×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

دکتر حسین کریم در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرنگار تارا نیوز با اشاره به اتفاقاتی که سنگ بنای مخالفت مسئولان مطرح البرز و فضاسازی علیه ادامه حضور وی در سکانداری دانشگاه علوم پزشکی استان و ارسال نامه در این مورد به وزیر وقت بهداشت انجام شد، توضیح داد: از زمان شروع به کار در دانشگاه علوم پزشکی البرز کار که با ۳۳۰ میلیارد تومان تراز منفی اداره این مجموعه را در اختیار گرفتم تا روز پایانی خدمتم به عنوان ریاست این دانشگاه، با لغو بسیاری قراردادهای رانتی برخی خواص، اين رقم را در آبان ماه سال ۹۹ به ۸۰ ميليارد تومان رساندم.

وی ادامه داد: در متن هر کدام از این قراردادهای باطل شده نام یک مدعی سهم خواهی ذکر شده بود، مدعیانی از شرکت های مختلف که دارای قراردادهای منعقد شده بودند و برای سهم خواهی ماهانه ۲ تا ۵ میلیارد تومانی به دانشگاه مراجعه می کردند.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: تمامی این فشارهای مالی مضاعف موجب شد که هرماه هزینه های میلیاردی زیادی بر دانشگاه علوم پزشکی البرز تحمیل شود و حتی برای پرداخت حقوق پرسنل هم با مشکل مواجه شویم، این وضعیت اسفناک کار را به آنجا رساند که دانشگاه با رونده فزاینده ای از حجم بدهکاری ها مواجه شد و برای کنترل شرایط مجبور به اصلاح یا حذف تعدادی از قراردادهای میلیاردی شدیم.

وی بیان کرد: لغو هر کدام از قراردادهای موجود در دانشگاه علو پزشکی در آن زمان دل نگرانی ها و بازخواست های زیادی به همراه داشت، چرا که پشت پرده هر کدام افراد مسئول قدرتمند حامی یا یک گروه خاص حضور داشتند و با تماسهای مکرر می خواستند که به جریان لغو یا اصلاح قراردادهای دانشگاه ورود نکنم.

 

دکتر کریم افزود: ابطال این قراردادها و جمع شدن کوهی از اعتراضات نسبت به رویه اصلاحی که در مباحث مالی دانشگاه علوم پزشکی البرز به کار بردم، در نهایت منجر به این شد که حامیان قراردادهای میلیاردی فوق طوماری از شکایات نسبت به روند اجرایی در  دانشگاه را به وزارت بهداشت و درمان ارسال کنند.

مردم اگر اعتماد  نکنند و با دانشگاه های علوم پزشکی همکاری نکنند باید درب تمامی این دانشگاه ها بسته شود

وی با این توضیح که اعتماد مردم به نظام سلامت یک رکن مهم است، گفت: مردم اگر اعتماد و باور نداشته باشند و با دانشگاه های علوم پزشکی همکاری نکنند باید درب تمامی این دانشگاه ها بسته شود به همین دلیل در کرمانشاه و البرز زمانی که ریاست دانشگاه را عهده دار بودم به هیچ عنوان از تعامل با رسانه غفلت نکردم تا بهره گیری از ظرفیت فعالان این عرصه صادقانه و شفاف با مردم گفتگو کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: در اوج کرونا و طی ۶ ماهه اول شیوع این بیماری در البرز فعالان رسانه ای به دلیل همراهی و تعامل پیوسته با دانشگاه علوم پزشکی البرز به خوبی شاهد فعالیت های انجام شده کادر بهداشت و درمان استان بودند، با برگزاری جلسات متعدد بسیج تمامی نیروها، امکانات و تجهیزات در استان به مقابله با بیماری کووید ۱۹ و کنترل شیوع آن پرداختیم، آن زمان البرز جزو استان هایی بود که در موج های اول و دوم کرونا  در کوتاه مدت از این پیک های خطرناک بیماری عبور کرد.

کریم در ادامه توضیح داد: برای نخستین بار در کشور پیشنهاد اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از جانب من طرح شد و فرمانده وقت سپاه استان البرز شاهد این ماجرا بوده است، اما متاسفانه وزیر پیشین بهداشت آن را به نام خود اعلام کرد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه در بحث مبارزه با بیماری کووید-۱۹ در ۶ ماهه نخست شیوع آن در البرز سکاندار دانشگاه علوم پزشکی البرز بوده ام، بعد از خداحافظی از ریاست دانشگاه حتی یک نفر از مقامات و مسئولان مهم استان سراغ مرا نگرفتند تا از تجربیات و اطلاعاتی که در مورد این و راهکارهای کنترل شیوع آن داشتم، حداقل بهره برداری لازم را داشته باشند.

رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: به جز اطلاعاتی که آن زمان از کرونا در اختیار استاندار قرار دادم دیگر هیچ شخصی اطلاعاتی در این مورد به وی ارائه نکرده است، اما نمی دانم با این همه تلاش و مسئولیت پذیری چرا اینگونه با من برخورد شد؟! متاسفانه این برخوردها را از سوی استاندار البرز و دیگر مسئولان مهم استان دریافت کردم.

