×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
زهره رزمی آذر

***روزانه حدود ۷۰۰ تن زباله در کرج تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، غلامرضا رضوانی معاون خدمات شهری شهرداری کرج پیش از ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز دفن زباله حلقه دره با اشاره به اینکه قصد ما از دعوت خبرنگاران این بود که وضعیت دفع زباله ها را از نزدیک مشاهده کنند،افزود: این مکان متعلق به استان البرز است اما نه فقط کلانشهر کرج از اینرو شما اصحاب رسانه به ما مدیران شهری کمک کنید با جذب اعتبارات ملی وضعیت زیست محیطی و پسماند استان البرز را سامان دهیم.

وی افزود: اینکه گفته می شود کاری نکرده ایم بی انصافی است اما اشکالات جدی هم وارد است، ما مدعی هستیم شیرابه های زباله ها را خشک کرده ایم و این اتفاق خوب در این مکان اتفاق افتاده است.

رضوانی با بیان اینکه تا بحال ۴ واگن دریاچه شیرابه را خشک کرده ایم، افزود: امیدواریم تا آخر امسال اجرای طرح «جمع آوری یک روز در میان زباله از درب منازل» در تمام یا لااقل در نیمی از محلات سطح شهر اجرایی شود.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج به طرح جمع آوری شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: در اصفهان یک مخزن زباله در شهر وجود ندارد اما کلانشهر کرج از استانداردهای رقمی و کیلویی نیز گذشته است.

وی ادامه داد: روزانه حدود ۷۰۰ تن زباله در کرج تولید می‌شود و اگر این حجم از زباله را بر تعداد مخازن موجود تقسیم کنیم، متوجه می شویم حتی اگر تمام زباله های تولیدی شهروندان در مخازن جای داده شود، تعدادی مخزن خالی باقی می‌ماند و در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ مخزن زباله در کرج وجود دارد اما در محلات باز کمبود مخازن وجود دارد.

رضوانی با اشاره به اینکه  طرح جمع آوری یک روز در میان را از محله چهارصد دستگاه عملیاتی کرده ایم، گفت: بیش از ۶۰ درصد ساکنان محله چهارصد دستگاه از اجرای این طرح رضایت داشته اند، اگر ساکنان محلات دیگر هم به همین میزان همکاری داشته باشند، تا اخر امسال شاهد اجرای این طرح در اغلب مناطق خواهیم بود.

این مسئول با اعلام اینکه بنا شده تا آخر ماه آینده این طرح در ۱۰ محله از مناطق ده گانه اجرایی شود و کم کم در تمامی محلات دیگر انجام شود، گفت: با توجه به تغییر برخی عادات در میان شهروندان، زمان اعلامی برای گذاشتن زباله در مقابل منازل در محله چهارصد دستگاه از ساعت ۹ شب به ۱۱ تغییر کرده است.

***مخارن زباله از سطح شهر جمع آوری  می شوند

رضوانی  با بیان اینکه با اجرای این طرح به سمتی پیش خواهیم رفت که کم کم مخارن زباله از سطح شهر جمع آوری شوند، افزود: تا زمانیکه این مخازن وجود دارند، شهروندان فکر می کنند در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند می توانند زباله‌های خود را از منزل خارج کنند.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج با اشاره به اجرای پاکداشت جاده حلقه دره (شهرک ابریشم) که صبح امروز توسط ۵۰۰ نفر از پاکبانان شهرداری، گروه های جهادی و دوستداران طبیعت برگزار شد، گفت: بنا شده هر ماه یک محدوده از مسیر منتهی به حلقه دره پاکسازی شود.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه جمع آوری سطل زباله ها از جلوی درب منزل منشا تجمع زباله در کنار ساختمان ها شده است و طرح جمع آوری مخازن نیز بدتر خواهد شد، چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت:جمع آوری سبد ها از درب منازل قطعا کار درستی بود، چون باعث معضلات بسیاری  از جمله آلودگی، سرازیر شدن شیرابه، تجمع حیوانات موذی و فعالیت زباله گردها شده بود.

وی اضافه کرد: روش جمع آوری سبدها صحیح نبود چراکه فرهنگسازی لازم صورت نگرفته بود و زیر ساخت های مناسب در سطح شهر وجود نداشت، از اینر جمع آوری یک شبه کار درستی نبود، این تجربه نشان داد، قبل از اجرای هر طرح باید برنامه لازم در کنار ایجاد آمادگی در شهروندان مورد توجه قرار بگیرد.

***تردد روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون و خودرو حمل زباله در جاده قزلحصار و حلقه دره

در ادامه بازدید از سایت پسماند شهرداری کرج مجید درگی، سرپرست اداره کل محیط زیست البرز، اظهارکرد: روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون و خودرو حمل زباله در جاده قزلحصار و حلقه دره تردد می‌کنند که در ماه‌ها و سال‌های گذشته بخشی از این پسماندها در طول مسیر پراکنده شده و مشکلات زیست محیطی به وجود آورده است.

وی افزود: امروز با همت و تلاش شهرداری‌های کرج و چهارباغ شاهد پاکسازی این مسیر از زباله‌ها و پسماندها هستیم و این حرکت آغازی برای مدیریت پسماندها در جاده قزلحصار و حلقه دره خواهد بود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان البرزبا اشاره به اینکه تاکنون مدیریت بازیافت زباله‌ها به رغم هزینه‌های هنگفت برای خرید و راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات در حلقه دره اقدام نکرده است، گفت:این امر سبب هدر رفت ارزش اقتصادی پسماندها و مشکلات زیست محیطی در استان شده است.

