×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قرض‌الحسنه را توسعه دهید/دستگاه دیپلماسی باید اهل جهاد کبیر باشد
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه سیزدهم اسفندماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم، بیان داشت: ماه شعبان مقدمه ورود به ماه رمضان است و باید خیلی مراقب بود.

ماه شعبان مقدمه ورود به ماه رمضان است

وی با تأکید بر اینکه ماه شعبان اعمال فراوانی دارد که هرکس به‌اندازه وسع انجام دهد بهره می‌برد، اظهار داشت: یکی از اعمال پرفضیلت این ماه روزه است که امام رضا علیه‌السلام فرمود: رسول خدا در ماه شعبان بسیار روزه می‌گرفت و اگر از همسران رسول خدا روزه قضای ماه رمضان سال قبل به گردن داشتند تا ماه شعبان به تأخیر می‌انداختند و می‌فرمود شعبان ماه من است وبرترین ماه‌ها بعد از رمضان است، پس هر کس یک روز از آن را روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود.

امام‌جمعه کرج در ادامه بابیان اینکه شفاعت پیامبر خیلی مهم است، گفت: در روایت دارد که حضرت فرمودند: هر کس دو روز آن را روزه بگیرد گناهان گذشته او بخشیده می‌شود و اگر کسی سه روز روزه بگیرد به او گفته می‌شود اعمال خود را از سر بگیر.

در ماه شعبان از دعا و استغفار غافل نباشید

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بعضی‌اوقات افراد شکایت می‌کنند از وسوسه‌های روحی و یا پریشان‌حالی، اذعان داشت: مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف خصال روایتی را نقل می‌کند که؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جلسه‌ای با اصحاب خود برای آبادی دین و دنیای مؤمن چهارصد نکته به آن‌ها آموختند که یکی از آن نکات این است: روزه ماه شعبان وسوسه‌های درونی و پریشانی خاطر و آشفتگی‌های قلبی را از بین می‌برد لذا از این خواص، مناجات و دعا و استغفار غافل نباشید، بخصوص مناجات شعبانیه و در این ماه زیاد صلوات بفرستید و صدقه دهید.

قرض‌الحسنه را توسعه دهید

وی در ادامه بابیان اینکه ماه شعبان تقارن خوبی پیدا کرد با ۱۴ اسفند که آغاز هفته احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است، گفت: فرصت را غنیمت بشمارید و اقدام داشته باشید بخصوص که پایان سال است و افراد گرفتار و نیازمند منتظر احسان شما هستند؛ و مردم ما در این زمینه همیشه خوش درخشیدند که باید قدردان بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه قرض‌الحسنه را توسعه دهید، گفت: این سنت حسنه‌ای است که خیلی از گرفتاری‌ها را حل می‌کند؛ متأسفانه بانکداری ما آن نصاب لازمی را که باید داشته باشد ندارد ولی این سنت قرض‌الحسنه اگر در بین مردم توسعه پیدا کند خیلی خوب است. اگر هم کسی به‌تنهایی نمی‌تواند چند نفر باهم پولی را روی‌هم بگذارید و به کسی قرض بدهید و مشکل کسی را حل کنید که چند برابر ثمره دنیایی و آخرتی دارد.

یکی از صدقات پرسود درخت‌کاری است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه یکی از صدقات پرسود که در روایت هم به آن تأکید شده درخت‌کاری است؛ که ۱۵ اسفند روز درخت‌کاری و هفته منابع طبیعی تجدید پذیر است، گفت: قبل از خطبه‌ها برادر بزرگوارمان مدیرکل مربوطه، مطالبی را خدمت شما بیان و خدماتی که در این عرصه در استان انجام‌گرفته و فعالیت‌های خوبی که شده است را شرح کردند.

وی در ادامه بابیان اینکه کارهای خوبی شده است و ان‌شاءالله همین مسیر ادامه پیدا کند، گفت: البته هر چه هم که کار شود کم است چراکه ما بیشتر از این‌ها احتیاج داریم؛ بخصوص در استان باید کارهای بیشتری انجام شود لذا در این هفته کسی که می‌تواند اقدامش را داشته باشد.

