×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
 عمران دسترس

به گزارش تارا نیوز، در نگاه اول، آن ایده اصلی و دقیقِ پشت مفهوم کتاب است که هوش بالای نویسنده درکاربرد دانش جدید در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی را می رساند. بر این اساس دکتر پورقاسمی در فصل اول اینگونه بیان مسئله خود را مطرح می کنند:«در عصر حاضر، نرم افزار متن باز R یکی از مهم ترین ابزارهایی است که توسط محققان مختلف به منظور تحلیل و پردازش مکانی داده ها با استفاده از روش های مختلف آماری، یادگیری ماشین، داده کاوی، یادگیری عمیق و فراابتکاری استفاده می شود.»

اما چرا نرم افزار R ؟ اول اینکه نرم افزار R شامل بسیاری از توابع است که می تواند برای خواندن، تجسم و تجزیه و تحلیل داده های مکانی استفاده شود. دوم اینکه طبق نظر دکتر پورقاسمی :« R یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی به منظور مدل سازی و تحلیل های آماری است.» به همین دلیل در این کتاب تمرکز  بر داده‌های مکانی «جغرافیایی» با استفاده از نرم افزار R است. فضایی که می توان با استفاده از آن، مناطق در معرض خطر را به صورت جغرافیایی شناسایی کرد. بی شک بنا بر مفاهیم فوق الذکر اگر داده های ورودی با دقت ثبت شوند مدلسازی مکانی اطلاعات با ارزشی در اختیار ما قرار می دهد که در آینده یاری رسان مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی انسانها خواهد بود.

طبق نظر دکتر پورقاسمی، نرم افزار R جهت پردازش و خروجی نهایی نیاز به یکسری ورودی دارد. ورودی ها یا از طریق سامانه اطلاعات مکانی به صورت مجزا تهیه می شود یا اینکه می توان سامانه اطلاعات مکانی را در R پیاده کرد؛ و در نهایت به منظور استخراج نقشه مطلوبیت یا حساسیت، تکنولوژی یادگیری ماشین در فضای نرم افزار R اجرا می شود. بنابراین دکتر پورقاسمی به منظور اینکه ما در این مسیر به یقین برسیم و کاربرد نرم افزار مذکور را توسعه دهیم، مزایای آن را اینگونه برمی شمارند:«دارای بستر مستقل، توانایی در عملیات یادگیری ماشین، آماده سازی داده ها، رسم نمودار با کیفیت، آرایه  بسته ها، رسم نمودار با کیفیت، آمار، مدیریت داده ها، امنیت پایه ای.»

سوال اصلی این است که چرا این کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است؟ پاسخ در روان و کاربردی بودن کتاب است. یعنی یک نویسنده خوب زمانی می‌تواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. این نکته ای است که دکتر پورقاسمی به دلیل دانش به روز و تجربه فراوان در حیطه کاربرد نرم افزارR و مدلسازی مکانی از آن برخوردار است. او از ویژگی‌های خوانندگان اطلاع کامل دارد و به همین دلیل ساده‌تر مفهوم را به آنها منتقل می کند. دکتر پورقاسمی در این کتاب با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و کاربرد دقیق کدها در فضای نرم افزار R، هر موضوع پیچیده‌ای را برای خواننده به‌صورت ساده بیان کرده است. به عبارتی دیگر، مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی نویسنده قادر است تا ایده‌های اصلی کتاب را به یکدیگر ربط داده و به رشته تحریر درآورد.

به طور کلی تمرکز این کتاب روی کاربرد نرم ابزار R به منظور سنجش از دور و مدلسازی مکانی با استفاده از داده های جغرافیایی است. این تکنیک ها در زمینه های مختلفی مانند جغرافیا، اپیدمیولوژی فضایی، کشاورزی و منابع طبیعی بشدت کاربرد دارند. دکتر پورقاسمی با ارائه مقدمه ای دقیق در مورد نرم افزار R، سامانه اطلاعات مکانی درR، زمین آمار، سنجش از دور در R و مدلسازی مکانی در R، پنجره ای جدید به روی علوم منابع طبیعی و کشاورزی می گشاید. مخاطب پس از بررسی این کتاب، مطمئن خواهد شد که گامی جدید و نوین به سوی تحقیقات پیشرفته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی خواهد برداشت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});