×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، داود نجفیان ظهر سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه که در محل شرکت آب منطقه ای البرز برگزار شد، اظهار کرد: هشدار برای مردم که در کشور تمامی ظرفیت های آبی مصرف شده و حتی ظرفیت نسل های آینده هم استفاده شده است.

وی در ادامه افزود: جای  ساخت پروژه های جدید مانند سد هم برای ذخیره منابع آبی کنونی چاره ساز نیست‌ چراکه مسئله آب به عنوان چالش و بحران مطرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اعلام اینکه طرحی تحت عنوان «استان حساس به آب در البرز» پایه ریزی خواهد شد، گفت: البرز چندین برابر حق خود مصرف آب دارد، ایران هم از این حیث رتبه بالایی در مصرف دارد و بیش از ۱۰۰ منابع آبی مصرف شده است.

نجفیان با تاکید بر اینکه بالغ بر ۱۱ میلیارد متر مکعب به طور متوسط سالانه در کشور بیلان منفی داریم، گفت: ایران تنها حدود یک سوم متوسط دنیا آب شرب دارد و این محدودیت می طلبد که اقدامات اساسی در میزان مصرف آب داشته باشیم.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در شبانه روز مصرف سرانه هر نفر در کشور‌ است، افزود: متوسط میزان مصرف در دنیا در کشورهای توسعه یافته ۷۰ لیتر و متوسط آن در دنیا ۱۱۴ لیتر بر ثانیه است‌، اما در روستاهای کشور حتی البرز این آمار متاسفانه به ازای هر نفر به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه هم می رسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اظهار داشت:حدود سه سال قبل بارش های خوبی داشتیم که تاثیر مطلوبی بر منابع آبی سدها و آبخوان های استان داشت و متاسفانه در حال حاضر  یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب سطح آبخوان های البرز خالی شده است.

نجفیان با اشاره به اینکه ۶ درصد مصارف کل کشور برای آب شرب است و در حدود ۹۰درصد در بخش کشاورزی است، افزود:اگر تنها  ۵ درصد کاهش مصرف در بخش کشاورزی داشته باشیم، بسیار کارساز است، در سال زراعی کنونی میزان بارش های استان  ۳۸درصد نسبت به متوسط سالانه کاهش داسته است.

وی به ذخیره آبی سد کرج اشاره کرد و گفت:  بالغ بر ۱۷۶ میلیون مترمکعب است که در قیاس با سال گذشته ذخیره آب سد حدود دو درصد منفی شده است‌.

نجفیان با بیان اینکه متاسفانه ذخیره آبی سد طالقان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد منفی شده است، گفت: اکنون ذخیره آبی این سد برابر ۲۹۱ میلیون مترمکعب  است در حالی در سال گذشته ۴۱۹میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز عنوان کرد: در البرز در بخش آب شرب قطعی برق تاثیر بالایی بر کاهش مخازن ذخیره آب دارد و این ما را با مشکل مواجه می کند.

وی تاکید کرد: از ۵۵ میلیون مترمکعب تخصیص منابع آبی  حدود  ۱۵ میلیون مترمکعب را تا پایان شهریور ما می توانیم اسنفاده کتیم، با وارد مدار شدن فاز توسعه ای تصفیه خانه کرج بالغ بر ۱۵ میلیون مترمکعب دیگر را هم می توانیم وارد مدار کنیم و باقی را باید از طریق زیرساخت ها فراهم کنیم.

نجفیان در بخشی دیگر از سخنانش در مورد چاه های غیر مجاز استان  گفت: از ۸۴۰۰ حلقه چاه البرز در این مورد حدود  ۳۲۰۰ حلقه در بخش کشاورزی است، به دلیل چنین مصارفی سالانه در استان ۸۰ میلیون مترمکعب تخلیه مازاد داریم‌.

وی با بیان اینکه تاکنون بر روی یکهزار و ۷۶۱ حلقه چاه کنتور نصب شده است، گفت: در برنامه امسال بر روی ۵۰۰ حلقه چاه متمرکز شده ایم.

نجفیان در پایان گفت: بر اساس طرح سازگاری با کم آبی قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۵ با کمک جهاد کشاورزی بالغ بر ۱۱۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});