یکی از وظائف دینی متدینین حفاظت از آب‌وخاک و محیط‌زیست است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: همه شما می‌دانید که ما در حفظ منابع حیاتی خودمان مثل آب‌وخاک و محیط‌زیست و هوا و امثال این‌ها کوتاهی‌هایی داریم که باید جبران کنیم چراکه اساساً یکی از وظائف دینی متدینین با توجه به سفارش‌های اکید اولیاء دین، نگهداری و حفاظت از همین آب‌وخاک و محیط‌زیست است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه هرکسی اجازه ندارد آب را هر طور که دلش خواست مصرف کند، گفت: من این را مکرر عرض کردم. آب جزو مباحات اولیه است و کسی مالک آن نیست. حتی سازمان آب هم مالک آب نیست. به خاطر تصفیه کردن و رساندن آب از مبدأ به مقصد برای عملیاتی که انجام می‌دهند پول می‌گیرند. این‌طور نیست که کسی بگوید من پول آب را می‌دهم چراکه با پول دادن کسی مالک آب نمی‌شود؛ لذا حق ندارد کسی تصرف مسرفانه و ناعادلانه کند.

وی ادامه داد: پولی که شما می‌دهید پول مقدمات کار و رساندن آب از جایی به‌جای دیگر است که آن‌هم با مقدار زیادی یارانه و این‌جور چیزها همراه است. قیمت واقعی آن نیست. قیمت پمپاژ آب بعضی وقت‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر خیلی بیشتر از مقداری که شما پول قبض را می‌دهید می‌شود؛ بنابراین اجازه مصرف زیاد از حد آب را ندارید.

لحظه‌لحظه ماه شعبان را غنیمت بشمارید

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه لحظه‌لحظه ماه شعبان را غنیمت بشمارید، گفت: نیمه شعبان را به احیاء فراموش نکنید، خدمت به پدر و مادر صدقه است لذا این صدقه را در این ماه بیشتر کنید. احیای شب نیمه شعبان را هم فراموش نکنید که فضائلی دارد که در نوبت خودش عرض خواهم کرد.

ملت ایران همگی پاسدارند

وی در بخش دیگری با اشاره به سوم شعبان، سال گشت ولادت نورانى سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام و روز پاسدار، بیان داشت: یکی از وجوه مشترک نهضت عاشورا با انقلاب اسلامی که از آن پاسداری می‌شود، جنگ نابرابر و مظلومیت جبهه حق است. کسانی که در این جبهه نبرد می‌کنند باید روحیه تکلیف گرا داشته و باایمان قوی و یقین به هدف، اهل ایثار و از خود گذشتن باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه تصریح کرد: این نیرو با این روحیه توانسته است تا امروز به‌عنوان یک نیروی راهبردی در مقابل هجوم توطئه‌های سهمگین و فتنه‌های پیچیده استکبار و عناصر داخلی آنان بایستد و از اسلام و انقلاب دفاع کند و حتی کمبودهای مادی و محدودیت‌ها را با تلاش جهادی از بین ببرد.

آیت‌الله حسینی همدانی تأکید کرد: دشمنان نقش سپاه را در حفظ و پیشبرد انقلاب، تبدیل ایران به یک قدرت مؤثر و برتر منطقه‏اى، شکل‏دهى به جبهه مقاومت و بیدارى اسلامى‏ در جهان اسلام، به شکست کشاندن سیاست‏هاى آمریکا و رژیم صهیونیستى در منطقه را خوب می‌دانند لذا این عزیزان در کانون تهاجم بیگانگان و دشمنان انقلاب و جریان‏هاى ضدانقلاب و لجن پراکنی آنان و گاهی دوستان نادان قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه شناخت این نهاد از جهت ماهیت، نقش و عملکردی که برای اهداف اسلام و انقلاب دارد، براى مردم و به‌ویژه جوانان در گام دوم انقلاب یک ضرورت است، خاطرنشان ساخت: البته این را دشمنان انقلاب و استکبار جهانی و صهیونیست‌های جنایت‌پیشه بدانند در دفاع از اسلام و انقلاب، ملت ایران همگی پاسدارند.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه یادآور شد: امام حسین علیه‌السلام اسوه جهاد فى سبیل الله است؛ و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هر موضوعی که متعلق جهاد قرار می‌گیرد حتماً دشمن دارد و باید از آن حراست کرد؛ و هم‌چنین فرمودند: هر میدانی، جهاد متناسب خودش را دارد.

جهاد علمی از مصادیق «جهاد صغیر» است

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود به تشریح اقسام جهاد پرداخت و در ابتدا با اشاره به «جهاد صغیر»، گفت: جهاد صغیر طبق روایات تعداد زیادی از فضائل زیرمجموعه آن است. مثلاً خدمت به خلق و در این رابطه امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مسلمانی که به دیدار برادر مسلمانش برود و برای برآوردن حاجتش برخیزد و در پی برآوردن حاجت وی تلاش کند، همچون مجاهد درراه خداوند است. یا فرمودند: برآورنده حاجت برادر دینی همچون کسی است که در جنگ بدر و اُحد درراه خدا، به خون خویش آغشته است.

