین و ارزش‌ها ساخته می‌شوند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه وضعیت تئاتر هم همین است و بعضی دیگر از عناصر فرهنگی هم همین‌طور است، گفت: گاهی کاملاً ضد دین و ارزش‌ها تئاتر ساخته می‌شود؛ البته چون سینما یک بعد اقتصادی هم دارد باید به جنبه‌های اقتصادی آن‌هم توجه داشت و متولیان فضاهای لازم را به وجود بیاورند.

مسئله فرهنگ را نباید کم گرفت

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه مسئله فرهنگ را نباید کم گرفت، گفت: رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم نکاتی راجع به فرهنگ فرمودند: «به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل‌داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه حرکت انقلابی یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای انقلابی بودن بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست».

امروز مهم‌ترین درگاه تولید محتوا فضای مجازی است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه آنچه مهم است این است که در حوزه فرهنگ و رسانه باید هرگونه فعالیت موازی دستگاه‌ها را حذف کرد و بر اساس یک نظام جامع، همه فعالیت‌ها را مدیریت کرد و تمرکز در تصمیم‌گیری داشت، گفت: امروز مهم‌ترین درگاه تولید محتوا فضای مجازی است، بعد ببینید چه ورطه خطرناکی است. حالا هرکدام از شما به‌اندازه وسعتان درک کرده‌اید فضا را.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تأکید کرد: بیانات حضرت آقا دراین‌باره را حتماً مرور کنید: «غوغایی است در دنیا؛ در دنیای مجازی. در دنیای رسانه‌های صوتی و تصویری، صدها رسانه و با یک اعتبار هزارها رسانه، در حال بمباران افکار جوان‌های ما هستند؛ بعضی‌ از آن‌ها سعی می‌کنند جوان‌ها را از دین برگردانند، بعضی سعی می‌کنند آن‌ها را از نظام اسلامی منصرف کنند، بعضی سعی می‌کنند آن‌ها را به ایجاد اختلاف وادار کنند، بعضی سعی می‌کنند آن‌ها را در خدمت هدف‌های خبیث خود بگیرند، بعضی سعی می‌کنند آن‌ها را به ولنگاری و بیکارگی سوق بدهند؛ این بمباران به‌طور دائم بر روی سر جوان‌های ما و به‌وسیله‌ی همین دستگاه‌ها و رسانه‌های صوتی و تصویری و اینترنتی در حال انجام است».

اربعین در بایکوت خبری است

وی در ادامه تصریح کرد: خوب است همین‌جا عرض کنم، ببینید همین رسانه‌های بین‌المللی اسلامی و غیر اسلامی؛ حالا غیر اسلامی‌ها چگونه به ارزش‌های ما حمله می‌کنند، آن‌ها هیچ، اسلامی‌ها هم که باید توجه داشته باشند توجه ندارند. همه این مجموعه رسانه‌ها را ببینید در دنیا که با حماسه اربعین چگونه برخورد می‌کنند؛ الآن بایکوت خبری است؛ یعنی آن‌طوری که باید به آن پرداخته شود پرداخته نمی‌شود. حقد و کینه دشمنان اهل‌بیت را اینجا می‌توان دید. تحمل ندارند ببینند که شعائر شیعی چگونه در اربعین حسینی جهانی شده است.

پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین علیه‌السلام به عالم است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه آیت‌الله بهجت می‌فرمود: «امام زمان خودش را به‌واسطه امام‌ حسین‌ علیه‌السلام به همه عالم معرفی می‌کند» بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم حسین علیه‌السلام را شناخته باشند، گفت: اما الآن هنوز همه مردم عالم حسین علیه‌السلام را نمی‌شناسند و این‌ تقصیر ماست چون ما برای سیدالشهدا علیه‌السلام طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین علیه‌السلام به عالم است.

