×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز،بازدید خبرنگاران از پروژه های عمرانی سازمان های شهرداری کلانشهر کرج این بار صبح شنبه ۲۱ آبان ماه در بهشت سکینه کرج برگزار شد.

خبرنگاران سوار بر اتوبوسی هستند که از «ایستگاه آخر زندگی» بازدید خواهند کرد جایی که روزی همه انسانها در آن خواهند آرمید.

در واقع این اولین بازدید گروهی خبرنگاران از آرامستان بهشت سکینه است، قصد داریم از پروژه های عمرانی و عملکرد سازمان گزارشی گرفته و بازدیدی از سازمان آرامستان بهشت سکینه کرج داشته باشیم.

در کنار پنجره ی اتوبوس در مسیر بازدید با احساسات سرکش نگاه می کنم شهر مردگان را، شهری پر از درختان سبز با نوشته ها و کتیبه های شناسنامه دار، دوست و آشنا، غریبه و همشهری همه اینجا آرمیده اند و چه با خیال آسوده چراکه دیگر از دغدغه های ما زنده گان خبر ندارند.

ترس برخی از همکاران از بازدید از غسالخانه و سردخانه مرا بفکر می برد، اگر من نیز بمیرم آیا همکارانم جرآت دیدن جسد مرا خواهند داشت؟ اما واقعیت این است ایستگاه آخر همینجا است. باید باور کنیم هر شروعی پایانی دارد.

*** کمبود آب مشکل جدی سازمان

در این بازدید پای صحبت محمد محمودی نژاد، رئیس سازمان آرامستان های کرج نشسته ایم و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان اظهار داشت: آرامستان بهشت سکینه دارای ۷۰ هکتار اراضی قابل بهره برداری است که از این میزان، ۳۲ هکتار آن فضای سبز است که یکی از بهترین آرامستان های کشور است.

وی در ادامه افزود: دو استخر جهت ذخیره سازی آب که یکی ۳۶ هزار متر مکعب و دیگری ۱۰ هزار متر مکعب جهت ذخیره سازی آب در شرایط کم آبی در سازمان از آنها استفاده می شود.

محمودی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کل کشور دچار کمبود آب است سازمان هم با مشکل جدی و اساسی کمبود آب مواجه است چراکه انشعاب آبی که از سد طالقان از بالا دست آرامستان می گذرد سازمان از آب این انشعاب بی بهره است و مکاتباتی هم انجام شد تا از این انشعاب آب بگیریم اما موفق به گرفتن انشعاب نشدیم و از اینرو ما نیز از قنات، آبهای زیرزمینی و ذخیره سازی آب در دو استخر تعبیه شده، استفاده می کنیم.

وی در ادامه افزود: در موضوع آب گاها مجبور هستیم در طول هفته آب را قطع کنیم و یا با تانکرهای آب از مناطق دیگر شهر کرج برای حفظ فضای سبز و انتقال آب به سازمان کمک بگیریم.

رئیس سازمان به وضعیت آرامستان بهشت علی(ع) اشاره کرد و گفت: این آرامستان ۷۰۰ هکتار است که  ۲۲۴ هکتار آن در حال بهره برداری است و از این میزان ۳ هکتار آن فضای سبز است.

*** بیش از۱۰ هزار نفر آمار فوتی های کرونا در البرز

محموی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به تعداد فوتی ها و دفن اموات در آرامستان بهشت سکینه در سال جاری اشاره کرد و گفت: روزانه حدود ۳۵ فوتی در آرامستان بهشت سکینه دفن می شود که تا کنون تعداد ۴هزار و ۴۷۱ نفر مذکر و ۲هزار و ۷۴۶ نفر مونث دفن شده اند.