وی در ادامه بابیان اینکه مورد دیگر جهاد صغیر جهاد علمی، گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: کسی که در طلب علم می‌رود، همچون کسی است که درراه خدا جهاد می‌کند. البته علمی که مفید به حال جامعه و مردم باشد.

روحیه جهادی و انقلابی هم زره نفوذناپذیر الهی و هم سپر مطمئن الهی است

امام‌جمعه کرج در ادامه به تشریح «جهاد اصغر» پرداخت و یادآور شد: جهاد اصغر مبارزه و جنگ مسلحانه با کفار، مشرکین و منافقین است؛ که یکی از بهترین بیانات درباره اهمیت داشتن روحیه مبارزه و انقلابی و جهادی و آثاری که دارد را امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه ۲۷ فرمود: «إنّ الجَهَاد… هُوَ لِباسُ التَّقْوی». جهاد جامه‌ی تقواست. لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند و درعین‌حال نشانه وقار و متانت شخص هم هست.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه روحیه جهادی و انقلابی هم زره نفوذناپذیر الهی و هم سپر مطمئن الهی است که هم پیشگیری و هم بی‌اثر کردن حملات را در پی دارد، گفت: کسی و یا ملتی که این دو را دارد پیروز است و شکست ندارد.

«جهاد کبیر» یعنی جهاد برای عدم تبعیت و دنباله‌روی از دشمن / دستگاه دیپلماسی باید اهل جهاد کبیر باشد

وی در بخش دیگری بابیان اینکه به «جهاد کبیر» در آیه ۵۲ سوره مبارکه فرقان که می‌فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» اشاره‌شده است، گفت رهبر معظم انقلاب فرمودند: جهاد کبیر یعنی… جهاد برای عدم تبعیت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن؛ که این بیان باید نصب العین همه بخصوص دستگاه دیپلماسی باشد که باید اهل جهاد کبیر باشند.

«جهاد اکبر» مبارزه با نفس است / بدترین دشمن خودمان، خودمان هستیم

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه به «جهاد اکبر» پرداخت و گفت: جهاد اکبر که مبارزه با نفس را جهاد اکبر گفته‌اند چون دشمنش دشمن‌ترین دشمنان ماست «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیک» و بدترین دشمن خودمان، خودمان هستیم.

رویکرد استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی نظام اسلامی از مصادیق «جهاد افضل» است

آیت‌الله حسینی همدانی از «جهاد افضل» به‌عنوان یکی دیگر از اقسام جهاد نام برد و گفت: در روایات به همین عنوان مواردی آمده است که یکی از آن‌ها حق گوئی و عدالت‌خواهی است. مثلاً رسول خدا فرمودند: «أَفْضَلُ اَلْجِهَادِ کَلِمَهُ حَقٍّ [عَدْلٍ] عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ».

وی در ادامه به مصداق و نمونه امروزی جهاد افضل پرداخت و گفت: رویکرد استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی نظام اسلامی که عده‌ای برنمی‌تابند، از مصادیق این نوع جهاد است؛ و ما جمعه‌ها این دشمن عنود و لجوج را که این روزها در جریان مذاکره شیطنت‌های او را می‌بینید فراموش نمی‌کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه رعایت حقوق عمومی یکی دیگر از مصادیق جهاد افضل است، گفت: این مورد هم مصادیق فراوان دارد مثلاً تلاش برای برقراری امنیت جامعه که رسول خدا فرمودند: «أَفْضَلُ اَلْجِهَادِ مَنْ أَصْبَحَ لاَ یهُمُّ بِظُلْمِ أَحَدٍ» که برترین جهاد، جهاد کسی است که صبح خود را با این نیت آغاز کند که به احدی ستم روا ندارد؛ یعنی جامعه در امنیت باشد.

شبکه ملی اطلاعات تغییر زمین‌بازی دشمن به نفع خودمان است

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: نمونه دیگر که اهمیت آن امروز از موارد دیگر بیشتر باشد، جهاد رسانه‌ای در مقابله با انواع جنگ نرمی است که امپراتوری خبری استکبار راه انداخته و این شاید از مهم‌ترین مصادیق افضل الجهاد باشد لذا توانمندان در این عرصه نباید کوتاهی کنند. امروز صحنه جنگ عوض‌شده و به‌جای اینکه خاک را تصاحب کنند به دنبال تسلط بر دل و ذهن و افکار عمومی هستند و باید ورودی‌ها را محکم کرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای این جنگ باید به‌سرعت خود را آماده و مسلح کنیم، گفت: اینکه روی شبکه ملی اطلاعات تأکید می‌شود چون تغییر زمین‌بازی به نفع خودمان است لذا کوتاهی در فراهم کردن آن جایز نیست و مسئله مهم دیگر اینکه باید سواد رسانه را برای حضور امن در فضای مجازی را برای آحاد مردم بالا برد.