وی در ادامه یادآور شد: الآن همه ملل و همه اقوام توجهشان به سمت کربلاست؛ اما دستگاه‌های خبری و رسانه‌های شیطانی همه این‌ها را قطع کردند یا آن‌طور که باید پوشش بدهند نمی‌دهند.

چرا اجازه سودجوئی و بی‌انصافی به عده‌ای داده می‌شود؟

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه زائران امام حسین از زمان حرکت که می‌روند و برمی‌گردند زائرند و باید به وضعیت آنان توجه کرد، گفت: چرا اجازه سودجوئی و بی‌انصافی به عده‌ای داده می‌شود، باید در مسیر زائران از چند کیلومتر به مرزها موکب زده شود که برای رفت‌وبرگشت مشکلی پیش نیاید. آب و غذا و استراحت فراهم باشد وسیله نقلیه هست اما عده‌ای سودجوئی می‌کنند.

مردم را به فشار و سردرگمی و هرج‌ومرج نیندازید

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه جلوی این سودجویی‌ها باید گرفته شود، گفت: وقتی از چند ماه قبل ما می‌دانیم و در خبرها هم اعلام کردند که امسال جمعیت زیادی می‌رود و میگویند که پیش‌بینی ما ۵ میلیون نفر است، خب وقتی از چند ماه قبل این پیش‌بینی را دارید که جمعیت این‌طور است، باید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان داشته باشید. اطلاع‌رسانی کنید، مردم را به فشار و سردرگمی و هرج‌ومرج نیندازید. در موقع اجرا آن موقع گرفتاری پیش می‌آید.

استان البرز در بحث گذرنامه و خروجی خیلی خوب عمل کرد

وی در بخش دیگری بابیان اینکه استان البرز در بحث گذرنامه و خروجی خیلی خوب عمل کرد، گفت: دستگاه انتظامی و نیروی انتظامی بسیار منظم و مرتب کار خودش را انجام داد. چند پرواز هم از استان داشتیم لذا مسیری که اینجا طی شد نظم داشت ولی وقتی می‌رسد به سمت مرز، می‌شنوید خبرها را که چگونه است. باید در آنجا دقت بیشتری کرد.

امروز مهم‌ترین جبهه‌ی نبرد ما جبهه‌ی فرهنگی است

وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه امروز مهم‌ترین جبهه‌ی نبرد ما جبهه‌ی فرهنگی است، گفت: من این نکاتی را که عرض می‌کنم به خاطر این است که دنبال می‌کنم. خودم به‌روز همه این مسائل را پیگیری می‌کنم. فقط مطالعه یک‌بعدی نیست. جهات مختلفی که مربوط به مسائل فرهنگی است را کاملاً دنبال می‌کنم. خودم می‌بینم. سینمای خانگی را دنبال می‌کنم و می‌بینم. مباحث مربوط به صداوسیما همه را دنبال می‌کنم. این‌هایی را که عرض می‌کنم از روی توجه و تفکر است که دارم می‌گویم که این ایرادات را باید رفع کرد. مهم‌ترین جبهه نبرد ما جبهه فرهنگی است که حضرت آقا فرمودند و دلسوزان میگویند. از اقتصاد هم مهم‌تر است.

مسئله‌ی فرهنگ و مسئله‌ی صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن را جدی بگیرید

خطیب نماز جمعه کرج ادامه داد: ببینید حضرت آقا در این زمینه چه می‌فرمایند: «مسئله‌ی فرهنگ و مسئله‌ی صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن را جدی بگیرید. این وظیفه‌ی ماست. این آن چیزی است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس می‌کنم که درراه خدا کشته‌شده‌ام. هرکس در این راه کشته شود، درراه خدا کشته‌شده و هرکس در این راه، زحمتی متحمل شود، درراه خدا متحمل شده است. مسئله، مسئله‌ی کوچکی نیست؛ دشمن ما را از اطراف، محاصره می‌کند ‌ از طریق کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون‌ها، صداهای بیگانه و خبرگزاری‌ها و جعل خبر و تولید انواع و اقسام وسایل فرهنگی ‌ ما همین‌طور بنشینیم و احیاناً هماهنگی و هم‌صدایی کنیم! این‌که نمی‌شود. نظام اسلامی بایستی از خودش دفاع کند و برای دفاع از حقیقت اسلام و انقلاب، حرف گفتنی و سرمایه و ذخیره‌ی فرهنگی هم زیاد دارد» که آحاد مردم باید این‌ها را به کار بگیرند.