دکتر حسین کریم در یک گفتگوی اینستاگرامی در ارتباط با بیماری کرونا از زمان شیوع آن تاکنون گفت: از ماه های نخست مشاهده اولین مورد مثبت کووید ۱۹در البرز اقدامات مقابله ای برای کنترل شیوع این بیماری آغاز شد.

البرز به تاریخ ۵ اسفندماه سال ۹۸ ، بیمار مبتلا به این ویروس در البرز  شناسایی شده بود

وی در توضیح این مسئله که قبل از اعلام رسمی مشاهده اولین مورد مثبت مبتلا به کووید ۱۹ در البرز به تاریخ ۵ اسفندماه سال ۹۸ ، بیمار مبتلا به این ویروس در البرز  شناسایی شده بود یا خیر، گفت: خیر قبل از آن تاریخ هیچ مورد مثبتی در استان گزارش نشده بود.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان البرز عنوان کرد: در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در کشور تنها انیستیتو پاستور ایران مجهز به امکانات آزمایشگاهی تست “پی سی آر” بود و از همه استان ها نمونه های مشکوک به کرونا برای تایید یا رد ابتلا به این مرکز ارسال می شد.

وی با این توضیح که در میان برخی بیماران و مراجعین شواهد و علائمی دال بر ابتلا به کووید ۱۹ از اواسط بهمن ۹۸ وجود داشت، افزود: اما تشخیص نهایی این بیماری نه بر پایه علاءم بلکه بر اساس تست “پی سی ار” است.

دکتر کریم با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا هیچگونه امکانات آزمایشگاهی دقیق در کل کشور در زمینه تست تشخیصی این بیماری نداشتیم و در این خصوص با تاخیر مواجه شدیم.

وی ادامه داد: البرز جزو اولین استان هایی بود که در نخستین ماه های شیوع کرونا به کیت های تشخیص این بیماری و انجام تست پی سی آر مجهز شد و در این مورد از انستیتو پاستور مجزا شدیم.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی البرز در بخش دیگری در مورد سطح زیر ساخت های بیمارستانی البرز در قیاس با استان کرمانشاه که مدتی ریاست دانشگاه علوم پزشکی آنجا را هم عهده دار بوده است، گفت: متاسفانه زیرساخت های درمانی از جمله تخت های بیمارستانی و تعداد پرسنل بهداشت و درمان در استان  البرز با جمعیت بیش از ۳ میلیون نفر بسیار پایین تر از استان کرمانشاه با جمعیت حدود دو میلیون نفر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه البرز از لحاظ سرانه تخت بیمارستانی، تجهیزات، امکانات و نیروی بیمارستانی بعد از استان سیستان و بلوچستان دومین استان محروم کشور است، افزود: در استان کرمانشاه طی یک بازه زمانی نزدیک ۴۰۰ پروژه درمانی و عمرانی در بخش بهداشت و درمان اجرایی شد و تعدادی بیمارستان افتتاح و تخت های بیمارستانی و پرسنل زیادی به امکانات درمانی آن افزوده شد، تمامی این موارد به شرایط بیمارستانی این استان بعد از زمین لرزه سرپل ذهاب کمک کرد.

دکتر کریم با این توضیح که عوامل متعددی از جمله مهاجرت و تراکم جمعیتی ، تردد بالای عبور و مرور میان این استان و پایتخت و از سویی شاهراه مواصلاتی بودن آن موجب شد تا مدیریت این استان در زمان شیوع بیماری کرونا با سختی های زیادی همراه شود، افزود: این شرایط کار در زمینه بهداشت و درمان البرز را نسبت به استانی مانند کرمانشاه سخت تر می کرد.

وی بیان کرد: از لحاظ بودجه تخصیصی برای بهداشت و درمان استان ها هم بودجه تخصیصی کرمانشاه حداقل ۳۰ درصد بیشتر از البرز بود و البته این ارتقای بودجه با رایزنی ها و تلاش های انجام شده در طی چند سال صورت گرفت.

تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی البرز از عدد ۳۳۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان رسید

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد اقداماتی که در زمان یکسال و نیم فعالیت خود در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز برای افزایش سقف بودجه بهداشت و درمان این استان به انجام رسانده است، افزود: خوشبختانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، حذف مواردی از ریخت و پاش های اضافی و اعمال یکسری صرفه جویی ها این مهم را عملیاتی کردیم و نتیجه آن شد که تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی البرز تنها بعد از گذشت یکسال و نیم  از عدد ۳۳۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه ثمره پیشرفت بودجه ای دانشگاه علوم پزشکی استان البرز را راه اندازی کلینیک قلب شهید رجایی کرج، خرید ساختمان معاونت غذا و دارو به ارزش ۳۴ میلیارد تومان برشمرد و گفت: شبکه بهداشت و درمان فردیس هم به ارزش ۱۲ میلیارد تومان وارد مدار فعالیت شد.