وی اضافه کرد: تعداد نوزادانِ فوت شده ۹۴۰ نفر در جمع کل فوتی های استان به تعداد ۸هزار و ۱۵۷ نفر بود که ۵هزار و ۹۴۹ نفر داخل سازمان های شهرداری کرج دفن شدند و ۲۷۴ فوتی نیز در سایر آرامستان های البرز و هزار ۹۳۴ متوفی در سایر شهرها دفن شدند.

محمودی نژاد به تعداد فوتی های کرونا از ابتدای ۱۴۰۱ تا کنون اشاره کرد و گفت: ۳۰۱ نفر در البرز در سالجاری فوت کرده اند، همچنین از ابتدای شیوع کرونا تا به حال ۱۰هزار و ۲۳۸ نفر آمار فوتی های کرونا در استان البرز است.

***طرح همسان سازی با دستور قضائی اجرایی می شود

وی بیشترین علت فوتی ها را بیماری قلبی ،عروقی و تنفسی برشمرد و در ادامه گفت: در خصوص همسان سازی قبور در قطعات جدید این کار به دستور مراجع قضایی انجام می شود که جاگذاری کتیبه ،ارتفاع بالای سنگ قبر یا به کار گیری عکس نا متعارف مجوز داده نمی شود و اگر اینکار صورت گیرد طی سه مرحله تذکر و پیامک با خانواده متوفی بعد از آن جمع آوری می شود.

محمودی نژاد در خصوص همسان سازی برای قطعات شهدا و قطعه مجاور ۱۳ گفت: این طرح با اولویت قطعات تازه احداث اجرایی شده و تا کنون اصلاح سنگ های مزار از آغاز طرح تا کنون ۱۴۳ قبر انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در ادامه گفت: همسان سازی قطعات قدیمی به دلیل ساختاری که دارند کندتراز قطعات جدید انجام می‌شود ولی طبق برنامه ریزی صورت گرفته این طرح تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

***دفن اعدامی در ۵۰ روز اخیر نداشتیم

رئیس سازمان آرامستان های کرج در خصوص دفن اعدامی ها در استان گفت: از ۵۰ روز گذشته در سازمان اعدامی که در زندان های استان صورت گرفته باشد دفن نشده و تا به حال اعدامی های سیاسی و غیر سیاسی نداشته ایم که بخواهیم در قطعه اعدامی ها دفن کنیم و هراعدامی که تا کنون به سازمان آمده است تکریم شده و صاحبان متوفی در هر شهری که بخواهند عزیزان خود را تحویل  گرفته و برده اند.

وی ادامه داد: در رابطه با چگونگی دفن کشته شدگان ناآرامی های اخیر هر قطعه ایی که خانواده ها تمایل داشتند فوتی های خود را دفن کرده اند و هیچ فرقی ندارد چراکه آنها هم مثل افراد دیگر ازعزیزان ما هستند و محدودیتی نداشتند و جنازه ها را تحویل داده ایم.

محمودی نژاد با اشاره به قیمت قبور در سازمان گفت: قیمت قبور در قطعه های جاری از طبقه ایی ۱ میلیون ۸۰۰ تا ۲۳ میلیون که قطعه های بالا بوده است همچنین درصد ارائه قبرهای رایگان به افراد بی بضاعت زیاد داشته ایم که وظیفه ذاتی ما است.

وی با بیان اینکه سازمان آرامستان ها، سازمان خدمات هزینه است، افزود: سازمان آرامستان ها بابت فروش قبور برای خود آرامستان ها هزینه می کند و از شهرداری کرج بودجه ایی دریافت نمی کند چراکه  ساخت آلاچیق و پروژه های عمرانی و فضای سبز هزینه بر است.

***خرید و فروش و هبه قبر ممنوع است

این مسئول در خصوص سوال خبرنگاری که آیا قبر فروشی در سازمان داشته ایم یا نه، گفت: در سازمان آرامستان های کرج چنین اتفاقی صورت نگرفته و قطعا هم اتفاق نخواهد افتاد چراکه خرید و فروش قبر از لحاظ شرعی مکروه است، اگر قبری خریداری شود فقط حق واگذاری به خانواده درجه یک را خواهند داشت حتی هبه هم انجام نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این مکان ۱۱ شهید داریم که ۲ شهید مدافع حرم و ۵ شهید مدافع سلامت و یک شهید خدمت هم در سازمان دفن شده اند.

