×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز،سید جواد ساداتی نژاد صبح روز پنجشنبه همزمان با پنجمین روز از هفته منابع طبیعی که با عنوان «آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی» نامگذاری شده، در آیین کاشت نهال در شهرک دارویی برکت شهرستان ساوجبلاغ و بهره برداری از ۹۷۵ طرح منابع طبیعی سراسر کشور که با مرکزیت البرز به صورت وبیناری برگزار شد، افزود: هم اکنون تعدادی از کشورهای اطراف ما برای کاشت میلیاردی درخت اقدام کرده اند که کشور ما با یک حرکت جهادی بایستی به این هدف برسد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امسال در بحث گیاه و ارزش های گیاه و میراث بین نسلی و جلوگیری از تخریب اراضی تاکیداتی داشتند که نقشه راهی برای ما هم هست، اظهار داشت: هفته منابع طبیعی نشان می دهد که ایرانیان چه میزان علاقه مند به کشت گیاه و منابع طبیعی هستند.

وی با تقدیر از ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، افزود: منابع طبیعی به حق پشتیبان امنیت غذایی کشور است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در شهرک دارویی برکت یک کار نمادین، ارزان و علمی انجام شده است، اظهار داشت: کاشت نهال در شهرک دارویی برکت را یک حوزه صنعتی با تفکر جهادی انجام داده که ترکیبی از همه اتفاقات خوب است.

***تامین نیازهای غذایی مهمترین اولویت کشور است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش زیادی ازداروی کشور در شهرک دارویی برکت تامین می شود، گفت: یکی از طرح های وزارت جهاد کشاورزی احیای کشت دیم برای تامین گندم و جو با استفاده از آب سبز است که در سال آینده توسعه می یابد.

وی با اشاره به طرح های اجرا شده در مناطق محروم، افزود: در مرمت قنات، محرومیت زدایی و طرح های جلوگیری از سیل کارهای بسیار ارزنده ای انجام شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه های راهبردی و استراتژیک فعال است، اظهار داشت: تامین نیازهای غذایی مهمترین اولویت کشور است و هیچ چیز با غذا رقابت نمی کند و تامین آن بر ما واجب است لذا به ستاد اجرایی در حوزه امنیت غذایی به عنوان یک محور فعال نگاه می گنیم.

وی با تاکید بر اینکه این حوزه در سال های آینده با نگاه راهبردی در تامین امنیت غذایی کشور ورود کند، گفت: این ستاد یک درصدی از داروی کشور را تامین می کند و در بحث تامین امنیت غذایی نیز به عنوان یک هلدینگ ورود کند همانطور که اکنون در تامین گوشت فعال است.

***مدیون نگاه رهبری با اختصاص از صندوق توسعه ملی هستیم

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص اختصاص بخشی از صندوق توسعه ملی به امر آبخیزداری، افزود: چندسالی رکود در آبخیزداری داشتیم که اکنون مدیون نگاه بلند رهبری با اختصاص از صندوق توسعه ملی هستیم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ به دلیل مسایل ارزی از صندوق بهره مند نبودیم و تمام تلاش ما این بود که این اتفاق حرکت رو به رشدی داشته باشد که با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی درآمد اختصاصی برای سازمان جنگل ها تعریف شده است.

وی گفت: تاکنون سازمان منابع طبیعی از درآمدهای خود چیزی عایدش نمی شد ولی از اکنون از هر درآمدی که از مراتع داشته باشد، منتفع است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ۱۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشور ۳۲ میلیون هکتار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و ۹۰ میلیون هکتار در عرصه منابع طبیعی است، افزود: اگر بخواهیم سالانه یک تا یک و نیم میلیون هکتار کار آبخیزداری انجام دهیم به ۷۰ سال زمان برای اتمام این طرح نیازمندیم.

*** تنها کشوری است که کاداسترش کامل نیست

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که کاداسترش کامل نیست، اظهار داشت: اکنون فقط چهار درصد از اراضی کشاورزی کشور دارای سند هستند و در بحث آبخیزداری باید این روندی که می رویم شاید سال ها طول بکشد تا آن را کامل کنیم ضمن اینکه به تعمیر و مرمت و بازسازی نیاز داریم.

ساداتی نژاد با اشاره اینکه به یک عزم بسیار بلند نیاز داریم، گفت: باید با یک مدلی اجرایی تر برای تامین منابع مالی به سمتی برویم که سالانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شود و طی ۶ سال به اتمام برسد.

وی افزود: اکنون تضاد منابع طبیعی در کشور شاهد هستیم یعنی بی آبی و سیل در کنار هم قرار گرفته که مفهوم ندارد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اهتمام و عزم ملی، تصریح کرد: باید سالانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود ضمن اینکه برای هر قطره نعمتی که از آسمان می آید باید برنامه داشته باشیم.

وی به سیل جیرفت و هرمزگان اشاره کرد و گفت: در این حوادث ۶۰ هزار تن محصول سیب زمینی از بین رفت که در بازار هم اختلال ایجاد کرد که نشان دهنده عوارض مختلف سیل در امنیت غذایی است.

***آب و خاک منابع پایه امنیت غذایی هستند

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر یک عزم عمومی برای اجرای طرح های آب و خاک بیان داشت : برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی با هر راهی حتی فروش اموال مازاد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در طول ۴۰ ساله انقلاب ۱.۵ میلیارد اصله درخت کاشته ایم که باید مقیاس عددی را از میلیون به میلیارد ببریم و در کشور نباید سالی چند میلیون اصله درخت بکاریم زیرا مقیاس کوچکی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور نهالستان ها ۴۰ میلیون اصله نهال تولید می کنند که مقیاس کوچکی با این عظمت کشور ما و با نگاه به منابع طبیعی است، گفت: در دنیا نهضتی در درختکاری راه افتاده که با این وضعیت نشر کربن باید رسالت خود را در کاهش آن به کار ببریم و باید نهضت مردمی راه اندازی کنیم.

وی افزود: اینکه هم اندیشی بر روی اینکه طرحی بر روی یک کاشت یک میلیارد نهال در جمهوری اسلامی انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کم آبی کشور مناطقی در غرب کشور هست که با شیب های مناسب مساعد کاشت درخت با استفاده از آب سبز در کنار مجموعه های کشاورزی می باشد که اهتمام زیادی بر روی آن تاکنون نبوده است.

***بهره برداری۹۷۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور

وی افزود: باید به سمت کاشت طرح بزرگ جهادی یک میلیارد درخت در کشور برویم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با عشقی که ایرانیان به منابع طبیعی دارند این کار را انجام دهیم که چگونه این طرح را در کجاهای کشور با به کارگیری نهال های مثمر و نیروهای مردمی در چند سال اجرا کنیم و از مقیاس میلیون به میلیارد ارتقا یابیم.

در پایان این آیین با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۹۷۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور به بهره برداری رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});