×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت ۱۵۵ واحد صنعتی دانش بنیان در البرز /نان گران نمی شود
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، رامین ربیعی ظهر امروز پنجشنبه در آستانه گرامیداشت هفته صنعت و معدن، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی استان البرز و استقرار واحدهای صنعتی متعدد در استان از لحاظ سرانه واحدهای صنعتی، البرز رتبه ۶ را در کشور کسب کرده است.

وی در ادامه افزود: هر سال در ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید رتبه اول کشوری را از آن خود کرده ایم که در دو سال گذشته رتبه سوم و دوم را داشته ایم چراکه سه هزار میلیارد تومان به صورت متوسط به واحد‌های تولیدی پرداخت شده است.

ربیعی با بیان اینکه در بخش اصناف و تعداد واحدهای صنعتی رتبه ششم را داشته ایم، گفت: بر اساس آمار ارائه شده از بخش بازرسی این سازمان که وظیفه نظارت و پیگیری انجام مصوبات ستاد را نیز دارد، ۹۷ درصد از مصوبات کارگروه «تسهیل و رفع موانع تولید» عملیاتی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز خاطرنشان کرد: در نتیجه یک کار تیمی، استان البرز در بخش اصناف حائز رتبه پنجم و ششم است، یعنی از نظر سرمایه‌گذاری و تعداد اشتغال و همچنین از نظر تعداد واحدهای صنعتی رتبه ششم کشوری را دارد.

وی همچنین در مورد عملکرد اصناف استان البرز گفت: از آنجایی که مدیریت اصناف با اتحادیه‌های مربوطه و رسیدگی به وضعیت اتحادیه‌ها نیز با اتاق اصناف استان است، نظارت مستقیمی بر این امر نداریم ولی به عنوان یکی از ۱۳ عضو کمیسیونِ نظارت حق رای داریم و دبیری این کمیسیون نیز با سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز است.

***البرز در بخش دانش‌بنیان دارای رتبه سوم کشوری است

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر شرط لازم و ضروریِ عدم آلایندگی در ایجاد اشتغال گفت: بارها منتقدانی به ما خرده گرفتند که شما با تسهیل در صدور مجوز سبب افزایش بارِ صنعتی بر دوش البرز می‌شوید، اما ما معتقدیم و بارها نیز اعلام کرده‌ایم با رعایت ضوابط زیست‌محیطی افزایش صنایع نه تنها تهدیدی برای البرز نیست بلکه فرصتی برای بالندگی اقتصادی استان است.

این مقام مسئول به وضعیت معادن در البرز اشاره کرد و گفت: البرز ۷۵ معدن دارد که از این تعداد ۵۰ معدن که عمدتا شن و ماسه هستند، فعال می‌باشند. بنا به دلایل زیست محیطی و منابع طبیعیِ استان مجوز جدیدی صادر نشده و کماکان همان مجوزهای قدیمی مربوط به استانداری تهران ، تمدید می‌شود.

ربیعی با اعلام اینکه طبق آخرین آمار، استان البرز در بخش واحدهای دانش‌بنیان دارای رتبه سوم کشوری است، گفت: با رصد کلیه واحدهای دانش‌بنیان استان البرز و تهران و تطبیق با آمار واحدهای صنعتی در استان البرز محرز شد که اکنون ۱۵۵ واحدصنعتی دانش بنیان در استان البرز مشغول به فعالیت هستند که این تعداد رو به افزایش است. مضاف بر اینکه ۷۵ طرح دانش‌بنیان صنعتی نیز در حال اجراست.

***از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۹ واحد به چرخه تولید بازگشت

وی احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد را دیگر اقدام مهم صمت البرز عنوان کرد و گفت: در مجموع، البرز ۳۲۶ واحد راکد داشت که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۹ واحد به چرخه تولید بازگشت که با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی صورت گرفته برای ۴ هزار نفر زمینه اشتغال فراهم شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز در بخشی دیگری از سخنانش به تسریع در اخذ مجوزهای لازم برای واحدهای تولیدی که سبب افزایش اشتغال در البرز می شود،  اشاره کرد و گفت: در زمانی نه چندان دور اخذ مجوز ۴ ماه طول می‌کشید اما با حذف کارگروه‌های مربوطه با احتساب زمان استعلامِ محیط زیستی که گزینه‌ای الزامی در صدور مجوز است، نهایتا دریافت مجوز تولیدی دو هفته طول می‌کشد.

وی در ادامه افزود: در قسمت صدور پروانه بهره‌برداری که قبلاً ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشید الان بین یک هفته تا ۱۰ روز اقدامات لازم انجام می‌شود، همانطور که ثبت سفارش نیز ۴۸ ساعته صورت می‌گیرد.

***به گفته دولت مطمئن باشید آب در دل مردم تکان نمی‌خورد

ربیعی در خصوص افزایش قیمت نان گفت: قرار نیست هیچ افزایش قیمتی برای نان وجود داشته باشد و به گفته دولت مطمئن باشید آب در دل مردم تکان نمی‌خورد. اما بعد از جنگ اُکراین قاچاق آرد در ایران افزایش یافته چراکه در کشورهای همسایه قیمت آرد بالا رفته است، بنابراین کیسه آرد ۴۰ هزار تومانی را ۶۰۰ هزار تومان می‌فروختند.

وی ادامه داد: اما وقتی نانوا آرد را با قیمت واقعی می‌خرد دیگر جلوی این اتفاقات گرفته می‌شود. اکنون به ازای هر خرید نان مابه‌التفاوت قیمت به صورت یارانه برای نانوایان واریز می‌شود. این موضوع جلوی تخلف در فروش و قاچاق آرد را می‌گیرد.

ربیعی در پایان با اشاره به اینکه مخالف برخورد قانونی با واحدهای آلاینده محیط زیست، نیستم و به محیط زیست اعلام کرده ام در صورت بی توجهی صنایع به تذکر، امکان پلمب هم وجود خواهد داشت، گفت: صمت البرز با شرط عدم الایندگی جواز فعالیت صنعت را برای اشتغال زایی و به حداقل رساندن آمار بیکاری صادر می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.