دکتر کریم از دیگر اقدامات انجام شده در زمان حضور خود در ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز را پیشبرد عملیات احداث بیمارستان فردیس برشمرد و افزود: آن زمان بودجه مصوب احداث آن را دریافت کردیم و طبق مذاکره با پیمانکاران قرار شد که در موعد اعلام شده این پروژه تکمیل و تحویل داده شود.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه احداث بیمارستان فردیس را  به بیش از ۷۰درصد رساندیم و تنها ۶ ماه برای تکمیل آن زمان نیاز داشتیم، گفت: اما این بیمارستان هنوز وارد مدار نشده و همچنان درگیر چرایی ها و داستان های  متعدد است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص علل درگیری کشور با موج های متعدد بیماری کرونا و از دست دادن تعداد زیادی از هموطنانمان در یک روز به دلیل ابتلا به این بیماری گفت: یکی از مشکلات مرگ و میر بالا در ایران نسبت به بیماری کرونا این است که پروتکل های درمانی درستی برای تجویز دارو به مبتلایان وجود ندارد و این دستورالعمل های نادرست از تزریق رمدسیویر گرفته تا تجویز داروهای متعدد و دارای عوارض براب بیماران را شامل می شود.

وی  توضیح داد: ضعف مدیریتی که در حوزه  بهداشت و درمان کشور در دوره پیشین وجود داشت موجب شده است که شبکه های مافیایی در بخش های مختلف از جمله توزیع دارو و تجهیزات بیمارستانی ورود کنند.

دکتر کریم با بیان اینکه سهل انگاری و عدم احساس مسئولیت مسئولان وزارت بهداشت و درمان در بحث کنترل شیوع کووید ۱۹ در کشور موجب سلب اعتماد عمومی شده است، افزود: گفت:برگرداندن اعتماد ار دست رفته مردم نسبت به سیستم سلامت بسیار سخت است و راه دشواری پیش روی وزیر بهداشت حاضر و مسئولان این وزارتخانه است.

وی با ابراز نگرانی بابت این موضوع که شیادها در سیستم درمان همچنان به کارهای خلاف خود مشغول هستند و برای رسیدن به منافع مدنظرشان به شدت فعالیت می کنند، افزود: این اتفاق ها نتیجه ضعف مدیریت شبکه بهداشت و درمان در سال‌های گذشته و عملکرد نامطلوب وزیر پیشین بهداشت و درمان است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ادامه داد: کادر درمان سخت‌ترین و غیرقابل باورترین کارها را از زمان شیوع کرونا بر دوش کشیده اند، اما انگار قوم فراموش شده اند و وضعیت اسفناکی دارند، خستگی فکری و ذهنی و فشار عصبی زیادی بر آنها وارد شده است و این شرایط کادر درمان را خسته کرده است، اما هیچ شخصی به فکر دلسوزی برای آنها نیست و مسئولین با وعده های توخالی فقط شومن شده اند.

وی بیان کرد: خواهش ما این است که مردم حواس‌شان به کادر درمانی باشد که حدود دو سال است بار سنگین مقابله با کرونا را به دوش می کشند و خود و خانواده هایشان از درگیری های ناشی از این بیماری درمان نیستند.

راه اندازی اتاق های رمدسیویر  برای بسیاری از بیماران تجویز غلطی بود

دکتر کریم اضافه کرد: برای کرونا تا امروز درمانی نداشته ایم که بتواند مردم را از شر این بیماری خلاص کند، اقدامات درمانی زیادی انجام شد و حتی شاهد راه اندازی اتاق های رمدسیویر درمانی بودیم که برای بسیاری از بیماران تجویز غلطی بود.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه نجات از بیماری کرونا واکسن است، تشریح کرد: اما اینکه چه واکسنی مفید است را من نمی دانم، در این مورد باید افرادی که در زمینه واکسن و ویروس شناسی اطلاعات و تجربه کافی دارند نظر دهند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون درست، علمی و معتبر تنها راه نجات از کرونا است، افزود: در شرایط کنونی انتظار داریم که وزیر بهداشت واکسن علمی مورد تایید که عوارض و مشکل حادی ایجاد نکند را وارد کشور کرده و اعتماد مردم به واکسیناسیون را بازگرداند.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه هدف ما از تزریق واکسن کاهش آمار مرگ و میر افراد جامعه نسبت به کووید ۱۹ است، افزود:  متاسفانه بارها حرف های نادرست و غیر کارشناسانه زیادی از سوی مسئولان وقت وزارت بهداشت و درمان شنیدیم که موجب سلب اعتماد مردم شده است.

وی در پایان گفت: میز و منصب آنقدر ارزش ندارد که شخصی در یک مقام مسئولیت در شبکه بهداشت و درمان کشور از آدمیت خود دور شده و در  راهی گام بردارد که سلامت و جان مردم را به خطر اندازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});