وی اضافه کرد: برهمین اساس بنا به دستور استاندار البرز، شهرداری کرج و سایر شهرداری‌های استان موظف به مدیریت زباله از مبدا تا محل بازیافت و دفن شده‌اند تا شاهد مشکلات زیست محیطی نباشیم ضمن آنکه پسماندها ارزش افزوده پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مدیریت پسماندها با جدیت در استان دنبال خواهد شد، گفت: آموزش مردم برای مراقبت از طبیعت و امتناع از ریختن پلاستیک در محیط زیست در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

درگی  با اشاره به پاکسازی شهرک ابریشم البرز از زباله ها توسط خدمات شهری شهرداری کرج، افزود:این شهرک که ماه‌ها از وضعیت نامطلوب زیست محیطی به ستوه آمده بودند شاهد محیطی پاک و عاری از پلاستیک بودند و از این پس خودروهای حمل زباله باید طبق استانداردهای لازم مبادرت به حمل پسماندها کنند تا شاهد پراکنده شدن پلاستیک ها در محیط زیست نباشیم .

***هزینه کرد هشت میلیاردی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد

عکس: میلاد فیروزان

 

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج نیز در ادامه برنامه پروژه‌گردی که بازدید از روند فعالیت‌های مرکز دفن و پردازش زباله حلقه، مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب، استخر شیرابه و کارخانه کمپوست دره بود، با اشاره به اینکه این روزها افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و آسیب‌هایی که به شهروندان به‌ویژه کودکان وارد می‌شود، به یک معضل اجتماعی تبدیل‌شده است، گفت: در این راستا شهرداری کرج اقدام به راه‌اندازی دو مرکز جمع‌آوری، زنده‌گیری و کمپ نگهداری از سگ‌های بلاصاحب کرده است که این مراکز در حلقه دره و باغستان قرار دارد.

وی در ادامه افزود: این مراکز بیش از یک هزار سگ ولگرد را پذیرش و بعد از اقدامات انگل‌زدایی و پلاک‌کوبی رهاسازی می‌کنند. روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح مناطق ده‌گانه شهر جمع‌آوری و در کلینیک این سازمان واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند.

خسروی خاطرنشان کرد:سگ‌های جمع‌آوری‌شده بعد از مراحل عقیم‌سازی و واکسیناسیون به پناهگاه واقع در مرکز دفن حلقه دره و باغستان منتقل می‌شوند،این سگ‌ها به‌صورت زنده‌گیری و بدون هیچ آسیبی به این مراکز منتقل و بعد از مراحل ذکرشده رهاسازی می‌شوند.

وی افزود: طی سال جاری هشت میلیارد تومان اعتبار برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در نظر گرفته‌شده است که دو میلیارد تومان آن صرف تأمین غذای این سگ‌ها می‌شود.

شایان ذکر است: «آنچه که از دید خبرنگاران پنهان نبود وضعیت محیطی نامناسب،عدم آب کافی در مرکز حلقه دره برای سگ های بلا صاحب، شرایط مناسبی را نشان نمی داد»

***عمر مرکز دفع زباله حلقه دره بیش از  ۴۰ سال است

عکس: زهره رزمی آذر

 

خسروی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کارخانه کمپوست اشاره کرد و گفت: با برگزاری جلسات متعدد و راه اندازی نیروگاه زباله‌سوز در افق چند ساله زباله‌ها به جای دفن به صورت سنتی، طی فرایندی به جریان برق و بخار آب تبدیل می‌شود و بسیاری از مشکلات زیست محیطی موجود نیز رفع می‌شود.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر همواره میزان تولید و انباشت شیرابه زباله‌ها در حلقه دره رو به افزایش بوده است، برای نخستین بار و استفاده از شیوه‌های علمی و نوین، میزان شیرابه‌ها در حال کاهش است و همان طور که اصحاب رسانه امروز از استخرهای نگهداری بازدید داشتند، ظرفیت برخی از آنها خالی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مرکز دفع زباله حلقه دره در حدود ۴۰ سال فعالیت می کند با انبوه مشکلاتی که دارد کار اساسی برای آن صورت نگرفته است، گفت:از شهرداری‌های استان که بابت ارائه خدمات دفن زباله در مرکز حلقه دره به این سازمان بدهی دارند، تقاضا دارم در راستای تأمین هزینه‌ها و امکان پرداخت مالی به پیمانکار مربوطه، نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کنند و همکاری لازم را داشته باشند.

خسروی در ادامه افزود: با پیگیری های استاندار البرز بحث زباله سوزی را به نتیجه رساندیم و اگر زباله سوزی که اعتبار بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد را تا ۳ سال دیگر با مشارکت بخش خصوصی جذب کنیم، مشکل و معضل زباله  در کل استان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در سال ۱۳۷۶ احداث شده است اما وضعیت خوبی ندارد، افزود: کارخانه کمپوست به دلیل مشکل حقوقی که با پیمانکار پیدا کرده‌ است فعلا تعطیل است  اما بخش تولید کود در حال فعالیت است.

خسروی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سرقت دستگاه های کارخانه کمپوست، گفت: وقتی کارخانه را به پیمانکار تحویل می دادند بعد از اتمام قرداد باید عین آن از پیمانکار تحویل گرفته می شد اما این اتفاقات در سازمان صورت نگرفت و بخش عظیمی از دستگاه های آنرا به سرقت بردند که از پیمانکار مربوطه شکایت شده است.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});