×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی اذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، کارخانه های نوآوری نقطه اتصال بازار و محصول است و کارخانه های نوآوری با نگاه بخش خصوصی و برای تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات راه اندازی شده اند.

می توان گفت یکی از مهم ترین نقاط ضعف استارتاپ ها که به شکست آنها منجر می شود، مشکلاتی است که به محصول برمیگردد چراکه عدم تناسب محصول با نیاز بازار، عدم توجه به سلیقه مشتریان، نداشتن مطالعات بازار، سرمایه گذاری بر روی محصول اشتباه و … از مواردی است که همه آنها به طراحی محصول برمی گردد و این بدان معنی است که اگر محصول به درستی طراحی شود، ریسک کسب و کار تا حد بسیار زیادی کاسته خواهد شد. از اینرو کارخانه های نوآوری اساسا محصول را برای ورود صنعتی به بازار آماده می کنند.

کارخانه نوآوری چیست؟

اطلاق کلمه کارخانه در عبارت کارخانه نوآوری به همچین مکانی حاکی از همین نکته است و کارخانه نوآوری، بستری می تواند باشد که در آن، بسیاری از ابزارها و منابع مورد نیاز کارآفرینی شامل زیرساخت ها، مربیان و مشاوران، سرمایه گذاران ریسک پذیر، شتابدهنده ها، خدمات دهندگان به استارتاپها و کسب و کارها، استارتاپها و…، به نوعی بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی را در یک فضا گردهم می آورد که برای راه اندازی و توسعه کسب و کار مورد نیازند.

هدف از راه اندازی کارخانه های کسب و کار در البرز

این مجموعه ی بزرگ با در نظر گرفتن همه ی نیازهای لازم برای رشد یک واحد کسب و کاری کوچک، اقدام به جمع آوری زیرساختها در کنار هم نموده است در واقع تجمیع منابع، تسهیل رشد کسب و کارها و افزایش شانس موفقیت آنهاست.

مدرسه کسب و کار کارخانه نوآوری البرز با هدف کمک به توسعه و ارتقا دانش فنی افراد فارغ التحصیل صاحبان کسب و کار مبتنی بر فناوری های نوین تاسیس و راه اندازی شده است که متشکل از مدارس متعدد با آموزشهای تخصصی و حرفه ای, جهت ورود به بازار کار ,توسعه و ارتقا مهارت فنی در حوزه های مختلف می باشد.

از آنجایی که استان البرز دارای ۳۵۰۰ واحد صنعتی فعال و رتبه چهارم را در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان کشور را داراست و با ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی با برندهای ملی در استان باعث شده ، استان البرز «قطب علم و فناوری» کشور خوانده شود.

بنابراین البرز پتانسیل بالایی در کار آفرینی وخدمات دهندگان به استارتاپها و کسب و کارها را خواهد داشت از اینرو ایجاد کارخانه نوآوری در البرز یکی از ضروریات در استان بود چراکه با ایجاد این کارخانه مراکز رشد، شتابدهنده ها، پارک های علم و فناوری، شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر، شرکت های بزرگ فناوری، استارتاپها، فضاهای استراکی کاری، ارائه دهندگان خدمات به کسب و کارها و استارتاپها به نفع آنها خواهد بود.

بنابراین کارخانه نوآوری ضمن در اختیار قرار دادن فضای اشتراک کاری، امکان تعامل و همفکری مجموعه کارآفرینی را فراهم آورده و پاسخگوی کلیه ی نیازهای حوزه کسب و کار اعم از مشاوره بازار، مربی گری، مشاوره محصول، ارزیابی، جذب سرمایه گذار، تبلیغات و…. خواهد بود.

 کارخانه نو آوری و صنایع خلاق البرز نیاز به حمایت مسئولین استانی دارد

در این میان سری به کارخانه نو آوریو صنایع خلاق البرز که در فضایی به مساحت یک هکتار در محدوده شهر کرج در استان البرز تاسیس شده زدیم و  امیر سرکندی مدیر کارخانه نوآوری گفتگویی داشتیم.

سرکندی با اشاره به اینکه در این کارخانه، زیر ساخت های لازم برای استوار و فعالیت تمامی اجزای زیست بوم نوآوری شامل فریلنسرها، تیم های جوان استارتاپی، شرکت های نوپا، شرکت های بلوغ یافته و سازمان های حامی دیده شده است، گفت: در این فضای یک هکتاری که به همت بخش خصوصی اداره می شود اتاق جلسات، فضای اقامتی، کافه، خدمات شتابدهی، سالن چند منظوره و سینما تعبیه شده است.

