×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیو

به گزارش خبرنگار تارا نیوز دکتر مهدی قربانی رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان با متوسط بارندگی سالانه ۲۵۰ میلی متر قرار دارد، اظهار کرد:این موضوع سبب ایجاد چالش هایی در کشور شده است و با توجه به وجود خشکسالی و بروز سیلاب ها در کشور ضرورت آبخیز داری و آبخوان داری به عنوان روش مدیریت پایدار منابع آب ازاهمیت به سزایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: ایجاد تعادل پایدار بین منابع آب، خاک و گیاه مهار و کنترل و افزایش بهره وری آب و بالا بردن سطح رفاه و افزایش مشارکت عملی مردم ساکنان حوزه آبخیز در حفاظت از منابع موجود موثر و ثمر بخش است.

قربانی با بیان اینکه خشکسالی، فرونشست زمین، فرسایش خاک گسترش آتش سوزی ها، تغییردرالگوی بارش، تشدید رویداد های حدی آب و هوایی و پر شمار شده سیلاب ها از چالش های عمده در حوزه منابع طبیعی کشور تحت تاثیر تغییر اقلیم است، افزود: این تغییرات در نهایت ایجاد تنش های اجتماعی و نابودی بستر حیات و از بین رفتن امنیت غذایی و امنیت حیاتی را به همراه می آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جزئیات همایش «منابع طبیعی، محیط زیست و مسئولیت اجتماعی»، اشاره کرد و گفت: هدف از این همایش، تاکید بر احیای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در راستای حفاظت، صیانت و مدیریت پایدار عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست کشور است.

قربانی با اعلام اینکه در همایش دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران؛ دکتر احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهند کرد، افزود: گفت: این همایش همزمان با روز درختکاری در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان این که دانشکده منابع طبیعی دو عرصه تحقیقاتی دارد، خاطرنشان کرد: در۵۰ سال گذشته، ۸ هزار هکتار مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی را در منطقه فریدون کنار نوشهر تحت نظر این دانشکده داشته ایم و امروز با افتخار اعلام  می کنیم که بهترین الگوی مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی را در ۸ هزار هکتار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با همت همه اساتید گذشته و حال شکل گرفته است.

قربانی ادامه داد: همچنین عرصه های تحقیقاتی ما نیز در حوزه طالقان است که در این حوزه بیش از ۳۰ سال است که دانشکده فعالیت های تحقیقاتی خود را در این حوزه انجام داده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور توانستیم در اعطای تسهیلات بانکی در تبصره ۱۸ متعلق به وزارت جهاد کشاورزی سرفصل کسب و کارهای طبیعت محور برای اولین بار ایجاد نماییم، گفت: بانک عامل ما برای اعطای تسهیلات صندوق کارآفرینی امید خواهد بود و تلاش ما همواره بر این خواهد بود بتوانیم بخشی از تبصره ۱۸ وزارت جهاد به دانشجویان واگذار شود .

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران  تصریح کرد: در تلاش هستیم توافق نامه نهایی را امضا کرده و موسسه کسب و کار اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده منابع طبیعی مسئول شناسایی هدایت و مترینگ کسب و کارهای طبیعت محور برای فارغ التحصیلان این دانشگاه باشیم.

قربانی  با تاکید بر مسئولیت اجتماعی در زمینه منابع طبیعی بیان کرد: از دیدگاه روانشناسی محیط زیست  باور بر این است که همه آن چه که ما مصایب محیط زیست می دانیم ریشه در رفتار انسان ها دارد چرا که نظام های طبیعی به خودی خود مشکلی ندارند و دارای تعادل هستند و دخالت انسان است که سبب تغییر در نظام های طبیعی و بومی شناختی ما می شود.

وی ادامه داد: انسان مصرف کننده، تصمیم گیرنده، سیاست گذار، قانونگذار و …با تغییر در این اکولوژی در این مصایب دخیل است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران  در پایان گفتَ: برای تعادل در محیط زیست و حرکت به سمت پایداری باید تلاش کنیم که مدیریت رفتار انسان ها را تغییر دهیم.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});