×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری عزاداری ماه محرم در ۵۰ امامزاده در البرز/فروش قبر در امامزاده ها ممنوع است
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، حجت الاسلام علی دشتکی صبح روز پنج‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم برگزار شد به  تشریح برنامه‌های محرم و اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه پرداخت و گفت: حلقه اصلی درس‌های مکتب عاشورا بصیرت است اگر مردم بصیرت داشته باشند مسائل و مشکلاتشان به راحتی حل می‌شود و درگیر بازی دشمنان نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: اگر مردم جامعه بصیرت نداشته باشند راه برای سواستفاده دشمنان باز و مسیر برای تحقق اهداف شومشان هموارتر می‌شود.

دشتکی با بیان اینکه خواسته دشمنان این است که مردم آگاه نباشند تا بتوانند از این ناآگاهی بهره ببرند و کاری کنند تا مردم ناخواسته حامی آنها شوند، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بصیرت فقط مختص جوامع مسلمان نیست. امروز جوامع غیرمسلمان هم به اهمیت این موضوع پی برده‌اند که اگر مردم بصیر نباشند استکبار به راحتی می‌تواند در آنها نفوذ کند و نقشه های خود را عملیاتی کند.

***جنگ امروز جنگ فیزیکی نیست

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اینکه در قرآن و آیات و روایت اسلامی بر بصیرت و آگاهی مردم تاکید شده است موهبتی است که باید قدر آن را بدانیم چون نقشه راه از قبل برای ما مشخص شده و دیگر نیاز به آزمون و خطا نیست لذا اگر به دستورات الهی، احادیث و روایات ائمه مصعوم در این باره دقت ویژه شود جامعه اسلامی زودتر به سرمنزل نهایی می‌رسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز با تاکید بر اینکه جنگ امروز جنگ فیزیکی نیست، افزود: دشمن در عرصه فرهنگی و اعتقادی به ما هجوم آورده است و آنچه که ما را در این نبرد پیروز میدان می‌کند بصیرت است که اگر این بصیرت وجود نداشته باشد قتل عام جامعه برعلیه منافعش قطعی است.

دشتکی تاکید کرد:همه دستگاه‌ها و مسئولان وظیفه دارند که با تمام قوا وارد میدان شوند و در مسیر اعتلای هرچه بیشتر بصیرت به ویژه بصیرت عاشورایی در جامعه گام بردارند.

این مسئول ابراز کرد: رویکرد اوقاف نیز در این عرصه مشخص است و خوشبختانه توانسته برای تحقق این هدف قدم‌های خوبی بردارد. به عنوان مثال در بحث جهاد تبیین بصیرت عاشورایی را سرلوحه کار قرار داده و با اجرای برنامه‌های متنوع مسیر را برای آگاهی هرچه بیشتر مردم هموار کرده است.

دشتکی با تاکید براینکه اکثر این برنامه‌ها با محوریت مردم برگزار می‌شود، افزود: اگر مردم پای کار نباشند نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید لذا مشارکت مردم در اجرای برنامه‌ها رکن اساسی است.

مدیرکل اوقاف البرز در ادامه به برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه البرز اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه استان از هشتم مرداد تا پنجم مهرماه سالجاری، همزمان با اول ماه محرم تا آخر ماه صفر میزبان برنامه‌های این سوگواره هستند.

***۵۰ امامزاده به صورت ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر برگزار می شود

وی اضافه کرد: از بین ۹۵ امامزاده استان، بیش از ۵۰ امامزاده به صورت ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر برنامه سوگواری خواهند داشت همچنین مساجدی که دارای موقوفه هستند نیز در اجرای این برنامه مشارکت دارند.

دشتکی با بیان اینکه ۷۰ درصد موقوفات در راستای تعظیم شعار دینی به ویژه ایام سوگواری عاشورا از دهه اول تا پایان ماه صفر برنامه های روضه خوانی خواهند داشت، افزود: در ۱۰۰ نقطه در سطح استان برنامه های شاخص و ویژه با محوریت مبلغین در طول ماه محرم و صفر برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به خبرنگاری به دیوار کشی بخشی از باغ فاتح اشاره کرد و گفت: بخش بسیار کوچکی از اموال فاتح در اختیار اوقاف بوده در حالی که بخش اعظم این اموال در اختیار بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان است.

مدیرکل اوقاف البرز با بیان اینکه در یکی از رقبه ها که قبر مرحوم فاتح نیز درآنجا قرار دارد، مرحوم وصیت کردند باغ یک هکتاری که در آنجا واقع شده کسانی که برای فاتحه خواندن به مزار ایشان می آیند از میوه های باغ استفاده کنند و بقیه آن را به نیازمندان خیرات دهند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۵ قانون اوقاف، اداره اوقاف و امور خیریه البرز می تواند به این منطقه نظارت داشته باشد  در حالی که حین نظارت متولیان امر نسبت به آن پلاک خیلی ظلم کرده و قصد تصرف آن را داشته از اینرو از جایگاه نظارتی استفاده کردیم از تعدی آن پلاک جلوگیری کردیم.

دشتکی با بیان اینکه برخی از مسئولین تصمیمات ناثوابی برای این باغ گرفته بودند که جلوی آن را گرفته و باغ را تحویل گرفتیم و غریب به ۴۰۰ نهال میوه در باغ کاشته شد اما این زمین خواران اقدام قضایی کرده و شکایت بر علیه اوقاف کردند.

وی با اشاره به اینکه نرده های باغ را تعدای از معتادین کنده بوده وباعث نفوظ معتادان متجاهر شده بود، افزود:تصمیم بر این شد تا حصار مناسبی برای باغ  که در شان آن مرحوم باشد کشیده شود.

***فروش قبر در امامزاده ها ممنوع است

مدیرکل اوقاف البرز در پاسخ به سوال خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه آیا از فروش قبر در امامزاده ها جلوگیری شده یا نه و چرا با مبالغ بالایی به فروش میرسد، گفت: در حال حاضر امامزاده ها تبدیل به قطب فرهنگی شده چراکه در مناسبت ها و اعیاد در این مکان ها مراسم ها با حضور گسترده مردم برگزار می شود و در تلاش هستیم در امامزاده ها هیچ دفنی صورت نگیرد.

وی افزود: اما بسیاری از مردم به لحاظ اعتقادی خواستار دفن اموات خود در امامزاده ها هستند و جلودار این اشخاص نیستیم و برای اینکه جلوی دفن اموات را بگیریم قیمت های نجومی می گذاریم تا از دفن اموات خود منصرف شوند.

دشتکی در پایان گفت: بصورت کلی فروش قبر در امامزاده ها ممنوع اعلام شده مگر در شرایط خاص که مجبور باشیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.