***ارائه صندلی رایگان به زائران اهل قبور

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج از اجرای طرح ارائه صندلی قابل حمل رایگان به زائران اهل قبور در بهشت سکینه(س) خبر داد و گفت: با توجه به جمع آوری نیمکت های مجاور قبور و در راستای همسان سازی قبور و قطعات، تعداد هزار و ۸۷۶ عدد نیمکت فلزی در آرامستان جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: برای رفاه زائران و با توجه به جمع آوری تمامی نیمکت ها، جهت نشستن و استراحت خانواده ها، طرح صندلی قابل حمل رایگان اجرا شد و برای زائران سالمند و کم توان که توانایی ایستادن طولانی مدت ندارند، تعدادی صندلی قابل حمل در آرامستان تهیه شد که می توانند با مراجعه به دفتر روبروی قطعه ۱۴ جنب ایستگاه اتوبوس، با ارائه کارت شناسایی معتبر، اقدام به دریافت صندلی قابل حمل رایگان کنند.

احداث مجموعه خانه مادر و کودک در بهشت سکینه

محموی نژاد با از احداث مجموعه خانه مادر و کودک در بهشت سکینه کرج خبر داد و گفت: این مجموعه  که تا ۱۵ روز دیگر به بهره برداری می رسد برای مادرانی که کودک همراه خود دارند در راستای کاهش تبعات اجتماعی با توجه به عدم حضور کودکان در مراسم خاکسپاری و ترحیم می توانند کودکان خود را در این مکان تحویل داده و مثل مهد کودک از آنها نگهداری می شود.

وی ادامه داد: این مکان دارای فضای مناسب برای مادران شیرده و نگهداری کودکان خانواده های داغدار است که با فضایی به وسعت ۳۲۰  که ۳۰۰ متر مجموعه فضای ساختمان است و اعتبار این ساختمان دو منظوره است، مبلغی را سازمان و مابقی را مجموعه ماموت برعهده گرفته است.

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری کرج به باغ گیاهان قرآنی اشاره کرد و گفت: مجموعه باغ گیاهان قرآنی، گیاهانی که در قرآن آمده است را در این مجموعه کاشته شده است همچنین مادران شهدای گمنام چشم انتظارنیز نهال هایی در روز درختکاری به پاس فداکاریهای شهدا و چشم انتظار فرندان خود، کاشته اند.

***ارتقاء تکمیل و تجهیز سردخانه

در ادامه بازدید از بهشت سکینه رئیس سازمان آرامستان بهشت سکینه ضمن تقدیر از تلاش و زحمات کارکنان سالن معراج این مجموعه از پرداخت حقوق و انعقاد قرارداد تامین اجتماعی این پرسنل خبر داد و گفت:اقداماتی برای بروزرسانی و ارتقاء زیرساخت های نگهداری اجساد در سالن معراج صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ضمن تکریم اموات در مواقع بحرانی در روند خدمت رسانی به بازماندگان این بخش اثرگذار بوده و زمان انتظار جهت انجام مراسم خاکسپاری کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج در پایان دیدار از مجموعه سردخانه با اشاره به افزایش ۵ برابری گنجایش سردخانه های این مجموعه ، گفت: یخچال های زیرصفر و بالای صفر از ۴۰ کشو به سردخانه ۲۰۰ کشویی، تجهیز سالن تطهیر به ۴ عدد دستگاه تحولی حمل و جابجایی مکانیزه برقی اجساد و همچنین یک دستگاه ضدعفونی و ایزوله کننده جهت استریل سالن های تطهیر مردانه و زنانه از جمله اقداماتی است که در مجموع به ارزش ۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});