بعضی از هنرمندان سینما علیه کشور خودشان کار می‌کنند / عرق مذهبی و دینی و دغدغه مردم به کنار، عرق ملی هم ندارند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه آنچه مهم است این است که چه سینما باشد چه تئاتر باشد و چه کتاب باشد و یا هر رسانه هنری دیگری، در برابر انسان‌ها و ارزش‌های متعالی انسانی و الهی مسئولیت دارد و هنرمند هر رشته‌ای باید در قالب‌های هنری زیبا و فاخر این معارف را به دیگران منتقل کند، گفت: متأسفانه می‌بینیم بعضی از همین هنرمندان سینما علیه کشور خودشان کار می‌کنند، عرق مذهبی و دینی و دغدغه مردم و امیدوار کردن مردم و امثال این‌ها به کنار، حتی عرق ملی هم ندارند و تصویری سیاه از جامعه ایرانی می‌سازند.

بعضی ضد انسانی فیلم می‌سازند

وی با تأکید بر اینکه یک‌وقت زبان، زبان انتقاد است، گزنده است و طعنه و صراحت دارد اما سیاه و زشت نیست، گفت: بعضی دشمنی می‌کنند و این با انتقاد فرق دارد و گذشته از این‌که با دین و ارزش‌های دینی دشمنی می‌کنند با انسان هم دشمن‌اند و ضد انسانی فیلم می‌سازند؛ خب چرا جامعه هنری به چنین افرادی که از همه امکانات هم برخوردار هستند اما هیچ صلاحیت ندارند و درک درستی از جامعه و مسائل آن ندارند یا دارند و دشمنی می‌کنند، اجازه فعالیت می‌دهند؟

بخشی از سینمای خانگی ارزش‌های دینی، اخلاقی و انسانی را می‌کوبد / امروز باید تمرکز را روی خانواده و حرمتی که دارد برد

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه الآن بخشی از سینمای خانگی ارزش‌های دینی و اخلاقی و انسانی را می‌کوبد، گفت: با ۲۰ قسمت، ۳۰ قسمت، ۵۰ قسمت خیلی لطیف آرام‌آرام تمام اعتقادات و اخلاقیات را از بین می‌برند؛ امروز باید تمرکز را روی خانواده و حرمتی که دارد برد. نباید اجازه داد این حریم شکسته شود. در همین فیلم‌ها بعضاً می‌بینیم حریم خانواده، حریم پدر، مادر و اصل خانواده شکسته می‌شود.

ملکه انگلیس هم مُرد

وی در بخش دیگری گفت: هفته گذشته راجع به انگلیس و دشمنی‌هایی که انگلیس نسبت به ایران در نزدیک به ۲۰۰ سال گذشته به‌خصوص بعد از انقلاب داشته مفصل اینجا صحبت کردیم و درنهایت هم طلب مرگ برای سردمدارانش کردیم که خب شنیدیم ملکه انگلیس هم مُرد؛ البته یک عده‌ای در ایران لباس عزا پوشیدند دیگر. قطعاً آن‌هایی که گرایش داشتند به این فکر و اندیشه و این مسیر و انگلیسی زده و غرب‌زده هستند عزادار شدند.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه افزود: این جرثومه فساد و عجوزه پیر استعمارگر که طولانی هم دوران سلطنتش بود، بالاخره از دنیا رفت و نفر بعدی آمده تا حالا ببینیم سیاست او چگونه است.

