×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دایره امربه‌معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است /از ملامت، ملامت کننده متأثر نشوید
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه بابیان اینکه تلقی عمومی از امربه‌معروف و نهی از منکر غالباً محدود به حوزه احکام و شریعت است، بیان داشت: عموم مردم فکر می‌کنند که امربه‌معروف و نهی از منکر در عبادات و بعضی از مسائل اجتماعی است و خیلی که گسترده شود به بحث عفاف و حجاب می‌رسد و درجاهای دیگر توسعه پیدا نمی‌کند درحالی‌که طبق آن چیزی که ما از آیات و روایات به دست می‌آوریم و از دستوراتی که از معصومین سلام‌الله علیهم اجمعین رسیده، دایره امربه‌معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است.

وی با تأکید بر اینکه همه خوبی‌ها و خیرها در معروفات و همه بدی‌ها و شرور در منکرات داخل می‌شود، اظهار داشت: از یک کار کوچک مثل اصلاح ذات البین و آشتی دادن دو نفر تا مسائل بازار و جهاد، در دایره امربه‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد لذا این‌طور نیست که فکر کنید یک مسئله کوچک است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به تفاوت شیوه امربه‌معروف و نهی از منکر در سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و رساله علمیه، گفت: امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: «من اراده امربه‌معروف و نهی از منکر کردم و در مسیر امربه‌معروف و نهی از منکر باید جان داد» اما در رساله اشاره‌شده است که اگر احتمال خطر می‌دهید نباید امربه‌معروف کنید و چند شرط برایش می‌گذارد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در مباحث فقهی امربه‌معروف و نهی از منکر جزو کتاب جهاد است، گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌فرماید: «همه نیکی‌ها و جهاد نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر مثل آب دهان است به دریا.» و جهاد را هم برخلاف کتب فقهی ما آن‌طرف می‌برد لذا باید یک بازنگری جدی در مسئله محتوای امربه‌معروف و نهی از منکر ازنظر پژوهشی شود چراکه امربه‌معروف و نهی از منکر یک دایره بسیار وسیعی دارد.

وی با تأکید بر اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی نسبت به حضور منکرات و عدم حضور واجبات در جامعه حساسیتی باید به وجود بیاید، عنوان کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به فرزندش در وصیت‌نامه‌اش فرمود و توصیه می‌کند: «مبادا امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کنید چون شرور بر شما چیره می‌شوند» لذا نمی‌توانیم به این سادگی آن را ترک کنیم چراکه توسعه امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه کارکردهایی دارد که یکی از آن‌ها هدایت و تأمین مصالح عامه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: «خداوند امربه‌معروف را برای اصلاح کار همگان و نهی از منکر را برای بازداشتن بی‌خردان وضع کرده است»، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر مهم‌ترین ابزار برای نظارت بر کار افراد است تا هیچ شروری در هیچ مسندی قرار نگیرد. چون امربه‌معروف قسمتی از کارش، کار نظارتی است لذا همه وظیفه‌دارند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در امربه‌معروف و نهی از منکر افراد آن‌قدر وظیفه‌دارند که می‌توانند از حاکم هم سؤال و مطالبه کنند، گفت: این مطالبه و سؤال کردن از حاکم یا اگر لازم شد نهی و امر کردن او وجه ممیزه نظام اسلامی با بقیه نظامات عالم است چراکه در هیچ نظامی نداریم که شما بایستی جلوی حاکم و به حاکم بگویی این‌طور و آن‌طور؛ که ما در تاریخ‌داریم که می‌ایستادند جلوی امیرالمؤمنین و این‌طور می‌گفتند و حرف می‌زدند؛ که راجع به خلفا هم داریم که می‌ایستادند جلوی آن‌ها و می‌گفتند پیغمبر گفته یا کذا.

وی با تأکید بر اینکه هدف از امربه‌معروف و نهی از منکر میراندن منکر و احیای معروف در سطح جامعه است، اذعان داشت: این امر وقتی محقق می‌شود که ما بتوانیم همه مردم را پای‌کار بیاوریم چراکه تا همه مردم حضور فعال نداشته باشند به هدف نمی‌رسیم.

رئیس شورای فرهنگی عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه حضور مردم در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر لازم است، تصریح کرد: به‌صورت دستگاهی باید قوانین را رعایت کرد اما غیر دستگاهی در بدنه مردم بخواهد کاری شود همه مردمی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید حضورداشته باشند لذا دستگاه انتظامی و قوه قضائیه نباید حضوری داشته باشند مگر در یک الی دودرصدی که معاند هستند و برخورد جدی باید شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی از شروط امربه‌معروف تأثیرگذاری است، به تبیین این موضوع پرداخت و گفت: یک شخصی می‌گوید می‌خواهم به فلان آقا تذکر دهم ولی می‌دانم که تأثیری ندارد. درصورتی‌که ادله را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اصلاً چنین چیزی نیست. حضرت امام که رضوان خدا بر او باد در بحث شرط تأثیر می‌فرماید اگر ظن نزدیک به‌یقین باشد که شما اگر حرف بزنید تأثیر نمی‌گذارد، تکلیف امربه‌معروف از شما ساقط نیست. بعد ما از همین شرط تأثیر، تکلیف را از خودمان برمی‌داریم درصورتی‌که وقتی به ادله نگاه می‌کنیم شرط تأثیر را این‌طور معنا می‌کنند که اولاً امربه‌معروف از شما ساقط نمی‌شود ثانیاً در مقام امربه‌معروف جوری امربه‌معروف کن که تأثیرگذار باشد. نه این‌که شرط تأثیر را از آن‌طرف ببینید؛ یعنی اگر می‌بینی این‌گونه گفتن تأثیر ندارد، جوری انجام بده که تأثیر داشته باشد لذا باید بگردیم راهکارهایش را پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه ابهاماتی در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر وجود دارد، به علت این موضوع پرداخت و گفت: در بحث‌های نظری و فکری این ابهامات باعث می‌شود که همین‌ها را بهانه و اصلاً امربه‌معروف را انجام ندهند یا بعضی‌ها هم این ابهامات را مانع از انجام امربه‌معروف و نهی از منکر بدانند درصورتی‌که در قسمت زیادی از مسائل اسلامی این ابهامات وجود دارد. یک قسمت زیادی از آن‌هم ریشه دارد از همان زمان صدر اسلام که خلفا و حکام سعی داشتند نگذارند یکسری از این امور توسعه پیدا کند چون مثلاً یکی از آن‌ها مبارزه با ظلم است و او خودش ظالم بود و نمی‌گذاشتند خصوصاً در مسائل اجتماعی آن‌ها توسعه پیدا کند و مردم آگاه شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه در بخش محتوایی یک‌بخشی از کار دبیران تبیین این موضوع در اداره متبوعشان است، اظهار داشت: خدای متعال توفیق دهد که وظایفی را که نسبت به این واجب داریم انجام دهیم و در این مسیر از ملامت، ملامت کننده هم متأثر نشویم.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه بابیان اینکه جامعه ما مبتلابه هجمه‌هاست و هم‌اکنون یکی از معروفات توسعه جمعیت است، گفت: دشمنان در بحث فرزند آوری اولاً کاری می‌کند که خانواده تشکیل نشود، ازدواج شکل نگیرد، ازدواج سفید باشد و بعد که خانواده تشکیل شد آن‌قدر بمباران می‌کنند که بچه‌دار نشوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.