×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جذب ۲۵ میلیون متر مکعب آب سد طالقان تا سال ۱۴۳۰ / تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب البرز
تارا نیوز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: امسال با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان ۲ پروژه تامین آب استان شروع به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، داود نجفیان در نشست خبری که ظهر امروز دوشنبه برگزار شد اظهار کرد: موضوع آب چالشی سیاسی ، اجتماعی ، بین المللی و امنیتی است چراکه برخی کشورها از جمله ترکیه و افعانستان سیاست هایی که دارند کشور ما را تحت تاثیر چالش های خود قرار داده اند.

وی در ادامه افزود: دولت جدید دیپلماسی خوبی در زمینه آب در افغانستان، ارمنستان‌ و ترکیه دارد تا چشم‌انداز خوبی برای آینده در زمینه بهبود وضعیت آب داشته تا تبعاتی که در گذشته ایجاد شده، جبران شود.

نجفیان با اشاره به چالش های هر ساله آب، تغییرات اقلیمی، پوشش گیاهی و بارگذاری های غیراصولی در حوزه ها مختلف  تغییرات اقلیمی، رگبارها و بارش هاو  خشکسالی در کشور ایجاد شده است، افزود: به دلیل این اتفاقات شاهد وقوع سیلاب با کمترین بارش در پایین دست ها بوده ایم و سبب خسارت های بسیاری  شده است.

وی تاکید کرد: آورده حوزه ها بسیار کاهش داشته و شاهد کاهش ذخیره آب در سدها هستیم، امسال ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش آب های پشت سدها را مدیریت کرده ایم و وزارت نیرو نیز با تدبیر و مدیریت بخشی از کسری سدها را با ذخیره سازی در پشت سدها انجام داده است.

نجفیان خاطرنشان کرد: اکنون تراز آبی سد کرج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد منفی است در حالیکه سال گذشته در این برهه زمانی ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب در سد داشتیم همچنین سد طالقان سال گذشته ۲۵۵ میلیون متر مکعب بود و اکنون از این میزان هم کاهش بسیاری داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب تمام ساکنان استان ، پروژه رینگ سراسری آب در این استان عملیاتی شده است، گفت: امسال با تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان ۲ پروژه تامین آب استان شروع به کار کرده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۴ کیلومتر لوله گذاری  صورت گرفته  اما با اجرای این پروژه زمینه جذب ۲۵ میلیون متر مکعب آب سد طالقان تا سال ۱۴۳۰ برای البرز فراهم خواهد شد، همچنین چندین پروژه شامل احداث خطوط انتقال آب ، تصفیه خانه و سایر زیرساخت ها در اجرای رینگ سراسری آب البرز در نظر گرفته شده که به تدریج اجرا و بهره برداری می شود.

این مقام مسئول در خصوص بودجه  اختصاص یافته  سفر ریاست جمهوری گفت: امسال در سفر رییس جمهوری  به استان البرز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب  این استان  اختصاص داده است  که  این اعتبار نقش موثری در اجرای بخشی از پروژه های آبرسانی از جمله رینگ غربی استان خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح های آبخوان داری برای مهار سیلاب ها در  البرز اشاره کرد و گفت: پروژه آبخوان داری فردیس از جمله پروژه هایی است که  در جریان سیل اخیر توانست ۹ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار و به سفره های زیر زمینی تزریق کند، همچنین با پروژه آبخوان کردان ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در سفره های زیر زمینی ذخیره شد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در کشور ما ۲۵۰ لیتر است اما در دنیا ۱۱۴ لیتر می باشد، افزود: آب امانت نسل های آینده است این در حالی است که  چاه های غیر مجاز بزرگترین معضل در این حوزه است بایستی حداقل مصرف آب را در بخش های مختلف به صفر برسانیم.

نجفیان با تاکید بر اینکه اصلی ترین نگرانی ما این است جمعیت کشور مطالبه گری در خصوص مصرف آب را ندارند، افزود: در کشور وقتی مشارکت مردم در امورات کشور شکل نمی گیرد و بی تفاوت از کنار مسائل رد می شوند، آسیب به خود و نسل های آینده می زنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم با همراهی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در ۲ بخش کشاورزی و صنعتی اقدامات لازم جهت کاهش مصرف آب را انجام دهیم، گفت: تمام دستگاه های اجرایی با همراهی مردم در این شرایط خشکسالی باید طرح سازگاری با آب را جدی گرفته و ضمن مصرف بهینه از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

انتهای پیام

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.