×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی اذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، برای معرفی موسسات خیریه می توانیم آنها را به دو دسته عمده غیرانتفاعی(خصوصی) و دولتی تقسیم کنیم. اساس فعالیت های این دو نوع موسسه  تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و دلیل این تقسیم بندی و نامگذاری را در نحوه تامین منابع مالی آن موسسات باید جست و جو کرد.

دامنه فعالیت و حیطه وظایف این موسسات در زمینه کمک به نیازمندان بسیار گسترده است که دلیل آن نیز به گستردگی مشکلات و معضلات اجتماعی موجود در جامعه باز می گردد.  صرف نظر از این که علل و عوامل مشکلات جامعه  فقر و بیکاری یا سایر عوامل اجتماعی و فرهنگی باشد، در هر جامعه اقشار آسیب پذیر تحت هر شرایطی نیاز به کمک و حمایت دارند.

خانواده های کم درآمد، بی سرپرست یا بدسرپرست، خانوارهای زن سرپرست، خانواده های دارای سرپرست بیمار یا کم توان، سرپرست خانواده های ورشکسته و مالباخته، کودکان کار و خیابان، بی خانمان ها و بسیاری موارد مشابه از جمله اقشار آسیب پذیری محسوب می شوند که برای تامین معیشت، هزینه های درمان، تحصیل و سایر هزینه های ضروری و مایحتاج زندگی نیاز به کمک و حمایت موسسات خیریه دارند.

از اینرو در موسسات خصوصی منابع مالی از طریق مشارکت های مردمی و نیازهای مالی از طریق اسپانسرها( یا همان بانیان) که می تواند یک فرد حقیقی یا حقوقی باشد تامین می شود. این موسسات با استفاده از این منابع مالی به فعالیت های خود ادامه می دهند. در موسسات خصوصی، اغلب جامعه هدف مشخص تر و محدودتر است.

در این میان موسسه خیریه بنیاد دستان مهربان همچون سایر موسسات خصوصی دیگر با اخذ مجوزهای رسمی در سال ۱۳۸۶ توسط دکتر شهرام فرجی تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز کرد.

بنیاد دستان مهربان، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ی والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم، با ۲۰ شعبه در سطح کشور فعالیت می‌کند.

از فعالیت‌های بنیاد دستان مهربان علاوه بر سرپرستی خانواده‌های نیازمند می‌توان به مواردی از جمله مدرسه‌سازی، ساخت درمانگاه، اعزام کاروان‌های حمایتی به نقاط دورافتاده و محروم، حمایت از بیماران خاص مددجو، اعطای کمک‌هزینه‌های تحصیلی و آموزشی و توانمندسازی و فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان اشاره کرد.

حجم و کیفیت فعالیت‌های بنیاد دستان مهربان از ابتدا تاکنون به‌گونه‌ای بوده است که بارها از سوی نهادهای داخلی و خارجی مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفته و موفق به کسب تمام گواهی‌نامه‌های بین‌المللی، از جمله گواهی‌نامه‌های مربوط به کیفیت و شفافیت نیز شده است.

ضمن آنکه این بنیاد در سال‌های ۹۶ و ۹۹ به‌عنوان برند برتر حوزه‌ی نیکوکاری کشور انتخاب شد تا نشان دهد هر آنچه که در توان داشته، در طَبَق اخلاص گذاشته است.

دستان مهربان سرپرستی بیش از ۳۲۰۰ خانواده از ایتام و زنان سرپرست را برعهده دارد

در این میان پای صحبت زهرا یوسفی مدیرعامل بنیاد دستان مهربانی می نشینیم و به وظایف وعملکرد این موسسه اشاره کرد و گفت: بنیاد دستان مهربان به هیچ ارگانی وابسته نیست و بودجه بنیاد از طریق کمک‌های اعضاء هیئت امناء و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: بنیاد دستان مهربان هم اکنون سرپرستی بیش از ۳۲۰۰ خانواده از ایتام و زنان سرپرست خانواده بالغ بر ۱۵ هزار نفر را بر عهده دارد.

یوسفی به ساخت ۱۲ مدرسه، شش درمانگاه، چهار مرکز نگهداری و آموزش کودکان و تحت درمان قرار دادن صدها بیمار خاص نیز از دیگر فعالیت‌های نیکوکارانه‌ی بنیاد دستان مهربان  اشاره کرد و گفت: اهدای سبد کالا به‌صورت ماهانه به خانوارهای تحت‌پوشش ،تهیه پوشاک و لوازم منزل برای خانواده‌های نیازمند و تامین مسکن برای خانواده های بی سرپناه از دیگر فعالیت های این بنیاد می توان برشمرد.

