×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روند صعودی ابتلای جوانان به سرطان روده بزرگ در جهان
تارا نیوز

به گزارش تارانیوز به نقل از تکناک، بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد،تشخیص‌ این بیماری نگران کننده در افراد ۲۷ تا ۴۱ سال در واقع در حال افزایش است.

محققان انجمن سرطان آمریکا اطلاعات بیش از ۴۹۰هزار مورد سرطان روده بزرگ را در افرادی که ۲۰ سال یا بیشتر، از سال های ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۳ داشتند، تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که در مقایسه با متولدین سال ۱۹۵۰،متولدین ۱۹۹۰ دو برابر بیشتر خطر ابتلا به سرطان کولون روده و چهار برابر بیشتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.

دکتر آندریا سرچک،انکولوژیست دستگاه گوارش در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ می گوید:بسیار نادر است که بروز یک بیماری تا این حد افزایش یابد.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ بیشتر تایید می‌کند که بروز سرطان روده بزرگ در حال افزایش است.این تحقیق ثابت کرده است که تعداد افراد مبتلا به سرطان کولون زیر ۵۰ سال از ۱۰درصد در سال ۲۰۰۴ به ۱۲.۲درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.بر اساس این تحقیق که در مجله سرطان آمریکا منتشر شده است،زمانی که بیماران جوان‌تر تشخیص داده می‌شوند،احتمال پیشرفت بیماری تا مراحل سه یا چهار افزایش می یابد.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی در این افزایش میزان ابتلا به سرطان نقش دارد،اما آنها یک سری نظریه دارند.به عنوان مثال، همان عوامل سبک زندگی که در روند چاقی نقش دارند،با سرطان روده بزرگ نیز مرتبط هستند.

دکتر ربکا سیگل،اپیدمیولوژیست ارشد در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ می گوید:این احتمال وجود دارد که برخی از عواملی که به چاقی کمک می کند،مانند سبک زندگی کم تحرک و رژیم غذایی نامناسب یعنی مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده،و مصرف کم محصولات مشتق شده از شیر،منجر به سرطان روده بزرگ شود.دکتر سرچک می گوید، برخی از محققان همچنان در حال بررسی ارتباط بین تغییرات میکروبیوم روده و این سرطان هستند،اما هنوز هیچ ارتباط مستقیمی را پیدا نکرده اند.

بر اساس بخشی از این یافته ها،انجمن سرطان آمریکا سن غربالگری سرطان روده بزرگ را برای افراد با خطر متوسط،به ۴۵ سال کاهش داد (این به این معنی است که این افراد هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند).پزشکان همچنان توصیه می کنند که کولونوسکوپی در سن ۵۰ سالگی شروع شود.
در همین حال،هم دکتر سیگل و هم دکتر سرچک می گویند که هوشیاری نسبت به علائم سرطان روده بزرگ خیلی مهم است.دکتر سرچک می‌گوید بسیاری از نشانه‌های سرطان روده بزرگ به راحتی نادیده گرفته می‌شوند یا به‌عنوان چیزی جزئی به آنها نگاه می شود. به‌گفته دکتر سرچک،جوانها خیلی بیشتر این علائم را نادیده می گیرند.وی می گوید: جوانترها فکر می کنند که این مسئله مهمی نیست و آنها بیش از حد مشغول کار و زندگی هستند و بیشتر آنها بیماری شان در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می شود.

در اینجا چندتا از علائم سرطان روده بزرگ که نباید نادیده بگیرید آمده است:
وجود خون در مدفوع (که می تواند قرمز روشن یا تیره باشد)
خونریزی مقعدی
گرفتگی شکم
تغییر در حرکات روده.چه در زمان، دفعات، شکل مدفوع یا مقدار مدفوع باشد.
یبوست یا اسهال مداوم
کاهش وزن بدون دلیل

اگر هر یک از این علائم سرطان روده بزرگ را به مدت بیش از یک هفته داشتید،وقت آن است که با پزشک صحبت کنید.کارهایی که باید انجام دهید را قبل از قرار ملاقات با پزشک مرور کنید و تحقیق کنید که آیا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ دارید یا خیر. دکتر سرچک می گوید،اگر این کار را انجام دهید، ممکن است پزشک بخواهد شما را غربالگری کند.

دکتر سیگل می گوید: اکثر جوانان فقط مقداری خون در مدفوع خود می بینند که این موضوع به عنوان هموروئید تشخیص داده می شود که محتمل ترین چیز است.اما ما باید آگاهی پزشکان را افزایش دهیم که این علائم نیاز به پیگیری دارند.

دکترکرک این موضوع را تائید می کند.او می گوید:داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد میزان سرطان روده بزرگ در جوانان در حال افزایش است و این علائم برای من نگران‌کننده است. حتما از دکتر خود بپرسید که آیا من باید کولونوسکوپی کنم؟کولونوسکوپی برای جستجوی پولیپ یا توده های دیگری که می توانند سرطانی شوند استفاده می شود.

شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر و کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهید.سیگل می‌گوید شیر هم به کاهش خطر  ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.ورزش کردن و حفظ وزن سالم هم به محافظت از شما در برابر سرطان کولون و روده بزرگ کمک می کند.

سیگل می گوید: بدن خود را بشناسید و علائم سرطان‌روده بزرگ را شناسایی کنید و سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشید.اینها کارهایی است که ما می توانیم در حال حاضر انجام دهیم تا از خطر ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

منبع خبر : تکناک
برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.