ایران از مواضع اصولی خودش دست برنمی‌دارد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مذاکرات، گفت: خبردارید ایران پاسخ را داده اما طرف مقابل مثل همیشه فرافکنی می‌کند و به دنبال منافع خودشان هستند. ایران هم به بدعهدی آمریکا و اروپا واقف است و از منافع خودش دست نمی‌کشد ولو مذاکرات طول بکشد و فشارها علیه ایران زیاد شود. ایران از مواضع اصولی خودش دست برنمی‌دارد؛ البته مثل همیشه برای همه مستکبران عالم به‌خصوص آمریکا روز جمعه یک حرف بیشتر ندارد که مرگ بر آمریکاست.

اگر اشتباه کنید و اقدامی علیه منافع ایران داشته باشید به‌فوریت به نابودی کامل خودتان اقدام خواهید کرد

وی بابیان اینکه سرکردگان رژیم غاصب می‌گویند با آمریکا علیه ایران توافق کردیم که آزادی عمل داشته باشیم، گفت: جوری صحبت می‌کنند که انگار تا حالا هیچ کاری علیه ایران انجام ندادند. شما که آزادانه هر جور دلتان خواست در کل دنیا جنایت کردید. علیه ایران هم که جنایات شما روشن است. اتفاق تازه‌ای نیست؛ اما راجع به ایران به‌خصوص اخیراً این را که دارند اعلام می‌کنند عرض می‌کنیم که باید توجه داشته باشید که اگر اشتباه کنید و اقدامی علیه منافع ایران داشته باشید، ۳۳ روز و ۲۲ روز و ۸ روز و امثال این‌ها طول نخواهد کشید؛ که به‌فوریت به نابودی کامل خودتان اقدام خواهید کرد.

شهر باید سامان داشته باشد / وضعیت اصلاً قابل‌تحمل نیست و خسارت پشت سر خسارت است

امام‌جمعه کرج در دیگری با اشاره به نکته استانی، اظهار داشت: شهر باید سامان داشته باشد، این وضعیت که می‌بینید اصلاً قابل‌تحمل نیست و خسارت پشت سر خسارت است؛ دائم به بنده می‌گویند که یک مطلبی بگویید که بالاخره این آقایان به فکر بیفتند و عرض من همان حرفی است که امروز در اول کلام از امیرالمؤمنین عرض کردم که «لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع» ولو نظر هم باشد، تذکر هم داده شود، بیان هم شود، اما کسی نخواهد گوش بدهد آن نظر، بی‌نظر است.

تعارض منافع آن‌قدر بالاست که اجازه فرصت خدمت به مردم را نمی‌دهد / خدمت به خودشان مقدم بر خدمت به مردم است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: آن چیزی که برای بهبود اوضاع است گفته می‌شود. خصوصی، علنی، در همین تریبون، شاخص می‌گوییم، حرف می‌زنیم، نکاتی را می‌گوییم، همه این‌ها را بارها عرض کردیم؛ اما ظاهراً تعارض منافع آن‌قدر بالاست که اجازه فرصت خدمت به مردم را نمی‌دهد؛ یعنی خدمت به خودشان مقدم است بر خدمت به مردم.

فکر نکنید که همیشه هستید؛ دوره بعدی هم خواهد آمد

وی با تأکید بر اینکه تکلیف مردم هم روشن است، متذکر شد: فکر نکنید که همیشه هستید. دوره بعدی هم خواهد آمد. این شورای شهر و من‌تبع، اگر خودش را زنده نکند و برنگردد، به همان شعاری که دادند برای آمدن سرکار، وضعیت مردم با این شورا در نوبت بعد کاملاً روشن خواهد بود و مسئله روشن است.

فرصت خدمت به مردم با سرعت سپری می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه دوستان به خودشان بیایند، تأکید کرد: توجه کنید که فرصت خدمت به مردم با سرعت سپری می‌شود. یک سال بیشتر است که گذشته است؛ هنوز نتوانستید شهردار برای شهر انتخاب کنید. این ظلم به این شهر نیست؟ ظلم به این مردم نیست؟ پس‌فردا گرفتاری‌های دیگری برای شما به وجود خواهد آمد.