جهاد تبیین یکی از مهم‌ترین مصادیق امروزی «جهاد افضل» است

خطیب نماز جمعه کرج در بخش دیگری بابیان اینکه افضل جهاد یکی از مهم‌ترین مصادیقش امروز جهاد تبیین است که حضرت آقا به آن مدتی است تذکر می‌دهند، گفت: رهبری دربیانی فرمودند: «امروز جنگ ما کجا است؟… آن جنگ، جنگ رسانه‌ای، جنگ فضاسازی عمومی، جنگ تبلیغاتی است؛ خیلی مهم است… امروز وضعیت، شدّت بیشتری پیداکرده است».

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب در بیان دیگری فرمودند: «امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند، کارهای بسیار انجام می‌دهند؛ … وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت»؛ و دستورالعمل‌های لازم را برای افسران جنگ نرم در بیانیه گام دوم تبیین کردند که مهم‌ترین آن امیدآفرینی بود.

امام سجاد علیه‌السلام یکی از مصادیق و الگوهای جهاد تبیین است

وی بابیان اینکه یکی از مصادیق و الگوهای جهاد تبیین امام سجاد علیه‌السلام است، گفت: شیوه و روش حضرت با توجه به وضعیت عصری که در آن زندگی می‌کرد جهاد تبیین بود، با استفاده از سلاحى برنده‏تر از اسلحه یعنى زبانِ خطابه بابیان حقایق الهى و دینى و هم‌چنین رفتار معنوى خود، مردم را به زندگی دینی و اسلامی هدایت فرمود.

جهاد افضل؛ جهاد خانواده‌داری است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه مورد دیگر جهاد افضل؛ جهاد خانواده‌داری است، گفت: این مهم از آن مسائلی است که باید در این زمان اهمیت ویژه به آن داد چون دشمنان به آن طمع کرده‌اند و با اساس خانواده و تشکیل آن به‌انحاءمختلف مبارزه می‌کنند که رسول خدا خانواده را محبوب‌ترین اجتماع نزد خدای تعالی معرفی فرمودند و اتفاقاً شیطان و جنود او تلاش می‌کنند تا این نهاد الهی از هم بپاشد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: قرآن کریم در آیه ۱۰۲ سوره مبارکه بقره از این دسیسه شیطان خبر می‌دهد (هم شیطان لعین، هم شیاطینی که درروی زمین دنبال می‌کنند کار او را همه دنبال این قصه هستند) که کار او «یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ» هست.

لنگر و محور خانواده، بانوان هستند / جهاد بانوان به بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام خانواده‌داری است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نباید تسلیم شیطان شد و یکی از مهم‌ترین مبارزه‌های فرهنگی، اولاً تشکیل و ثانیاً حفظ نهاد خانواده است، گفت: لنگر و محور خانواده، بانوان هستند، جهاد بانوان به بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام خانواده‌داری شد؛ و اتفاقاً رسول خدا مهم‌ترین دغدغه مردان برای بهتر شدن و توسعه زندگی را جهاد آنان نامید که «اَلْکَادُّ عَلَی عِیالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ». کسی که تلاش می‌کند خانواده را حفظ کند مجاهد است.

«جهاد اعظم» انتظار فرج است / با فرج حضرت حجت، تمام مشکلات و گرفتاری‌های جامعه بشری برطرف می‌شود

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز در بخش پایانی بیانات خود به «جهاد اعظم» اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این جهاد خیلی سخت است که در روایات به آن افضل الاعمال گفتند یعنی انتظار فرج. چون با فرج حضرت حجت، تمام مشکلات و گرفتاری‌های جامعه بشری برطرف می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام در این رابطه فرمودند: کسی که بمیرد درحالی‌که منتظر ظهور بود مثل کسی است که همراه حضرت در خیمه او بوده بلکه مانند کسی است که در مقابل رسول خدا با دشمنان در حال جنگ بوده؛ و امام سجاد علیه‌السلام فرمود کسی که بر این عقیده باشد و بمیرد پاداش هزار شهید مثل شهدا بدر و احد دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.