مدیر عامل بنیاد دستان مهربانی به شرایط عضویت مددجویان دربنیاد دستان مهربان اشاره کرد و گفت:این بنیاد به افراد نیازمند حمایت در چارچوب اهداف و اساسنامه بنیاد خدمات و کمک ارائه می‌کند. شرایط افراد پس از ارائه مدارک لازم توسط کارشناسان بررسی و در صورت تائید، نوع و میزان کمک‌ها مشخص خواهد گردید.

وی در خصوص شعب بنیاد دستان مهربان فعال در سراسر کشور گفت: شعب آن در تهران، کرج، تبریز، اصفهان، ساری، مراغه، شیراز، قم، یزد، کرمانشاه، رشت، ارومیه، کیش، زاهدان، گرگان، مشهد، قزوین، زنجان، شاهرود، ایرانشهرفعال هستند.

کمپین های حوادث غیرمترقبه در چند سال های اخیر

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه های بنیاد دستان مهربان در راستای نخبه‌پروری در استان سیستان و بلوچستان، این بنیاد ضمن نوسازی و تجهیز دو مدرسه‌ی شبانه‌روزی دخترانه رسالت و پسرانه آتشدست، بیش از ۳۵۰ دانش‌آموز این مدارس را تحت حمایت کامل مالی و تحصیلی درآورده است تا در این مسیر شاهد پرورش نخبه ها و ساخت آینده‌ی این سرزمین باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمپین های حوادث غیرمترقبه در چند سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در کمپین سیل زدگان عجب‌شیر در فروردین ۹۶ ،کمپین زلزله زدگان کرمانشاه و سرپل ذهاب در دی و بهمن ۹۶ ، کمپین سیل‌زدگان لرستان، گلستان، خوزستان و کرمانشاه در فروردین و اردیبهشت ۹۸، کمپین سیل زدگان سیستان و بلوچستان در دی‌ماه ۹۸، کمپین زلزله زدگان خوی در بهمن ۱۴۰۱ مشارکت داشته و کمک های مورد نیاز برای زلزله زدگان را جمع آوری و ارسال نموده است.

یوسفی با بیان اینکه در سال جاری کمک رسانی به زلزله زدگان خوی با فراخوان سراسری شعبه تبریز جهت جمع آوری اقلام اقدام نموده است، افزود:در تاریخ ۱۳ بهمن با استقرار ایستگاه جمع آوری اقلام در چهارراه شریعتی و همچنین در محل شعبه آغاز گردید و جمع آوری اقلام تا روز دوشنبه ۱۷ بهمن ادامه داشت. طی روز دوشنبه کمک های ارسالی از طرف شعب بنیاد به محل رسید و اقلام شعب نیز تفکیک و بسته بندی شد.

وی اضافه کرد: در این کمپین تعداد ۳ عدد کانکس به خانواده های نیازمند با فرزند معلول یا بیمار اهدا گردید. همچنین تعداد ۸ دستگاه نیسان حامل اقلام بهداشتی مانند پوشک بچه، دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و انواع شوینده‌ها، مواد غذایی کنسرو شده مانند لوبیا عدس، تن ماهی و نان خشک، آب، خرما ماکارونی شیر خشک سیب زمینی و … توزیع گردید همچنین از دیگر اقلام توزیع شده می‌توان به لباس گرم و اقلام گرمایشی مانند چادر پتو و بخاری برقی اشاره نمود.

کمپین‌ مهم بنیاد دستان مهربان کمپین سالانه مداد نارنجی است

یوسفی در پایان به برخی از کمپین‌های مهم بنیاد دستان مهربان از جمله کمپین سالانه مداد نارنجی اشاره کرد و گفت: شهریورو مهرهر سال تامین و اهدای لوازم التحریر و پوشاک مدرسه به دانش‌آموزان مددجوی بنیاد و دانش آموزان مناطق محروم کشور ارسال می شود.

در نهایت موسساتی همچون بنیاد دستان مهربانی به ارتقا و توسعه جامعه با ایجاد رفاه نسبی برای عموم جامعه با ارائه خدمات اجتماعی، ارتقای امنیت عمومی و دفاع از حقوق مادی و معنوی اقشار آسیب پذیر و کم توان کمک کرده وَ مهم ترین تاثیرات این موسسه در کشور است.

اینجاست که اهمیت و ضرورت عملکرد خیریه ها به ویژه خیریه های غیرانتفاعی که با مشارکت های مردمی و کمک های داوطلبانه نیکوکاران در رفع بخشی از این مشکلات می کوشند بخوبی رخ می نماید و برجسته می شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});