بنده سخنگو و گوینده درجایی ندارم

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه مطرح کرد: هی تذکر می‌دهیم، پیغام می‌آید پیش خود من، از من می‌پرسند؛ البته این را بگویم که من سخنگو و گوینده درجایی ندارم. هر چه بخواهم بگویم همین‌جاست یا مستقیم به خود افراد می‌گویم. از قول من اگر کسی حرفی زده باشد، آن حرف باطل است. باید شما خودتان شنیده باشید از خودم.

تمیزی شهر یکی از وظایف شماست

وی در ادامه افزود: تذکر می‌دهیم. خب حیف است. وقت می‌گذرد. الآن مثلاً برای وضعیت شهر یک مدتی تصمیم گرفتند که سطل آشغال‌ها را بردارند. خب برداشتند. یک طرحی بود. ثم ماذا؟ بعدش چه شد؟ الآن شیرابه و آشغال و در بعضی از مناطق به‌شدت بد است. تمیزی شهر یکی از وظایف شماست لااقل. ظواهر شهر یکی از وظایف شماست.

ورودی شهر کرج کجاست؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه من در این ۹ سال، لااقل هرچند وقت یک‌بار، هم علنی، هم خصوصی راجع به ورودی شهر گفتم، اظهار داشت: اصلاً ورودی شهر کرج کجاست؟ کرج راه مواصلاتی ۱۳ استان است. خب آن‌ها از کجا بفهمند که کرج کجاست؟ شهر شهداست. شهر لشگر ۱۰ سیدالشهداست با آن عظمتی که داشته؛ فرماندهان شهید، المان بگذارید، گل و گل‌کاری کنید، راه ورود و خروج را نورافشانی کنید. هی این راجع به آن می‌گوید، آن راجع به این می‌گوید؛ ساعت‌ها و سال‌هاست.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بودجه و امکانات هم هزینه می‌شود، تصریح کرد: کم بودجه‌ای نیست. ماهی ۲۰۰ میلیارد تومان دارند فقط حقوق می‌دهند در شهرداری. این حقوق را به چه کسی می‌دهید؟ این پول را که می‌دهید کارش کو؟ کار باید انجام شود. مطلع هستیم تعدادی از افراد حقوق می‌گیرند ولی کار نمی‌کنند. اصلاً حضور ندارند در محل کارشان. خواستید اسامی آن‌ها را برای شما اعلام می‌کنم.

اگر درست ‌کار نکنید ناچار می‌شوم مفاسد و افرادی که این مفاسد را ایجاد می‌کنند با صراحت بگویم

وی در ادامه گفت: نمی‌خواهیم اذیت کنیم. نمی‌خواهیم ملتهب کنیم. هی پیام می‌فرستیم اما گوش نمی‌دهند. اگر لازم شود چون قبلاً هم گفتم که ورود می‌کنم در این مسئله دیگر آرام‌آرام ورود می‌کنم؛ اگر نجنبید و خودتان را احیا نکنید، اگر درست ‌کار نکنید ناچار می‌شوم مفاسد و افرادی که این مفاسد را ایجاد می‌کنند با صراحت دیگر بگویم؛ چاره‌ای نیست؛ تا مردم بدانند که چه کسی دارد چه‌کار می‌کند و چگونه دارد کار می‌کند.

به‌ظاهر شهر توجه داشته باشید

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه به‌ظاهر توجه داشته باشید و تمیزی شهر را علی العجاله به آن بپردازید، گفت: دائم مراجعه می‌کنند که گربه آمد آشغال‌های شهر را برداشت و فلان کرد. این‌ها هم ‌جایش در خطبه نیست. ببینید من را به چه‌کاری انداختید که در خطبه درباره گربه صحبت می‌کنم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});