×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، حامد فرضی ظهر شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته درختکاری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، گفت: یکی از بهترین فاکتورها در تثبیت اراضی ملی حذف پروسه استعلام می باشد چراکه پروسه استعلام، بسیار زمان بر است و بر همین اساس با نخستین استعلام در سامانه ثبت برای سند اراضی، در کمترین زمان ممکن وضعیت اراضی از لحاظ ملی بودن یا مستثنیات مشخص می شود.

وی افزود:  البرز با ۵۱۲ هزار هکتار کمترین مساحت را در کشور دارد.

فرضی به  تصرف اراضی ملی اشاره کرد و گفت: از این به بعد  با سند دار شدن اراضی ملی به عنوان اسناد مثبته در محاکم قضایی کسانی که قصد تصرف داشته باشند آن سند می تواند برگ ادله تثبیت کننده حاکمیت دولت ارایه و تصرفات را به حداقل برساند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶۰ هکتار اراضی ملی آزادسازی شده که از این میزان حدود ۸۰۰ هکتار به استناد احکام قضایی اجرا شده که یکی از این پرونده ها ۷۸۸ هکتار فقط در شهرستان نظرآباد بوده که افرادی با سندسازی قصد سوء استفاده را داشتند.

وی با بیان اینکه ۶۰ هکتار از این اراضی نیز به استناد تبصره یک ماده ۵۵ آزادسازی شده است، گفت: این اختیار را قانونگذار به منابع طبیعی داده تا در صورت تصرف خود برای رفع آن اقدام کنند.

***اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی 

فرضی در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین اقدامات سال های اخیر اجرای پروژه های آبخیزداری با استفاده از اعتبارات ملی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۳۹۹ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح ها در البرز اختصاص یافت.

وی ادامه داد: پس از هر بارندگی به خصوص در مناطق کوهستانی آسارا و طالقان و حوضه های آبخیز شهری با مشکلات عدیده ای روبرو می شدیم که یکی از آن ها سیل سیجان و تلف شدن هشت نفر و خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به ماشین ها و اماکن و جاده ها در ۱۱ دقیقه بارش بود.

به گفته فرضی در حوضه های آبخیز استان شرایط برای سیلابی شدن همیشه فراهم است و این در حالی است که در مناطق کوهستانی مردم زندگی کرده و کشاورزی و دامدارای و ابنیه جزو ثروت های کشور در این مناطق است.

وی در ادامه  به وجود دو سد بزرگ کرج و طالقان در البرز اشاره کرد و افزود: وجود این دو سد در تامین منابع آب شرب، کشاورزی و صنعت استان های البرز، تهران و قزوین موثر است که یکی از اقدامات آبخیزداری در این عرصه ها جلوگیری از ایجاد سیلاب و فرسایش خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی در بالادست سدها است.

وی با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی به عمر مفید سدهایی که با میلیاردها تومان ایجاد می شود کمک می کند، تصریح کرد: در تمام بخش ها مشارکت رکن اصلی مجموعه منابع طبیعی است.

*** تولید یک میلیون اصله نهال توسط منابع طبیعی

فرضی در بخش دیگری از سخنانش  گفت: تاکنون حدود یک میلیون اصله نهال توسط منابع طبیعی تولید و در اختیار شهرستان ها به صورت رایگان قرار گرفته با رویکرد اینکه اگر میزان درخت بیش از ۱۰۰ اصله باشد باید کارشناسان منابع طبیعی عرصه را برای تامین آب و مالکیت اراضی رصد کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار اصله نهال نیز توسط شهرداری توزیع شده، اضافه کرد: استاندار البرز در بازدید از دامنه های مشرف به کرج ما را مکلف کردند تا کاشت سه میلیون اصله نهال در استان هدفگذاری شود که در هفته منابع طبیعی هدفگذاری برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه البرز جزء استان های برتر در اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی بوده گفت: حدود ۲۵ هزار همیار طبیعت در این استان فعال هستند که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای البرز در حوزه حفاظت از منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه البرز جزو استان های بیابانی به شمار می رود، افزود: حدود ۵۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در نظرآباد و اشتهارد داریم که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار کانون ریزگرد داخلی است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این عرصه ها انجام شده ولی عمق فاجعه خیلی زیاد است که یکی از دلایل آن تغییر اقلیم و برداشت بی رویه از منابع آب سفره های زیرزمینی بوده که منجر به افزایش زیاد عمق این سفره ها شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پایان گفت: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار از کانون های ریزگرد در سه سال گذشته عملیات بیابانزدایی انجام شده تا از دامنه پیشرفت مناطق بیابانی جلوگیری شود.

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});