وی در ادامه افزود: این کارخانه  با مساحت فضای ۱۱ هکتار با ظرفیت استقرار ۲۰۰ شرکت و ظرفیت اشتغال ۱۵۰۰ نفر می تواند فضایی مساعد جهت فعالیت صاحبان ایده و کسب و کارها باشد.

مدیر کارخانه نوآوری با تشریح بخش های مختلف این کارخانه  اظهار کرد: افرادی که وارد این مجموعه می شوند و تک نفره شروع به فعالیت می کنند در اصطلاح کو ورک نام دارند.

وی ادامه داد: کو ورک اولین چرخه کار خونه است که این افراد فیرلنس نامیده می شوند و مستقل از دیگران کار می کنند و لزوما استارت آپ نیستند و هر کدام کسب کارهای مختلفی در حوزه برنامه نویسی را انجام می دهند در حالی که در مرحله استارت آپ چندین نفر با هم کسب و کاری را شروع می کنند.

مدیر کارخانه نوآوری  به سالن شهدای خبرنگار در این مجموعه اشاره کرد و گفت: این مکان جز امکانات مجموعه است که فیرلنسر ها در خصوص کسب و کارها با افرادی که قصد فعالیت دارند و یا بازار یابی محصولات خود را دارند، از این محوطه بصورت رایگان استفاده می کنند.

سرکندی با بیان اینکه هتلی در این محوطه ساخته شده است که بصورت همافیست است، توضیح داد: در دنیا هاستل ها و همافیست ها خیلی مطرح هستند تا کارآفرینان با استارت آپ هایی که دارند و قصد ورود به بازار را دارند یک ماه یا بیشتر بصورت شبانه روزی از فضای هتل استفاده می کنند که این مکان خیلی مورد استقبال استارت آپ ها و صاحبان ایده است. این ساختمانی که در این مجموعه ساخته شده  ۴۲ اتاق با ظرفیت چندین نفر را دارد.

وی به فضای بیرون محوطه کارخانه اشاره کرد و گفت: یک فضای آرام در بیرون محوطه طراحی شده که شب ها افرادی که در این مجموعه کار می کنند در فضای بیرون دورهم جمع می شوند و اوقات فراغت خود را در آن می گذرانند.

سرکندی به ساختمان دیگری که با واحدهای ۶۰ تا ۶۵ متری ساخته شده اشاره کرد و گفت: فیرلنسر ها وقتی به مرحله استارآپ می رسند به این ساختمان منتقل می شوند.

وی اضافه کرد: در مرحله بعدی به  صاحبان کسب و کار در ساختمان دیگری یک طبقه کامل یا فلت ۵۰۰ متری تا ۱۰۰ متری داده می شود که مرحله آخر و مرحله توسعه درآمدزایی است که بعد مدتی که صاحب کسب و کار به درامدزایی رسید از این مجموعه جدا می شوند تا این چرخه برای کسب و کارهای دیگر ادامه داشته باشد.

با بازدید از این مجموعه آنچه تمامی ابزارها و منابعی که برای کارآفرینی و رشد یک ایده نیاز هست را می توان مشاهده کرد  البته این مجموعه تازه تاسیس که به همت بخش خصوصی هزینه شده و برخی از مشکلات زیرساختی دارد که نگاه مسئولین استانی را می طلبد.

کارخانه نوآوری و صنایع خلاق استان البرز با توجه به اینکه مالکیت آن برعهده  شهرداری کرج است و مجری این مجموعه شرکت بخش خصوصی بوده نیاز به همکاری دیگر دستگاه های مرتبط از جمله تامین زیرساخت ها را دارد.

در پایان امیدواریم مسئولین استانی و دستگاه های اجرایی استان برای رفع مشکلات کارخانه نوآوری تازه تاسیس جهت تأمین زیرساخت‌های لازم از جمله نداشتن گاز، آب، تلفن و فیبر نوری و سایر موارد اقدام کنند و پشت گوش نیندازند چراکه این جوانان و نخبگان، آینده قله های علم و فناوری  کشور هستند و نیاز به حمایت دارند.

انتهای پیام

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});